LONDÝN – Rastúce ceny masla netrápia len spotrebiteľov na Slovensku, ale prakticky celú Európu. Nepriaznivú situáciu už pocítili aj zákazníci v britských supermarketoch, kde za posledný mesiac výrazne vzrástli ceny, pričom v niektorých prípadoch dokonca až o 20 %. Tento nárast je podľa odborníkov dôsledkom niekoľkých faktorov, pričom najväčší vplyv na produkciu mali nepriaznivé poveternostné podmienky.
Najväčší nárast pocítili Briti na cenách prémiových značiek, pričom kým pred mesiacom sa kvalitné 250-gramové maslo (Trewithen Salted Block Butter) v supermarkete Tesco predávalo za 2,40 libry, teraz stojí 2,90 libry, čo predstavuje nárast viac ako 20 %, informuje portál Mirror.
Ceny masla vo Veľkej Británii podľa odborníkov rastú aj v dôsledku obmedzených zásob mlieka, ktoré spôsobujú nepriaznivé poveternostné podmienky ovplyvňujúce stáda. Okrem toho rastú aj ceny smotany, ktoré sa v auguste zvýšili o 7 %, a výrobcovia čelili aj vyšším prevádzkovým nákladom.
V Európe dosahujú ceny rekordné maximá
Vzhľadom na silný dopyt a obmedzené zásoby sa ceny masla v uplynulých mesiacoch zvýšili podľa októbrových údajov Európskej komisie o viac ako 80 % na vyše 8-tisíc eur za metrickú tonu. Tento prudký nárast je spôsobený nielen nepriaznivým počasím, ale aj preferenciami výrobcov, ktorí sa rozhodli uprednostniť výrobu ziskovejších produktov, ako je syr.
To je zlá správa pre pekárov a cukrárov, ktorí sa pripravujú na vianočné sviatky a už čelia vysokým nákladom na čokoládu a cukor. Zatiaľ čo veľké potravinárske spoločnosti sa pripravili a vytvorili si značnú časť zásob masla pred začatím výroby vianočných koláčov, vplyv zdraženia na malých výrobcov však bude pravdepodobne veľký a prinúti ich dvihnúť ceny.
Kedy by sa situácia mohla zlepšiť?
Podľa Harvira Dhillona, ekonóma z Britskej maloobchodnej asociácie, ktorá zastupuje supermarkety, by sa situácia mala začať zlepšovať na jar. „Ceny by sa mali stabilizovať, keď sa na jar zvýši dostupnosť mlieka,“ uviedol. Treba však dodať, že cenu masla zvyšujú aj prirážky obchodov, čo je viditeľné v rozdiele medzi odbytovými cenami od spracovateľov a konečnými cenami pre spotrebiteľov v obchodoch.
Rovnaký trend sa môže prejaviť aj na Slovensku, kde by sa taktiež situácia mohla stabilizovať na jar, kedy bude väčšia dostupnosť mlieka a smotany. Pre malých výrobcov a pekárov, ktorí sa pripravujú na vianočné obdobie, však tieto zvyšujúce sa náklady môžu predstavovať značnú výzvu.