Leto a čas dovoleniek sú už tu. Mnohí sa rozhodnú dovolenkovať len tak, na vlastnú päsť, ale väčšina je nás takých, ktorí využívame služby nejakej cestovnej kancelárie.
Otázok, ktoré každoročne mnohí dovolenkári riešia a nevedia si s nimi rady, je mnoho. Preto sme pozvali na Bleskovky pána Ing. Stanislava Macka, prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).
SACKA združuje celkovo 118 cestovných kancelárií a cestovných agentúr a okrem toho má 24 pridružených členov. Členovia SACKA predávajú viac ako 80 percent z celkového predaja zájazdov podľa údajov Slovenského štatistického úradu, v tejto asociácii sú teda sústredené prakticky všetky najväčšie cestovné kancelárie, ktoré pôsobia na našom území.
Pýtať ste sa mohli pána Macka na Bleskovkách.
Rozhovor
09:03:57 - otázka od: Kvetoslava Kuľková Dobrý deň. Tento rok sme si vybrali dovolenku do Turecka hotel Nashira s cest.kanc.Hydrotour. Povinne nám účtovali príplatok: "výhľad na more" v sume 1600,-Sk na dosp.osobu. Čítam nejaké recenzie a slovenskí hostia, ktorí už tam boli vravia, že namieste takýto výhľad nemajú a ich izby sú poväčšine otočené nie na more. Ako postupovať v takomto prípade?Ďakujem za odpoveď.Kuľková Dobry den, odporucam vam hned po prichode oslovit delegata CK Hydrotour s poziadavkou, aby vam zabezpecil na recepcii hotela izbu s vyhladom na more, tak ako je to zakotvene vo vasej zmluve. Je to jeho povinnost. V pripade, ze by sa tak nestalo, odporucam na mieste s delegatom spisat o tom protokol a po navrate domov uplatnit v CK vratenie uvedenej sumy za vyhlad na more.
09:04:32 - otázka od: majka Dobry den, rada by som vedela ci sa da cestovat do Chorvatska len na obciansky preukay? Dakujem. Dobry den. Ano, mozete byt pokojna, cestovat mozete aj na obciansky preukaz.
09:05:25 - otázka od: karol pinter potrebujem do zahraničia,konkrétne do grécka,medzinárodný vod. preukaz???Ďakujem Dobry den, ano, pri ceste do Grecka si vezmite so sebou medzinarodny vodicsky preukaz. A nezabudnite aj zelenu kartu a ostatnu dokumentaciu od auta. Grecki policajti vedia byt prisni.
09:09:58 - otázka od: rado novak dobry den, boli sme na dovolenke v Bulharsku. Ukradli nam z izby mobil a striebro. Delegatka a hotel nam nedoporucili to ohlasit na policiu. Nemame teda doklad. Len delegatka nam podpisala na kus papiera, ze nam ukradli veci. Mame teda narok na nejake odskodne? Sli sme s CK. Dobry den. Som trosku prekvapeny z postupu hotela a delegatky. Podla vysky skody, ktoru ste utrpeli, by som sa bol rozhodoval sam o oznameni kradeze miestnej policii. Ak uz ste pristupili na odporucanie neoznamit to policii, potom bola skoda, ze ste nespisali na mieste protokol, z ktoreho by bolo zrejme, ze pripad vzala na vedomie aj recepcia hotela, a potvrdila, ze sa stal. Takto po navrate domov budete len velmi tazko v poistovni, v pripade, ze ste boli poisteny, preukazovat skodu. Na vlastnu skodu.
