MOSKVA - Ako o zázraku hovoria ruskí experti o núdzovom pristátí Tupoleva Tu-154 v tajge na severe Ruska. Asi osem desiatok ľudí na palube vyviazlo len s ľaknutím a ani lietadlo neutrpelo viac než škrabance. Utorkovú nehodu dnes začínajú vyšetrovať letecké úrady. Skúmanie potrvá asi dva týždne, ale podľa médií je už teraz jasné, že sa udalosť zapísala do histórie ruského civilného letectva.
Na palube rovnakého typu lietadla zahynul poľský prezident Lech Kaczynski a ďalších 95 ľudí, keď sa poľské vládne lietadlo 10. apríla zrútilo pri meste Smolensk na západe Ruska pri pokuse o pristátie.
Kapitán ruského letúna zrejme vykázal väčší um alebo mal jednoducho viac šťastia, keď konštatoval, že Tupolevu pri lete z Jakutska do Moskvy vypovedajú službu systémy riadenia, navigácia aj spojenie kvôli poruche palubných generátorov na výrobu elektriny, navyše začali problémy aj so zásobovaním motorov palivom. Nad riedko osídlenou polárnou tajgou pri rieke Pečory však pilot zahliadol opustené letisko pri obci Ižma, pôvodne určené pre oveľa menšie letúny, a rozhodol sa ho využiť.
"Do Moskvy zostávali ešte dve hodiny letu, a tak mnohí cestujúci boli nervózni. Ale letušky im vysvetlili, že je všetko v poriadku, že len musíme zmeniť výšku letu," vykreslil dramatický let jeden z pasažierov.
Piloti Jevgenij Novoselov a Andrej Lamonov museli pristávať so zvýšenou rýchlosťou, pretože klapky sa im vysunúť nepodarilo, a spoliehať sa len na svoj zrak, pretože prístroje vypovedali poslušnosť. Naviac dráha bola pre tak ťažký letún príliš krátka. Po pár okruhoch nad lesom však stroj dosadol na betónové panely zarastené trávou, predtým však stihol krídlami skosiť stromy "doslova ako záhradná kosačka", ako neskôr opísal jeden z cestujúcich. V lese Tupolev vysekal prielom o dĺžke pár sto metrov, než nakoniec uviazol v blate.
"Nebol to pohľad pre slabé nervy," vykreslil očitý svedok, ktorý pristátie sledoval zo zeme. Na miestnom letisku pristávali lietadlá naposledy pred desiatimi rokmi a od tej doby si na to isté trúfli už len vrtuľníky. "Kapitánovi by som udelil rád hrdinu za to, čo vykonal," vyhlásil šéf okresu.
Údaje o počte ľudí na palube sa mierne líšia, podľa rôznych zdrojov išlo o 79 až 81 cestujúcich a členov posádky. Každopádne si niektorí pasažieri skrátili čakanie na záchranárov tým, že sa jednoducho vydali do lesa na huby, iní si radšej dali v dedine poriadneho "panáka" na spamätanie. Štyria cestujúci potom pri nasledujúcej ceste do Moskvy radšej nastúpili do vlaku než do ďalšieho lietadla.
Spoločnosť, ktorej lietadlo patrí, už pomýšľa na "druhý zázrak", teda z opusteného letiska mieni nechať stroj odštartovať, samozrejme za pomoci testovacích pilotov a pokiaľ na to príslušné úrady dajú povolenie. Miestni podnikatelia však už spriadajú plány, že z lietadla urobia múzeum či bar.