BRATISLAVA – Cestovanie autobusmi na diaľkových linkách zdražuje pre vysoké ceny nafty. Niektorí autobusoví dopravcovia už pristúpili k zvyšovaniu cestovného na trasách dlhších ako 100 kilometrov, iní sa tak chystajú spraviť v najbližších týždňoch, prípadne nad takýmto krokom uvažujú, ak bude nafta aj naďalej zdražovať. Nájdu sa však aj autobusové spoločnosti, ktoré premýšľajú nad rušením spojov.
Zvýšiť ceny cestovného sa v najbližšom čase chystá napríklad bratislavský dopravca Slovak Lines. "K zdraženiu cestovných lístkov na diaľkových linkách dôjde v priebehu druhého štvrťroka," uviedla hovorkyňa dopravcu Eva Vozárová. Rast cien bude podľa jej slov selektívny, na vybraných linkách. "Dôvodom je jednoznačne rekordne vysoká cena nafty," doplnila Vozárová.
Ceny lístkov už však zdvihol aj autobusový dopravca Turancar. "Cestovné na diaľkových linkách sme zvyšovali od 12. marca v priemere o 5 až 6 percent," uviedo majiteľ spoločnosti Viliam Turan. Ceny lístkov držali na rovnakej úrovni približne rok a pol, no pokračovať takto ďalej už podľa neho nebolo možné. "V súčasnosti o ďalšom zvyšovaní cien neuvažujeme," doplnil Turan.
V SAD Prešov cestovné nezvyšovali pol roka. "V prípade, že pôjdu ceny nafty ešte trochu hore, budeme nútení tak spraviť," podotkol generálny riaditeľ dopravcu Jozef Kičura. Ceny lístkov by sa tak podľa jeho slov mohli zvýšiť o päť až 10 percent. Podľa generálneho riaditeľa SAD Humenné Jozefa Lackého však zvyšovaním cien lístkov v autobusoch nevyriešia problém s klesajúcim počtom cestujúcich. Preto nad takýmto opatrením dopravca ani neuvažuje. "Zvažujeme však rušenie spojov. Otázka už iba znie, kedy tak spravíme," opísal Lacký. V hre je podľa neho rušenie všetkých liniek autobusovej spoločnosti do Českej republiky či do Bratislavy. "Všetky sú stratové," odôvodnil Lacký.
V prípade prímestských autobusových spojov do 100 kilometrov majú rozhodnutia o výške cestovného v rukách jednotlivé samosprávne kraje. Tie si totiž takúto dopravu objednávajú od autobusových spoločností a financujú ju.