ANCHORAGE - Vrtuľníku, pri ktorého havárii prišlo v sobotu na Aljaške o život päť ľudí, vrátane najbohatšieho Čecha Petra Kellnera, sa podľa amerických vyšetrovateľov tesne nepodarilo preletieť horský hrebeň. Stroj Airbus AS350B3 sa s šesťčlennou skupinou zrútil v blízkosti ľadovca Knik. Predpokladá sa, že skupina sa v oblasti venovala heliskiingu, teda extrémnemu športu, pri ktorom jazdci na lyžiach alebo snowboarde vystupujú z vrtuľníka do voľného terénu.
Kto bol Petr Kellner (†56)? FOTO Tajomný miliardár s obrovským majetkom, ktorý sa vyhýbal publicite
O život prišli 56-ročný Kellner a ďalší muž z Čiech, päťdesiatročný Benjamin Larochaix. Medzi mŕtvymi sú podľa vyšetrovateľov tiež 52-ročný Gregory Harms z Colorada a dvaja muži z Aljašky: 38-ročný Sean McManamy a 33-ročný pilot Zachary Russell.
Bývalý český reprezentant v snoubordingu, 48-ročný David Horváth, je jediným zachráneným. Hospitalizovaný bol v nemocnici Providence Alaska Medical Center v Anchorage a jeho stav je vážny, uviedol v pondelok hovorca nemocnice. Rozsah Horváthových zranení nie je známy.
Vrtuľník sa možno nikdy nepodarí úplne odstrániť
Vrtuľník sa zrútil asi 34 kilometrov juhovýchodne od mestečka Palmer na svahu v blízkosti ľadovca Knik. Ťažko dostupný terén a očakávaná snežná búrka podľa vyšetrovateľov komplikovali prístup k miestu nešťastia. Vyšetrovateľom sa však podarilo vrak vrtuľníka odfotiť, než ho pokryl sneh. Napísal o tom v utorok spravodajský web Anchorage Daily News.
"Zdá sa, že vrtuľník narazil do hory asi desať až 15 stôp (tri až 4,6 metra) pod hrebeňom v nadmorskej výške približne 5500 stôp (1676 metrov) a následne zišiel 800 až 900 stôp (244- 274 metrov) po svahu," povedal na pondelňajšej tlačovej konferencii Tom Chapman z amerického Národného úradu pre bezpečnosť v doprave (NTSB).
K miestu tragédie sa podľa Chapmana dá dostať iba vrtuľníkom. Či sa vrak podarí plne odstrániť, než ho úplne pokryje sneh, podľa vyšetrovateľov nie je jasné. "Predpokladáme, že vrak je alebo čoskoro bude zakrytý snehom," uviedol Chapman podľa webu Alaska's News Source. "Naším cieľom je porozumieť nielen tomu, čo sa stalo, ale aj prečo, a odporučiť zmeny, ktoré zabránia tomu, aby sa to opakovalo," dodal. Pri vyšetrovaní príčiny nešťastia NTSB podľa Chapmana bude okrem iného skúmať záznamové zariadenie a aké boli na mieste poveternostné podmienky.
Vrtuľník AS350 Écureuil
Vrtuľník prezývaný aj Veverica je ľahký jednomotorový viacúčelový vrtuľník s trojlistým nosným a dvojlistým vyrovnávacím rotorom. Vyvinul ho francúzsky letecký výrobca Aérospatiale, ktorý sa neskôr stal súčasťou Eurocopter Group.
Viacúčelové stroje rady AS350 sa vyrábajú od roku 1975 a využívajú sa na prepravu ľudí i materiálu v ťažko dostupných terénoch, na vyhliadkové lety a slúžia aj armáde či leteckým záchranným spoločnostiam. Sú využívané napríklad na hasenie požiarov, postreku poľnohospodárskych plodín, filmovanie, prieskum divokej zveri či geologický prieskum.
Model AS350 sa vyrábal v rokoch 1997 až 2012, potom bol nahradený modernejším modelom H125. Dohromady bolo modelov radu AS350 a z nich odvodených variantov doteraz vyrobených vyše 6600 kusov a tieto stroje nalietali vyše 34 miliónov letových hodín.
Maximálna kapacita vrtuľníka je šesť cestujúcich a pilot. Poháňa ho turbohriadeľový motor Turbomeca Arriel, rozpätie rotora je takmer 11 metrov, výška stroja je vyše tri metre. Cestovná rýchlosť činí 245 km/h, dolet má 662 kilometrov. Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 2250 kilogramov. K jeho výhodám patrí všestranná použiteľnosť aj nízke prevádzkové náklady.
V roku 2005 AS350 pristál ako prvý na vrchole najvyššej hory sveta Mount Everestu, čím vytvoril nový svetový rekord v pristátí a odletu vo vysokohorskej polohe. Tento rok v marci v útrobách tohto stroja zahynul francúzsky biznismen Olivier Dassault.