BRATISLAVA/VARŠAVA – Nové rozlúštené časti prepisu, v ktorých mal hovoriť kapitán poľského Tu-154 krátko pred haváriou, neboli zrejme jedinými. V minulých dňoch publikované slová "Ak nepristanem(e), tak ma zabije(ú),“ mal povedať kapitán Arkadiusz Protasiuk niekoľko desiatok sekúnd pred pádom lietadla.
Zverejnený záznam otriasol verejnosťou, podľa "Polska The Times" je však podobných vyjadrení viac a kladie si otázku, či bol záznam scenzurovaný.
Najmenej jedna veta sa v zverejnených prepisoch neobjavila. Mala dokonca znieť: „Tak sledujte, ako pristávajú makači.“ Vetu mali povedať v pilotnej kabíne pravdepodobne už po tom, ako ich posádka iného poľského lietadla Jak-40 informovala o zhoršujúcich sa podmienkach a neúspešnom pokuse o pristátie ruského vojenského Iľjušina.
Piloti z 36. pluku podľa denníka nechcú komentovať vyjadrenia, podľa jedného z nich sa však v priebehu posledných dvoch rokov zhoršila atmosféra pri štátnych letoch. Ak však taká veta skutočne aj zaznela, „snáď len v rámci vtipkovania.“ Pre pilotov sú dôležitejšie ako prepis rozhovorov parametre letu. „Tie by mali byť zverejnené, a nie nejaká veta vytrhnutá z kontextu,“ cituje Polska The Times nemenovaného pilota.
Poľské médiá už pred týždňom tvrdili, že odborníci z Inštitútu súdnych expertíz v Krakove mali rozšifrovať niekoľko výpovedí. Zdroje novinárom tvrdili, že dvere do kabíny pilotov sa otvárali prakticky po celý čas letu a do kabíny vchádzali rôzne osoby. Zatiaľ nie je známe, či sa na zázname objavujú aj hlasy ďalších, doteraz neznámych osôb. Experti zo spomínaného inštitútu ako aj vojenskí vyšetrovatelia odmietli akékoľvek oficiálne komentáre. Práve prítomnosť iných osôb v pilotnej kabíne a špekulácie okolo údajného tlaku na posádku sa objavili okamžite po tragédii.
Prepis rozhovorov posádky dokonca označili niektoré poľské médiá za nedôveryhodný a plný chýb. Odvolávali sa pritom na aktívnych aj bývalých pilotov. Podľa nich v prepise chýbali kľúčové časti rozhovorov a príkazov, ktoré by mali v kabíne odznieť. Nasz Dzennik citoval pilotov, ktorí upozorňovali na jednu skutočnosť: „nezrozumiteľný text“ alebo „neidentifikovaný autor výpovede“ sa objavuje v prepise takmer vždy, keď mal hovoriť kapitán Protasiuk. Na prvej nahrávke, ktorú dostali poľskí experti, malo chýbať 16 sekúnd.
K tragédii poľského špeciálu došlo 10. apríla v blízkosti letiska v ruskom Smolensku. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským smerovala na spomienkovú akciu k 70. výročiu katyňského masakru. Prezidentský špeciál sa pokúšal o pristátie aj napriek tomu, že nad letiskom ležala hustá hmla a pred zlým počasím posádku varovali dispečeri aj piloti poľského Jaku-40, ktorý pristál krátko pred nimi.