09:12:39 - otázka od: PhDr. Jarmila Sládková Nebolo by možné zaviazať cestovné kancelárie, aby na svojich reklamách na zájazdy uvádzali konečné ceny, t.j. s letiskovými a inými poplatkami, bez ktorých nie je zájazd možné kúpiť? Niekedy tieto nezapočítané sumy tvoria ďalšiu tretinu i viac reklamovanej ceny zájazdu.zájazdu. Dobry den. Musim vam dat za pravdu, ze filozofia nasich cestovnych kancelarii je zalozena na principe uvadzat do zakladnej ceny len sluzby, ktore tvoria zajazd. A tie su definovane v zakone 281/2001 Z.z. Pravdou ale je, ze uz dnes EU pracuje na predpise, ktory zjednoti filozofiu uvadzania cien na sluzbach cestovneho ruchu, to jest i na zajazdoch, ale pre vasu informaciu i pri predaji leteniek. A potom bude povinnost koncovej ceny dana vseobecnezavaznym predpisom a budu ho musiet respektovat aj nase CK. Verim, ze to nebude trvat dlho.
09:16:35 - otázka od: Denisa Dobry den, zakupili sme si dovolenku all inclusive do Tunisu.Pytali sme sa co zahrne all inclusive v danom hoteli, podla toho sme vyberali dovolenku, aby sme si aj uzili. To co nam povedali nas uspokojilo, dovolenku sme zaplatili a potom sme nasli na internete sluzby all inclusive v danom hoteli a su minimalne. Bohuzial to nemame od danej cestovky na papieri- nasa chyba. Da sa s tym nieco robit? Dobry den aj vam. Bolo naozaj vasou chybou, ze ste sa neinformovali dosledne o rozsahu sluzieb All inclusive v hoteli, ktory ste si vybrali z katalogu CK. Rozsah sluzieb, ktore hotely poskytuju v ramci All inclusive su totiz dost rozne a zalezi od urovne a kvality hotela, co v ramci tychto sluzieb poskytuje. Kedze nepisete o konkretnom hoteli je len velmi tazko posudit rozsah sluzieb. Z vlastnych skusenosti vam vsak mozem pre buducnost odporucit, ze pokial sa rozhodnete pre hotel s takymito sluzbami, tak rozhodne sa nechajte podrobne informovat o ich rozsahu. Ako som uz povedal, vzdy to zalezi od hotela. Spickove sluzby All inclusive poskytuju hotely najvyssej kategorie (pathviezdickove), s poklesom urovne hotela obvykle klesa, a dost vyrazne, aj rozsah sluzieb All inclusive. Je to poucenie pre buducnost.
09:19:14 - otázka od: martin Dobry den. Kazdy den sledujem dovolenky cez last minute. Hladam termin niekde na konci jula, zaciatku augusta. Budu ponuky last minute podla vas ubudat alebo pribudat, pretoze ma doteraz ziadna z ponuk velmi neoslovila. A ako to bude z ich cenami? Aku budu mat tendenciu? Dobry den. Ja by som sa nespoliehal na last minute, najma pokial by som vedel, kedy chcem cestovat. Je iste, ze na internete vidite vela ponuk, ale nevidite z nich objem volnych miest. To znamena, ze vase brusenie po internete nemusi byt uspesne, najma pokial ste dost pevne viazany na termin, pripadne i destinaciu. Takze na koniec jula a zaciatok augusta, kedy ako urcite viete je vrchol dovolenkovej sezony, bude vyvoj last minut-ov pre vas prave nie najoptimistickejsi. Ja by som vybral cim skor a nespoliehal by som sa na poslednu poslednu chvilu. Mozno uz nebude to, co vy chcete.
09:23:11 - otázka od: petrovský Nie je možné, rámci ochrany klienta, celoplošne direktívne zariadiť, aby zo všeobecných podmienok CK vypadla klauzula o možnosti výmeny zaplateného konkrétneho hotela, a tým predísť aj možným špekuláciám zo strany CK ? Dobry den, pan Petrovsky. Vasa poziadavka nie je v sucasnosti realizovatelna. Pripadna vymena hotela rovnakej alebo vyssej kategorie za kontrahovany hotel, nie je pripadom len slovenskych CK. Tato zasada sa uplatnuje prave na ochranu spotrebitela vseobecne. Ja si nemyslim, ze k takymto pripadom dochadza zo spekulativnych dovodov CK. Naopak CK kontrahuju presne kontingenty velmi daleko pred zacatim sezony a obvykle je len vinou hotela, resp. obchodneho partnera nasej CK, ktory napriklad z dovodu prebookovania hotelovej kapacity nedodrzi zmluvu s nasou CK. A potom je jedina moznost - ponuknut klientovi primeranu nahradu. Myslim si, ze toto pravidlo bude platit aj v buducnosti.
