BRATISLAVA - Spotrebiteľské súťaže nie sú podľa podpredsedu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Dušana Janíčka žiadnym hazardom. Návrh novely zákona Ministerstva financií (MF) SR však takýto druh marketingovej aktivity za hazard už považuje.
Janíček súťaže obhajuje a tvrdí, že predstavujú bežný marketingový nástroj, ktorý verejnosť vníma pozitívne a nepredstavujú žiadne riziko pre finančné zdroje a majetok ľudí. Oceňuje snahu sprísniť pravidlá pre hazard, avšak vyzýva na dôslednejšie rozlišovanie toho čo do tejto kategórie naozaj patrí.
"V období, keď hľadáme všetky možné opatrenia na zvyšovanie podielu predaja domácich potravín v obchodných reťazcoch podnikajúcich na našom území, nemôžeme obmedzovať taký dôležitý marketingový nástroj, akým sú propagačné súťaže," argumentuje Janíček.
Odporúčanie nezaraďovať spomínaný druh súťaži medzi hazardné hry obhajuje podpredseda SPPK tiež tým, že účastníci pri nich nevkladajú peňažné prostriedky na dosiahnutie výhry, ale získavajú za ne konkrétny tovar. Potravinári upozorňujú, že spotrebitelia by sa mohli do súťaží začať zapájať v zahraničí, čo by ich ešte viac odradilo od nákupu slovenských výrobkov.
"Ak by sa návrh novely nezmenil, na propagačné súťaže by sa vzťahoval režim hazardných hier, čo znamená, že by sa mohli organizovať len na základe udelenej všeobecnej licencie a musela by sa za ne platiť finančná zábezpeka i odvody," uvádza Janíček.
Snahu štátu nájsť prostriedky na konsolidáciu verejných financií SPPK chápe, ale tvrdí, že pokiaľ sa prostredníctvom súťaží predá viac slovenských výrobkov, ich zaradenie medzi hazard sa negatívne prejaví na ich predaji a tým pádom aj na zamestnanosti v SR.