LONDÝN – Aj britské námorníctvo má svoje muchy. Pri každej príležitosti sa hovorí o zabezpečení bezpečnosti. Keď však príde k bežnej oprave, robotníci akoby zabudli, že sa nachádzajú na plavidle, ktoré poháňa motor na jadrový pohon. Neuveríte, čo použili počas opravných prác. Následky mohli byť katastrofálne a doslova globálnych rozmerov.
archívne video
Na ponorke Trident (Trojzubec) došlo takmer ku katastrofe. Velitelia britského námorníctva boli doslova šokovaní, keď sa dozvedeli, že menšie opravy v komore s jadrovým reaktorom sa opravovali za pomoci lepidla. Informáciu priniesol britský denník The Sun. Konkrétne išlo o zlomené skrutky, ktoré namiesto výmeny za nové jednoducho prilepili.
Veľká chyba
Tento priam detinský spôsob opravy bol odhalený až vtedy, keď na palube ponorky spadla na zem jedna zle prilepená skrutka. K prvotnému poškodeniu materiálu malo dôjsť po nadmernom a prílišnom uťahovaní. Ako informuje námorné veliteľstvo, škody pri jadrovom reaktore mali byť nahlásené čím skôr a už vôbec sa nemali opravovať za pomoci lepidla. Vinníkmi sú podľa doteraz zistených informácií zamestnanci dodávateľskej firmy Babcock, ktorí mali skrutky nalepiť na pôvodné miesto. Nahlásená bola len procedurálna chyba, ale nič detailnejšie sa nespomínalo. Navyče, o lepidle nepadla ani reč.
K poškodeniu materiálu na ponorke došlo počas rekonštrukcie suchého doku a tankovania v HMNB Devonport v Plymouthte. Práce, ktoré boli spustené v roku 2015, meškajú už takmer osem rokov. Navyše rozpočet na opravy prekračuje pôvodne poskytnutých 342 miliónov eur. Zalepené skrutky, bolo ich najmenej sedem, držali izoláciu chladiacich potrubí, ktoré zabraňujú vypuknutiu katastrofy v štýle Černobyľu. Chyba s lepidlom bola odhalená len tesne predtým, ako chceli inžinieri po prvýkrát spustiť reaktor na plný výkon.
Nič by sa nestalo?
I keď prvé obvinenia už padli, vyšetrovatelia naďalej od prípadu neupustili. Pracovníci vždy pracujú vo dvojiciach v rámci protokolu jadrovej bezpečnosti. Ministerstvo obrany Veľkej Británie uviedlo, že akonáhle bola objavená závada v podobe zlomených skrutiek, pracovníci to ihneď nahlásili. Tentoraz už opravy prebehli bez lepidla a všetky chybné skrutky boli nahradené novými. Vo svetle tejto záležitosti minister zahraničných vecí hovoril s generálnym riaditeľom spoločnosti Babcock, aby získal záruky o budúcej práci aj dodaného materiálu. Zdroje námorníctva uviedli, že neexistujú žiadne problémy s jadrovou bezpečnosťou a reaktor by nevybuchol, ani v tom prípade, ak by sa chyby neodhalili.
Bývalý kapitán Ryan Ramsay povedal, že medzi spoločnosťou Babcock a Kráľovským námorníctvom ide teraz o obrovský problém z hľadiska dôvery. "Núti vás to premýšľať, čo ešte mohlo byť urobené zle. Takúto škodu by mala zachytiť kontrola kvality, nie samotné námorníctvo. Na druhej strane, tlak z meškania opráv mohol byť zásadný faktor v prípade nedostatočnej kontroly," povedal. Spoločnosť Rolls-Royce, ktorá dodáva britskému námorníctvu motory na jadrový pohon a stará sa o ich údržbu, uviedla, že za chybu pri chladiacich potrubiach je zodpovedný Babcock International.