09:27:47 - otázka od: Viera Takáčová Dobrý deň,rada by som sa Vás opýtala, či má význam reklamovať za nedodanie služieb"ll-denný" pobyt na Rodose s Ck Tip-travel, ktorý trval od 12.6.07 do 22.6.07 /03.hod v noci odlet/- pričom nám narýchlo skrátili pobyt - namiesto odlet 22.6.07 /9,30/ na 22.6.07 /03.hod/odchod z hotela o polnoci z 21.6. na 22.6.07, keďže sme prišli o l nocľah a l raňajky. Ďakujem. Dobry den, pani Vierka. Vasa otazka nie je jednoducha a fundovana odpoved by si vyzadovala aj komunikaciu s menovanou CK. Kedze tak nemam moznost urobit, moze byt moja odpoved len v obecnej rovine. Pravdou je a uvadzam to aj pre vasu informaciu, ze krach Slovenskych aerolinii sposobil nemale problemy nasim CK pri zabezpecovani letov v dnoch a terminoch, dokonca i v hodinach tak, ako boli zmluvne zabezpecene so SA. Preto, zial, v tejto letnej sezone sa pripad, aky sa vyskytol vam, moze zopakovat. Tolko pre informaciu, a teraz k vasmu konkretnemu pripadu. Pokial udaje, ktore uvadzate, su pravdive, a to musi CK vediet, uplatnite si narok na vratenie prislusnej ciastky.
09:29:43 - otázka od: Darinka Dobry den.Ja by son sa chcela opytat dostavam na email last minute a tie ceny co su tam uvadzané tie este nie su vysledne???cize tam este treba platit napr. letiskove poplatky, poistenie atd???Za odpoved vopred dakujem.. Dobry den, Darinka. V podstate mate pravdu a pomaly ste si sama zodpovedali otazku. Ano, k cenam, ktore obvykle su uvadzane pri last minutoch treba pripocitat povinne priplatky. A tie su v katalogu taxativne vymenovane.
09:33:25 - otázka od: martin dobry den ,chcem sa opytat,zakupilisme si zajazd do egyptu na september este v januari a teraz sa nam to nehodi na termin,lebo manzela prijali na vs a chceli by sme ten zajazd vratit do ck.ako mame postupovat ak chceme ,aby nam ck vratila zalohu-25 000sk.dakujem za vasu pomoc.s pozdravom Dobry den, Martin. Vas postup je dany vseobecnymi podmienkami CK, v ktorej ste si zajazd kupili a najdete ich v prislusnom katalogu ako i v prilohe vasej zmluvy o kupe zajazdu. V tychto dokladoch CK deklaruje svoje storno podmienky, ktore obvykle zavisia na lehote stornovania od terminu zajazdu. Vo vasom pripade je este dost casu do terminu zajazdu, takze storno podmienky by nemali byt pre vas "katastrofalne". Kedze nepisete, o ktoru CK sa jedna, mozem len v obecnej rovine povedat, ze pocitajte s kratenim vasej zalohy. Takze nevratia vam vsetko...
09:37:52 - otázka od: Stano Dobry den. Co robit v pripade, ze lietadlo meska niekolko hodin z odletom zo zahranicia a po prilete na Slovensko nestiham domov pripoj? Dobry den, Stano. Problematika meskania lietadiel je riesena z urovne EU, ktora vydala pre taketo a obdobne pripady dost prisne predpisy, ktore platia pre leteckych prepravcov a to bez ohladu nato, ci sa jedna o pravidelnu linkovu prepravu alebo charter. Tento predpis jednoznacne deklaruje povinnosti pri meskani a to v zavislosti od poctu hodin meskania leteckeho spoja. Do detailov vam tento predpis mozem poskytnut, mozte sa obratit na mejlovu adresu nasej asociacie alebo otvorit si nasu webovu stranku www.sacka.sk. V zasade vsak mozno povedat, ze letecka spolocnost poskytuje klientom obcerstvenie, pripadne ubytovanie, moznost telefonickeho kontaktu s rodinou a pod. Detaily najdete v predpise EU.
