PARÍŽ - Čoskoro sa môžeme dočkať chvíle, kedy si mechanik nasadí dátové okuliare, ktoré mu krok za krokom ukážu, ako má opraviť auto. Tie isté okuliare zároveň zaznamenajú každý jeho pohyb a skontrolujú, ako dlho mu oprava vozidla trvala, či nemá byť poslaný na preškolenie... alebo si hľadať novú prácu, napísal francúzsky denník Les Echos.
Poslanec chce bojovať proti nezdravému záujmu Rusov o sex: Má nápad za všetky drobné
Toto je scenár "továrne 4.0", aký predpovedajú odborníci, priemyselníci aj odborári. V budúcnosti podľa neho budú všetky kroky v životnom cykle každého produktu - od návrhu cez výrobu až po údržbu - neustále sledovať počítače. A o podobné "digitálnej kontinuite" snívajú tiež inžinieri a IT špecialisti.
"Dátová realita je jedným z nástrojov, ktorý nám umožní túto digitálnu kontinuitu vybudovať," povedal Yann Bouju, ktorý je poverený vedením sekcie virtuálnej a dátovej reality francúzskej vojenskej lodiarskej firmy DCNS.
"Je to priame spojenie medzi informačnými systémami firmy a operátorom, ktorému poskytuje pomoc, ak ju potrebuje, a umožňuje mu pracovať rýchlejšie s nižším počtom chýb," uviedla Sylvie Naudetová z malej spoločnosti CEA List. Tá sa špecializuje na chytré digitálne systémy a na technológiách dátovej reality pracuje posledných 12 rokov.
Vďaka návrhom vytváraným s pomocou počítačov má v súčasnosti väčšina firiem k dispozícii digitálne aj trojrozmerné modely svojich produktov. Ich časti je potom možné preniesť do reality.
"Od čias lietadla A-380 rozvíjame softvér, s ktorého pomocou sme schopní extrahovať digitálne dáta a preniesť ich do reality," vysvetlil Patrick Vigia, ktorý má na starosti priemyselné technológie vo firme Airbus. "Predtým sme mali pri kontrole vnútorných častí lietadla plány na papieri. Teraz s pomocou tabletu môžeme porovnať skutočnosť a virtuálny model."
Technológie by mohli zvýšiť výkon operátorov a tiež zisky výrobcov. "Počas testovacej fázy jednej z našich prilieb pre údržbu lietadiel, ktorú vykonávala nemenovaná letecká firma, sme zaznamenali tridsaťpercentné urýchlenie práce v porovnaní s človekom pracujúcim na základe inštrukcií na papieri a zároveň osemkrát menej chýb," povedal Zile Liu, spoluzakladateľ a výkonný šéf firmy Laster Technologies.
"Samozrejme ešte zostáva prekonať isté prekážky, napríklad presnosť umiestnenia zobrazovaných informácií," uviedol Jean-Marc Alexandre, zástupca riaditeľa CEA List. Alexandre je tiež projektový vedúci novátorskej dielne Factory Lab, ktorá sídli v objekte Univerzity Paris-Saclay, kde výrobcovia testujú svoje budúce technologické pomôcky.
Factory Lab bola slávnostne otvorená na jeseň minulého roka, kedy tu spoločnosť Diot predviedla niečo ako video-projektor doplnený kamerou, ktorý premieta na jednotlivé diely rovno návod na zostavenie. Toto zariadenie v súčasnosti testuje firma Dassault Aviation.
Firmy, ako je Airbus, DCNS či Safran už teraz používajú alebo experimentujú s rozšírenou realitou pri výrobe, údržbe i školeniach. "Vo výrobe by sa mohli uplatniť aj osoby, ktoré nie sú technicky na príliš vysokej úrovni, pretože by sme ich mohli viesť krok za krokom," povedal Henri Pidault, šéf digitálnych technológií poradenskej spoločnosti Deloitte France.
"Konečným cieľom niektorých hráčov na priemyselnom poli je rozšírená realita spojená s automatickou kontrolou vykonanej práce," povedal denníku Les Echos odborník na túto technológiu, ktorý si neželal byť menovaný. Chytré telefóny, tablety, okuliare a podobné zariadenia využívajúce rozšírenú realitu majú kameru, ktorá zachytí to, čo ich užívateľ vidí, zaznamená a robí.
V budúcnosti by tak zamestnávateľ mohol nielen ľahko kontrolovať, či zamestnanec vykonal požadované procedúry - ale napríklad aj takú drobnosť, či otočil skrutkovačom toľkokrát, koľkokrát výrobný proces vyžaduje.