Spadnutý Tupolev Tu-154
BRATISLAVA/VARŠAVA – Dispečer na letisku v ruskom Smolensku od začiatku nechcel, aby poľský prezidentský Tu-154 išiel na pristátie, píše denník "Polska The Times" s odvolaním sa na novozískané informácie. 10. apríla boli dispečeri na letisku od začiatku proti pristátiu poľskej delegácie a mali zámer presmerovať lietadlo na záložné letisko.
Rozhodnutie povoliť pristátie tupoleva mohla byť výsledkom priamych rozhovorov s vyššími štátnymi úradníkmi alebo predstaviteľmi špeciálnych služieb.
„Nové, možno prelomové informácie sú na nahrávkach rozhovorov z veže letovej kontroly, sú to materiály, ktoré obsahujú veľmi veľa nezvyčajne hodnotných informácií,“ cituje denník šéfa komisie pre vyšetrovanie leteckých havárií Edmunda Klicha, ktorý je akreditovaný aj pri ruskej komisii MAK.
Dispečeri sa podľa neho niekoľkokrát telefonicky kontaktovali kvôli pristávaniu s nadriadeným strediskom, nechcel však spresniť, o koho išlo. Podľa denníka dispečeri rozprávali s niekým v Moskve a Tvere, ktorému priamo podlieha vojenské letisko v Smolensku. Doteraz však nie je známe, s kým sa mali dispečeri radiť. „Obrátil som sa na MAK o zistenie identity ako aj funkcií a úloh tých osôb v celom procese prijímania rozhodnutí,“ cituje denník Klicha. Pripomenul však, že v rozhovoroch sa používali pseudonymy. „Zatiaľ som odpoveď nedostal,“ konštatoval Klich.
Denník cituje aj leteckého experta Krzysztofa Zalewského, ktorý predpokladá tri možné scenáre. Pseudonym môže poukazovať na riadenie letov, nie je však vylúčený ani nejaký interný kanál ministerstva vnútra alebo mobil špeciálnych služieb. Telefonáty samotné nie sú pri návšteve na tejto úrovni nič nezvyčajné. Počíta sa obsah rozhovorov, cituje denník experta. Ako zároveň pripomína, stále nie je známe, akú funkciu plnil tretí muž prítomný v riadiacej veži.
Denník pripomína aj hlavný problém poľsko-ruskej spolupráce pri vyšetrovaní havárie, ktorým je samotná kvalifikácia letu. Rusi považujú let za civilný, kým poľská strana trvá na tom, že bol vojenský. „Ak pripustíme, že to bolo civilný let, v takom prípade celá zodpovednosť padá na pilotov. Oni prijímajú rozhodnutie o pristátí a veža je povinná poskytnúť im všetky informácie. V prípade vojenských letov, v závislosti od záväzných postupov, ktoré - pripomeniem – celý čas nemáme, zodpovednosť leteckého dispečera sa zvyšuje,“ cituje denník Klicha.
Ak Rusi nezmenia kvalifikáciu letu, záznamy rozhovorov z veže – hoci sú pre vyšetrovanie pravdepodobne kľúčové – nebudú mať vplyv na záverečnú správu MAK. Za najdôležitejšiu však v tejto súvislosti denník označuje skutočnosť, že poľská strana týmito materiálni disponuje, zaviazala sa však k mlčanlivosti.
„Nové, možno prelomové informácie sú na nahrávkach rozhovorov z veže letovej kontroly, sú to materiály, ktoré obsahujú veľmi veľa nezvyčajne hodnotných informácií,“ cituje denník šéfa komisie pre vyšetrovanie leteckých havárií Edmunda Klicha, ktorý je akreditovaný aj pri ruskej komisii MAK.
Dispečeri sa podľa neho niekoľkokrát telefonicky kontaktovali kvôli pristávaniu s nadriadeným strediskom, nechcel však spresniť, o koho išlo. Podľa denníka dispečeri rozprávali s niekým v Moskve a Tvere, ktorému priamo podlieha vojenské letisko v Smolensku. Doteraz však nie je známe, s kým sa mali dispečeri radiť. „Obrátil som sa na MAK o zistenie identity ako aj funkcií a úloh tých osôb v celom procese prijímania rozhodnutí,“ cituje denník Klicha. Pripomenul však, že v rozhovoroch sa používali pseudonymy. „Zatiaľ som odpoveď nedostal,“ konštatoval Klich.
Denník cituje aj leteckého experta Krzysztofa Zalewského, ktorý predpokladá tri možné scenáre. Pseudonym môže poukazovať na riadenie letov, nie je však vylúčený ani nejaký interný kanál ministerstva vnútra alebo mobil špeciálnych služieb. Telefonáty samotné nie sú pri návšteve na tejto úrovni nič nezvyčajné. Počíta sa obsah rozhovorov, cituje denník experta. Ako zároveň pripomína, stále nie je známe, akú funkciu plnil tretí muž prítomný v riadiacej veži.
Denník pripomína aj hlavný problém poľsko-ruskej spolupráce pri vyšetrovaní havárie, ktorým je samotná kvalifikácia letu. Rusi považujú let za civilný, kým poľská strana trvá na tom, že bol vojenský. „Ak pripustíme, že to bolo civilný let, v takom prípade celá zodpovednosť padá na pilotov. Oni prijímajú rozhodnutie o pristátí a veža je povinná poskytnúť im všetky informácie. V prípade vojenských letov, v závislosti od záväzných postupov, ktoré - pripomeniem – celý čas nemáme, zodpovednosť leteckého dispečera sa zvyšuje,“ cituje denník Klicha.
Ak Rusi nezmenia kvalifikáciu letu, záznamy rozhovorov z veže – hoci sú pre vyšetrovanie pravdepodobne kľúčové – nebudú mať vplyv na záverečnú správu MAK. Za najdôležitejšiu však v tejto súvislosti denník označuje skutočnosť, že poľská strana týmito materiálni disponuje, zaviazala sa však k mlčanlivosti.