09:43:01 - otázka od: alena Dobrý deň prajem. Chcem sa spýtať: ako vidíte do budúcnosti predaj zájazdov cez internet v porovnaní s predajom v kamenných obchodoch? Aké sú zatiaľ výsledky v net-predaji na Slovensku, zatiaľ sú takéto pobočky len v Bratislave, plánujú sa aj v ďalších mestách Slovenska? Ďakujem. Dobry den, Alenka. Pravdou je, ze predaj zajazdov cez internet sa na Slovensku v podstate len rozbieha. Podiel takto predanych zajazdov je stale oproti zahraniciu velmi nizky. Myslim si, ze tento podiel sa bude velmi vyrazne a rychlo menit a najma mladsie generacie budu coraz viac vyuzivat internetove sluzby. Len pre zaujimavost by som vam uviedol, ze vo vyspelych zapadnych krajinach tento predaj uz presiahol 50 percent.
09:49:12 - otázka od: Miro Dobry den. Co mi moze ponuknut navyse cestovna kancelaria. Pokial chcem ist na dovolenku individualnou dopravou? Samozrejme poistit sa dam. Pokial si zvolim ubytovanie na vlastnu past(apartmany,studia),vyjde ma to lacnejsie, ako ked si zvolim ubytovanie cez CK.Chcem teda vediet, co mi moze CK poskytnut navyse za vyssiu sumu. Vdaka. Dobry den, vasa otazka, Miro, je dost komplikovana. Neviem, co cakate od CK navyse, ked sa chcete vybrat na dovolenku vlastnou dopravou. CK vam v tomto pripade moze zabezpecit vsetky ostatne sluzby - ubytovanie podla vasich poziadaviek, stravu podla vasej predstavy, a ostatne sluzby, ktore v tom-ktorom mieste kancelaria zabezpecuje. Aku budete mat vyhodu? Ja si myslim, ze napriklad: ceny ubytovania, ktore ma kontrahovane cestovna kancelaria budu nizsie, ako ceny pultove (pokial si zvolite hotel). To iste plati v podstate o stravovani, pokial je viazane na ubytovanie. Ak sa vsak rozhodnete pre vyuzitie ubytovania na sukromnych apartmanoch, napr. v Chorvatsku, Bulharsku atd. je celkom mozne, ze sa vam podari najst ubytovanie v cene vyhodnejsej, aku ponuka CK. Je to velmi individualne a neda sa na to aplikovat nejake pravidlo.
09:50:21 - otázka od: jarka kde mam ist na dovolenku? Dobry den, Jarka, kde len chcete. Moznosti je vela, dnes je vam otvoreny cely svet aj z Bratislavy :)
09:51:42 - otázka od: Ivana Masárová Dobry den, mam 9 mesacnu dceru, ked by som chcela vycestovat do zahranicia, musim je mat uvedenu v pase, alebo ma mat ona nejaky doklad? Ako je to s pasmi pre deti? Da sa s nou cestovat na obciansky? Dobry den, Ivana. Dceru musite mat uvedenu v pase, alebo jej mozete dat spravit vlastny pas.
09:52:39 - otázka od: aneta dobrý deň. Prosím Vás nebude povinnosť uvádzania letových časov, aby klient bol informovaný pri kúpe zájazdu, že ak si kupuje 12-denný zájazd napr. s all inclusive a odlet bude vo večerných hodinách prvého dňa, bude v podstate tento zájazd 11- denný s tým, že all inclusive v prvý deň vôbec nebude čerpať? Vďaka Dobry den. Treba sa presne informovat v CK. Kancelaria by vam mala povedat presne casy odletu a priletu. Je to jedna z jej povinnosti.
