BRATISLAVA - Až 96 % Európanov tvrdí, že pri potravinách je najdôležitejšia ich kvalita, cenu potravín považuje za dôležitú 91 % obyvateľov EÚ.
"Pôvod potravín je dôležitý pre 71 % ľudí, pričom v SR a ČR je pôvod potravín dôležitý až pre 80 % respondentov. Značka potravín je najdôležitejšia pre 68 % Talianov a 66 % Slovákov, pričom európsky priemer je na úrovni 47 %," vyplýva z prieskumu Európskej komisie (EK) zameraného na postoje obyvateľov EÚ k bezpečnosti a kvalite potravín, ktorý na Slovensku uskutočnila agentúra TNS Slovakia.
Ako ďalej ukázali jeho výsledky, až 76 % Európanov sa zaujíma o otázky dostatočného množstva produkcie potravín, ktoré by pokryli dopyt celosvetovej populácie. Táto téma najviac zaujíma Grékov, až 94 %, naopak, najmenej obyvateľov Holandska a Dánska - v oboch krajinách len 11 %.
Až 67 % obyvateľov EÚ na nakupovaných výrobkoch kontroluje označenie kvality, pričom 22 % to robí vždy a 45 % niekedy. O označenie kvality výrobkov sa najviac zaujímajú Švédi a Fíni (po 82 %), na Slovensku tak robí 62 % a v susednom Poľsku iba 48 % ľudí.
Logá systému zabezpečenia kvality potravín pozná len malá časť Európanov. Zatiaľ čo 36 % opýtaných pozná "neeurópske" logo Fairtrade, logo zavedené Európskou úniou – Organic farming logo pozná 24 % respondentov. Na Slovensku je najznámejším logom, ktoré symbolizuje zabezpečenie kvality potravín, logo označenia organického poľnohospodárstva, ktoré pozná 28 % ľudí.
Do prieskumu, ktorý sa uskutočnil v marci tohto roka, sa v 27 krajinách EÚ zapojilo spolu 26.593 respondentov, z toho 1000 obyvateľov Slovenska. Hlavným cieľom výskumu bolo pochopiť vnímanie a pociťovanie bezpečnosti potravín a sebestačnosť občanov EÚ.