Na ulici je dnes vidieť čoraz menej párikov držiacich sa za ruky či spontánnych objatí. Vymiznú postupne z našej spoločnosti dotyky úplne? „Človek potrebuje k prežitiu príjemné dotyky, ako pohladenie, objatie alebo bozk. Ich nedostatok (najmä v detstve) vedie k pocitu ohrozenia, zhoršeniu sociálnych vzťahov, k znižovaniu sebavedomia až po poruchy osobnosti .“ hovorí psychologička Zuzana Fazekašová.
Jednoducho, človek sa bez dotykov cíti sám, čo má negatívny vplyv na jeho psychiku. To, že ľuďom chýbajú v bežnom živote dotyky, potvrdzuje aj rastúca aktivita ľudí počas medzinárodného dňa objatí, či dňa dotykov.
Vedeli ste, že dotyk je po zraku druhým najcitlivejším orgánom človeka a taktiež nám sprostredkuje aj druhé najväčšie množstvo informácii? Napríklad na špičke prstov sa nachádza v 1 cm² 3500 nervových zakončení. Okrem toho, že nám pomáha identifikovať predmety, je nevyhnutnou súčasťou komunikácie – podanie ruky, potľapkanie po ramene, objatie – to sú všetko gestá, ktoré by mali byť súčasťou každého dňa. To, že sú príjemné, sa dá chemicky vysvetliť tak, že dotyky na rôznych miestach nášho tela vyvolávajú tvorbu endorfínov, hormónov šťastia, ktoré vyvolávajú v našom mozgu pocit slasti.
Málo dotykov ubližuje, ich dostatok však lieči. „Dotyky znižujú telesné napätie, nervozitu a stres, uľavujú od bolesti,“ uvádza Zuzana Fazekašová. Dokonca vraj podporujú vôľu žiť. Koľkokrát sa vám po objatí uľaví, či pri pohladení rozbúcha srdce?
Dotyk má dnes nezastupiteľné miesto aj pri využívaní najnovších technológií a na ich ovládanie nám stačí kĺzanie prsta po obrazovke. „Dotyk je ten najprirodzenejší spôsob spoznávania okolitého sveta a komunikácie a netreba ho nikoho učiť. Nasvedčuje tomu aj fakt, že i deti si v dnešnej dobe rýchlo zvyknú na dotykové ovládanie smartfónov či tabletov,“ dopĺňa Zuzana Fazekašová. Aj to je dôvodom, prečo sa technologické firmy predbiehajú vo vylepšovaní dotykových displejov. Vďaka ich neustálemu vývoju sa s nimi pohodlne pracuje a sú plnohodnotným spoločníkom pri zábave či komunikácii s priateľmi.
-Reklamná správa-