09:57:00 - otázka od: Hela Bola som na dovolenke v Tunisku-Tabarka. Bola to katastrofa. Z 11 dní nám 8 dní visela na pláži čierna zástava, to zn., že o kúpaní a plávaní v mori sme mohli iba snívať. Zostávajúce 3 dni bola dopoludnia biela a popoludní červená zástava. Ďaľšou katastrofou bol fakultatívny výlet autobusom, kde cesta do cieľa trvala 2,15 hod po prašných cestách a my sediaci úplne na zadných sedadlách sme boli nútení držať si na tvári svetre, aby sme sa nepodusili, pretože zadná časť autobusu bola zahalená kúdolom prachu. Nehovoriac o stiesnenom priestore medzi mojim sedadlom a sedadlom predo mnou. Som z tejto dovolenky absolútne znechutená a chcela by som vedieť, či môžem žiadať CK o vrátenie určitej čiastky, z ceny, ktorú som za tento pobyt zaplatila. Sťažnosť som napísala ešte v Tabarke a mám ju podnísanú delegátkou. Ďakujem za odpoveď. Dobry den, Hela. Vybrali ste si dovolenku v zaujimavej casti krajiny a pravdepodobne ste sa pri jej kupe nenechali dost dokladne informovat o podmienkach. Jednu vec musim povedat: pocasie vam nik nemoze garantovat. Je to skutocne smola, ked je tak dlho na plazi cierna vlajka. S tym ale nic neurobite. Pokial ide o fakultativny vylet, ktory ste si pravdepodobne dobrovolne zvolili, nuz, prasne cesty a nie najkvalitnejsi autobus mna osobne neprekvapuju. Tak to pravdepodobne v tej krajine bezi. Preto vam nedavam velku nadej na uspech vasej staznosti... Ale skuste to!
09:58:13 - otázka od: Ivica Dobry den, na vypzicanie si auta z pozicovne v Taliansku a soferovanie po Taliansku je potrebny medzinarodny vodicsky preukaz? Dakujem Dobry den, ano. Vzdy je dobre mat medzinarodny vodicsky preukaz.
10:03:17 - otázka od: Ivan Dobrý deň, zúčastnil som sa prezentácie s.r.o. First Choice marketing v závere ktorej som si vylosoval poukaz na 1 týždenné ubytovanie na južné pobrežie Španielska.(bez dopravy a stravy) Celá akcia sa mi nie veľmi pozdávala, neviem prečo ale nemám dôveru. Združuje Sacka aj túto spoločnosť? Aký je Váš názor na predmetnú záležitosť. Ďakujem. Dobry den, Ivan. Vami menovany subjekt nie je clenom nasej asociacie a informacie o jeho praktikach mame zo staznosti klientov a z ustneho podania tych, ktori sa nam doteraz zdoverili. Mozem teraz zodpovedne prehlasit, ze praktiky tejto obchodnej spolocnosti su minimalne zaujimave, nestandardne, postavene na zmluvach, pri ktorych si je potrebne davat VELKY pozor a dosledne sa s nimi oboznamit pred ich podpisom. Pripady, s ktorymi som sa stretol ma presvedcili, ze klienti velakrat podcenili texty zmluv a potom po podpise priam s hrozou zistili, co podpisali. Dobra rada nad zlato a v tomto pripade staci jedina: podpisujte zmluvu az po jej dokladnom prestudovani a suhlase s kazdym bodom zmluvy.
10:08:32 - otázka od: lenka Munulý rok sme išli do Chorvatska autobusom z Košíc. Kvôli 6- tim ľudom z BB sme mali cestu predlženú o viac ako 5 hod. Ako sa dá zabrániť tomuto? Dobry den, Lenka. Zabranit sa tomu da velmi jednoducho - nabuduce si vyberte inu CK, pripadne priamo trasu, ktora ide z Kosic do destinacie. Dakujem vsetkym za otazky, zial, na vsetky sme nestihli odpovedat. Prajem vsetkym pekny den a prijemnu dovolenku. A nenechajte si ju nicim pokazit!