BRUSEL – Európske automobilky sa stretávajú s prílivom lacnejších elektromobilov čínskych konkurentov. Európska komisia z tohto dôvodu formálne schválila dodatočné clá na dovoz elektromobilov v Číne vo výške až 35,3 percenta. Nové sadzby do platnosti oficiálne vstúpili vo štvrtok. Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na vysokopostaveného úradníka EÚ.
EK odhaduje, že podiel čínskych značiek na trhu EÚ vzrástol na osem percent z menej ako jedného percenta v roku 2019 a budúci rok by mohol dosiahnuť 15 percent. Ceny čínskych vozidiel sú zvyčajne o 20 percent nižšie ako ceny modelov vyrábaných v EÚ.
EK, ktorá dohliada na obchodnú politiku EÚ, uviedla, že clá sú potrebné ako protiváha tomu, čo podľa nej predstavujú nespravodlivé dotácie, vrátane zvýhodneného financovania, grantov či poskytovania pozemkov, batérií a surovín za nižšie ako trhové ceny. Vyšetrovanie dotácií začala EK zhruba pred rokom. Navrhované clá sa pohybujú v rozmedzí od 7,8 percenta pre Teslu po 35,3 percenta pre SAIC a sú nad rámec štandardného dovozného cla na automobily, ktoré v EÚ predstavujú desať percent.
archívne video
Čína sa bráni
Peking označil clá EÚ za protekcionistické a poškodzujúce vzťahy EÚ a Číny a dodávateľské reťazce v automobilovom priemysle. V tomto roku začal vlastné vyšetrovanie dovozu brandy, mliečnych výrobkov a bravčového z EÚ ako zjavnú odvetu za clá na elektromobily. Čína tiež napadla predbežné opatrenia EÚ, ktoré predchádzali konečnému zavedeniu ciel, u Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
EK už uskutočnila s Čínou osem kôl technických rokovaní s cieľom nájsť alternatívu k clám. Zatiaľ sa však strany nedohodli. Rokovania môžu pokračovať aj po zavedení ciel. Zatiaľ nie je jasné, aký vplyv budú mať clá na spotrebiteľské ceny. Niektorí výrobcovia ich možno budú schopní aspoň čiastočne absorbovať.
Nemecko aj Slovensko boli proti
Členské krajiny nie sú v otázke ciel na elektromobily jednotné a aj Nemecko, najväčšia ekonomika EÚ a hlavný výrobca automobilov, bolo proti. Čína totiž už v minulosti pohrozila najmä zvýšenými clami na dovoz spaľovacích motorov s veľkým objemom z EÚ do Číny, čo by bola veľká rana pre nemecké automobilky. Čína je aktuálne najväčším automobilovým trhom na svete a nemecké automobilky ako Volkswagen, Mercedes či BMW tam nevyrábajú len vozidlá určené pre čínsky trh, ale aj na export.
Celkovo clá podporilo desať členov EÚ, päť hlasovalo proti, vrátane Nemecka a Slovenska. Zvyšných 12 členských krajín sa hlasovania zdržalo. Na zablokovanie ciel by bolo potrebné, aby sa proti nim vyslovila kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ so 65-percentným podielom na počte obyvateľov.
Za prvých deväť mesiacov tohto roka sa čínsky vývoz elektromobilov do EÚ znížil medziročne o sedem percent. V auguste a septembri však vzrástol o viac ako tretinu, ukazujú údaje čínskeho zväzu osobných automobilov CPCA. Spojené štáty tento rok v máji rozhodli, že zvýšia clá na dovoz elektromobilov z Číny na 100 percent z predchádzajúcich 25 percent.