Miesto tragédie v Smolensku
VARŠAVA - Kapitán poľského lietadla Tu-154, ktorý sa pred pol rokom zrútil pri západoruskom Smolensku, málo cvičil na trenažéri. Informovalo o tom poľské rádio RMF FM. Na niektoré ťažké situácie, ktoré môžu počas letov nastať, sa na trenažéri síce pripravoval, nikdy však nie ako kapitán lietadla. Pri aprílovej leteckej katastrofe zahynulo 96 ľudí, medzi nimi aj poľský prezident Lech Kaczynski.
Arkadiusz Protasiuk, ktorý 10. apríla stál v čele posádky prezidentského špeciálu, v minulosti na trenažéri cvičil iba ako druhý pilot alebo navigátor. Podľa pilotov 36. pluku dopravného letectva, ktorý má na starosti prepravu najdôležitejších osôb v krajine, je trestuhodnou chybou, že sa Protasiuk 10. apríla pri ceste do Smolenska musel spoľahnúť len na svoje teoretické vedomosti. Poľsko simulátori letov so strojom Tu-154 nemá, a do Ruska alebo na Ukrajinu, kde sú k dispozícii, svojich pilotov už neposiela.
Istý letec z 36. pluku už pred časom v denníku Gazeta Wyborcza povedal, že ruskí inštruktori majú s lietadlami Tu-154 obrovské skúsenosti, pretože v Rusku je týchto strojov veľmi veľa. "Tréningy trvali tak dlho, kým sa všetko nepodarilo, tak ako má," spomínal.
Zlý výcvik poľských pilotov, ktorí 10. apríla riadili lietadlo s prezidentom Kaczyńským na palube, bol zrejme jednou z celej série príčin, prečo sa stroj pri pokuse o pristátie u smolenského letiska zrútil.
Piloti z 36. pluku dopravného letectva podľa rádia RMF FM tiež vyšetrovateľom povedali, že veliteľ poľských vzdušných síl Andrzej Blasik, ktorý bol až do okamihu katastrofy v kokpite, predtým sedával na mieste druhého pilota a pomáhal riadiť lietadlo. Svedkovia, na ktorých sa odvoláva RMF FM, tvrdia, že nemôžu vylúčiť, že tak to mohlo byť aj tento rok 10. apríla. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským letela do Smolenska, aby sa v neďalekej Katyni poklonili pamiatke tisícov Poliakov, ktoré tam pred 70 rokmi zavraždili príslušníci tajnej sovietskej polície NKVD.
Istý letec z 36. pluku už pred časom v denníku Gazeta Wyborcza povedal, že ruskí inštruktori majú s lietadlami Tu-154 obrovské skúsenosti, pretože v Rusku je týchto strojov veľmi veľa. "Tréningy trvali tak dlho, kým sa všetko nepodarilo, tak ako má," spomínal.
Zlý výcvik poľských pilotov, ktorí 10. apríla riadili lietadlo s prezidentom Kaczyńským na palube, bol zrejme jednou z celej série príčin, prečo sa stroj pri pokuse o pristátie u smolenského letiska zrútil.
Piloti z 36. pluku dopravného letectva podľa rádia RMF FM tiež vyšetrovateľom povedali, že veliteľ poľských vzdušných síl Andrzej Blasik, ktorý bol až do okamihu katastrofy v kokpite, predtým sedával na mieste druhého pilota a pomáhal riadiť lietadlo. Svedkovia, na ktorých sa odvoláva RMF FM, tvrdia, že nemôžu vylúčiť, že tak to mohlo byť aj tento rok 10. apríla. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským letela do Smolenska, aby sa v neďalekej Katyni poklonili pamiatke tisícov Poliakov, ktoré tam pred 70 rokmi zavraždili príslušníci tajnej sovietskej polície NKVD.