Ako mnohí pred ním, prepadol aj režisér Taylor Hackford predovšetkým kúzlu Rayovej hudby. V roku 1950 počul prvýkrát jeho pieseň I´ve Got a Woman a okamžite ho okúzlila jej citová hĺbka. „Od prvej minúty, kedy som počul spievať Raya Charlesa, cítil som jeho neobyčajnú vrelosť a začal som sledovať jeho umeleckú dráhu,“ hovorí režisér Hackford. Bolo jasné, že umenie Raya Charlesa je výnimočné a pôsobí na hlavný prúd americkej spoločnosti. Veľa umelcov sa ním nechalo ovplyvniť od Elvisa Presleyho, cez BB Kinga až po Steve Wondera a Rolling Stones – a neskôr to boli aj Outkast, Alicia Keys, Norah Jones a Justin Timberlake. Rayovo miesto v pantheone umenia je skrátka monumentálne.
Taylord Hackford chcel natočiť film o mužovi, ktorého umelecká dráha ho toľko rokov inšpirovala. Nebola to len hudba, ale aj jeho životná cesta, to ako sa dokázal vymaniť z absolútnej chudoby až k bohatstvu, skrátka príbeh naplnený tragédiami, nešťastím, predsudkami a drogovou závislosťou, ale súčasne aj geniálnym talentom, láskou, krásou a obdivuhodnou vôľou prekonať všetky prekážky.
Hackford spolu s producentom Stuartom Benjaminom práve v Rayovom osude videli hlboko americký príbeh. Hackford sa s Rayom Charlesom stretol prvý krát v roku 1987, kedy sa snažil získať autorské práva pre filmové spracovanie jeho príbehu. Ich spolupráca sa potom pretiahla na ďalších 15 rokov. Režisér spomína: „Bol to veľmi milý človek, ale veľmi rozhodný – a veľmi priamy. Samozrejme niekedy bolo treba si k nemu nájsť cestu, ale tak je to s každým výnimočným človekom. Ray musel v živote prekonať nesmierne ťažkosti a preto veril, že každý je schopný ovplyvniť svoj vlastný osud. Bol perfekcionista a od ostatných vyžadoval maximálne sústredenie a oddanosť práci. Každý, kto sa s ním stretol, bol ním hlboko ovplyvnený.“
V priebehu celého procesu zhromažďovania materiálov k budúcemu filmu bol Ray veľmi nápomocný a trval na tom, aby pri spracovaní nebol jeho život idealizovaný a neboli vynechané žiadne temné chvíle. Ray hovoril: „môžete o mne rozprávať akýkoľvek príbeh a vykresľovať moje osudy, ako sa vám zapáči, ale nenechám vás, aby ste zamlčali pravdu. Pretože potom by to už nebol môj príbeh,“ – Rayove slová cituje Taylor Hackford.
Keď sa projekt filmu dostal do ďalšieho štádia, režisér Hackford s producentom Benjaminom previedli scenáristu Jamesa L. Whitea, ktorý vo filme Ray vytvoril svoj celovečerný debut. Hackford vysvetľuje: „Jimmy má s Rayom veľa spoločného. Je tiež z Juhu, je Afroameričan a v živote sa ho postretli mnohé bolestivé zážitky, ktorými sa musel ťažko prebíjať. Preto chápe a rozumie životnému príbehu Raya Charlesa. Nadviazal na to, čo som začal a vybudoval príbeh, ktorému dodal citovú autentickosť. To, ako zachytil Rayov unikátne drsný spôsob vyjadrovania, dodalo scenáru mimoriadnu hodnovernosť.“
Hackford chcel využiť Rayovu hudbu ako najvýraznejší dramatický prvok, takže do Whiteovho scenára dômyselne zakomponoval tucet najznámejších Charlesových songov nielen, aby pomohli rozprávaciemu rytmu, ale aby ilustrovali Rayov stav mysle, keď ich tvoril. Keď bol scenár dokončený, nechali ho tvorcovia preložiť do Brailovho písma a predložili ho Rayovi Charlesovi. Potom netrpezlivo čakali na názor slávneho perfekcionistu. „Scenár prišiel naspäť len s dvomi poznámkami,“ spomína Hackford. „Obidve boli faktické a ani jedna sa netýkala nejakých problémov okolo hlavnej postavy. Ray bol jednoducho fantastickým spolupracovníkom. Bol rozhodný a náročný, ale nechcel od nás nič viac, než to, čo vyžadoval sám od seba – dokonalosť a oddanosť veci. Čo viac sme si mohli priať?“
Odporúčame
-
{{ item.broadcast_name }}
{{ item.broadcast_start }} {{ item.broadcast_end }}