Kapitán lietadla Arkadiusz Protasiuk
BRATISLAVA/VARŠAVA – Poľským expertom sa údajne podarilo rozšifrovať ďalšie časti záznamu z čiernej skrinky tragického letu prezidentského Tu-154. Tie boli v doterajších prepisoch označené ako nezrozumiteľné. Podľa televízie TVN24, ktorá informáciu označila za neoficiálnu, malo ísť o slová kapitána lietadla Arkadiusza Protasiuka.
"Ak nepristanem (e), tak ma zabije(ú),“ mal povedať kapitán niekoľko desiatok sekúnd pred pádom lietadla. Doteraz však nie je jasné, v akom kontexte slová odzneli. Informácie nechcel komentovať poľský minister spravodlivosti Krzysztof Kwiatkowski. Ako uviedol, nie je o nich informovaný, nad prepismi však pracujú zodpovedné inštitúcie a verejnosť by mala byť priebežne informovaná.
Poľské médiá už pred týždňom tvrdili, že odborníkom sa podarilo objasniť ďalšie časti záznamov, ktoré v oficiálnych prepisoch ruská strana označila za nezrozumiteľné. Odborníci z Inštitútu súdnych expertíz v Krakove mali rozšifrovať niekoľko výpovedí. Zdroje novinárom tvrdili, že dvere do kabíny pilotov sa otvárali prakticky po celý čas letu a do kabíny vchádzali rôzne osoby. Zatiaľ nie je známe, či sa na zázname objavujú aj hlasy ďalších, doteraz neznámych osôb. Experti zo spomínaného inštitútu ako aj vojenskí vyšetrovatelia odmietli akékoľvek oficiálne komentáre k celej záležitosti. Práve prítomnosť iných osôb v pilotnej kabíne a špekulácie okolo údajného tlaku na posádku sa objavili okamžite po tragédii.
Prepis rozhovorov posádky dokonca označili niektoré poľské médiá za nedôveryhodný a plný chýb. Odvolávali sa pritom na aktívnych aj bývalých pilotov. Podľa nich v prepise chýbali kľúčové časti rozhovorov a príkazov, ktoré by mali v kabíne odznieť. Nasz Dzennik citoval pilotov, ktorí upozorňovali na jednu skutočnosť: „nezrozumiteľný text“ alebo „neidentifikovaný autor výpovede“ sa objavuje v prepise takmer vždy, keď mal hovoriť kapitán Arkadiusz Protasiuk. Na prvej nahrávke, ktorú dostali poľskí experti, malo chýbať 16 sekúnd.
K tragédii poľského špeciálu došlo 10. apríla v blízkosti letiska v ruskom Smolensku. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským smerovala na spomienkovú akciu k 70. výročiu katyňského masakru. Prezidentský špeciál sa pokúšal o pristátie aj napriek tomu, že nad letiskom ležala hustá hmla a pred zlým počasím posádku varovali dispečeri aj piloti poľského Jaku-40, ktorý pristál krátko pred nimi.
Poľské médiá už pred týždňom tvrdili, že odborníkom sa podarilo objasniť ďalšie časti záznamov, ktoré v oficiálnych prepisoch ruská strana označila za nezrozumiteľné. Odborníci z Inštitútu súdnych expertíz v Krakove mali rozšifrovať niekoľko výpovedí. Zdroje novinárom tvrdili, že dvere do kabíny pilotov sa otvárali prakticky po celý čas letu a do kabíny vchádzali rôzne osoby. Zatiaľ nie je známe, či sa na zázname objavujú aj hlasy ďalších, doteraz neznámych osôb. Experti zo spomínaného inštitútu ako aj vojenskí vyšetrovatelia odmietli akékoľvek oficiálne komentáre k celej záležitosti. Práve prítomnosť iných osôb v pilotnej kabíne a špekulácie okolo údajného tlaku na posádku sa objavili okamžite po tragédii.
Prepis rozhovorov posádky dokonca označili niektoré poľské médiá za nedôveryhodný a plný chýb. Odvolávali sa pritom na aktívnych aj bývalých pilotov. Podľa nich v prepise chýbali kľúčové časti rozhovorov a príkazov, ktoré by mali v kabíne odznieť. Nasz Dzennik citoval pilotov, ktorí upozorňovali na jednu skutočnosť: „nezrozumiteľný text“ alebo „neidentifikovaný autor výpovede“ sa objavuje v prepise takmer vždy, keď mal hovoriť kapitán Arkadiusz Protasiuk. Na prvej nahrávke, ktorú dostali poľskí experti, malo chýbať 16 sekúnd.
K tragédii poľského špeciálu došlo 10. apríla v blízkosti letiska v ruskom Smolensku. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským smerovala na spomienkovú akciu k 70. výročiu katyňského masakru. Prezidentský špeciál sa pokúšal o pristátie aj napriek tomu, že nad letiskom ležala hustá hmla a pred zlým počasím posádku varovali dispečeri aj piloti poľského Jaku-40, ktorý pristál krátko pred nimi.