BERLÍN - Nemecko môže čeliť väčšej ekonomickej katastrofe ako v prípade krachu Grécka. Európsky "motor" sa musí vysporiadať s ekonomickým spomalením Číny a teraz prichádza ďalšia rana. Rozdiel je však v tom, že tento raz ide o ranu z vnútra. Konkrétne škandál automobilky Volkswagen. Pre Slovensko by to mohlo znamenať pochmúrne správy, pretože Nemci sú našim najväčším obchodným partnerom. A nákaza nemeckej ekonomiky by sa ľahko mohla prejaviť aj u nás.
Škandál s manipuláciou s emisiami pri naftových vozidiel Volkswagenu šokoval podnikateľské a politické prostredie v Nemecku a analytici upozorňujú, že kríza výrobca áut by sa mohla stať najväčšou hrozbou pre ekonomiku Nemecka, väčšie než grécka kríza. Nemecká ekonomika je pritom považovaná za najzdravšiu v Európe. Uvádzajú to ekonómovia oslovení agentúrou Reuters.
Nemecko je pre nás najväčší obchodný partner
Navyše, slovenská ekonomika je silne previazaná s týmto európskym gigantom. Automobilový a naň nadviazaný dodávateľský priemysel na Slovensku tvoria kostru slovenskej ekonomiky. Kritici už dlho vyčítajú prílišnú závislosť na automobilovom priemysle.
Problémy Nemecka by sa tak mohli preliať aj k nám. "Ak by predaj automobilov klesol, dotklo by sa to tiež dodávateľov a s nimi aj celej ekonomiky," domnieva sa o nemeckej ekonomike odborník na automobilový priemysel berlínskeho hospodárskeho inštitútu DIW Martin Gornig.
Volkswagen je najväčším výrobcom áut v Nemecku a jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. Celkom má v Nemecku viac ako 270.000 zamestnancov a ešte viac ľudí zamestnávajú jeho dodávatelia. "Zrazu sa Volkswagen stal väčším rizikom poklesu pre nemeckú ekonomiku než grécka dlhová kríza," povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm ING Carsten Brzeski. "Ak v najbližších mesiacoch klesne predaj Volkswagenu v Severnej Amerike, nebude to mať vplyv len na firmu, ale na celú nemeckú ekonomiku," dodal.
Gigantu hrozí mastná pokuta
Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut. To je zhruba šesť percent jeho celosvetového predaja. Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov (437 miliárd Sk). To je viac než činil minuloročný prevádzkový zisk skupiny. Škandál navyše tento týždeň začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny. Firma má síce v súčasnosti k dispozícii 21 miliárd eur, ktorými by mohla pokutu zaplatiť, škandál však vyvoláva obavy z prepúšťania.
Nemecká vláda má tiež obavy, že by problémy Volkswagenu mohli mať vplyv aj na ďalšie miestne automobilky, Daimler a BMW. Zatiaľ sa však neobjavili žiadne náznaky podvodu aj u týchto automobiliek a niektorí analytici si myslia, že širší vplyv bude len obmedzený.
Nemecká vláda v stredu povedala, že automobilový priemysel by mal zostať "dôležitým pilierom" ekonomiky, napriek prehlbujúcej sa kríze okolo Volkswagenu. "Ide o vysoko inovatívne a veľmi úspešný priemysel pre Nemecko, s mnohými pracovnými miestami," povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva.
Závislosť na automobilkách môže byť hrozba
Analytici však varujú, že táto závislosť na automobilovom priemysle by sa mohla stať hrozbou pre súčasný odhad ekonomického rastu, podľa ktorého sa má hrubý domáci produkt tento rok zvýšiť o 1,8 percenta. Nemecko už musí čeliť spomaleniu v Číne.
"Ak by predaj automobilov klesol, dotklo by sa to tiež dodávateľov a s nimi aj celej ekonomiky," domnieva sa odborník na automobilový priemysel berlínskeho hospodárskeho inštitútu DIW Martin Gornig. Vlani v nemeckom automobilovom sektore pracovalo zhruba 775.000 ľudí. To sú takmer dve percentá celkovej pracovnej sily. Automobilový priemysel a výroba automobilových súčiastok sú tiež najúspešnejším vývozným odvetvím krajiny. Vývoz tohto odvetvia vlani predstavoval viac ako 200 miliárd eur, čo bola takmer pätina celkového vývozu.
"To je dôvod, prečo tento škandál nie je maličkosť. Nemecká ekonomika bola zasiahnutá vo svojom jadre," dodáva šéf hospodárskeho inštitútu IW Michael Hüther.
Netreba to preháňať
Objavujú sa však aj hlasy, podľa ktorých by sa vplyv na nemeckú ekonomiku ako celok nemal preháňať. "Nemyslím si, že by sa nemecký automobilový priemysel mal dávať do jedného vreca," povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm Commerzbank Jörg Krämer. "Nebude recesia len kvôli jednej spoločnosti."
Upokojiť verejnosť sa snaží tiež nemecká obchodná asociácia BGA, podľa ktorej nie sú signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovať o kvalite a spoľahlivosti nemeckých firiem. "Nie je tu všeobecná nedôvera voči dobrej značke 'Vyrobené v Nemecku'," uvádza výkonný riaditeľ BGA Andre Schwarz. Pripúšťa však, že panujú určité obavy medzi nemeckými spoločnosťami z toho, že by škandál Volkswagenu mohol mať dominový efekt na ich podnikanie a oslabiť dôveru v nemeckej tovaru.
Niektorí pozorovatelia tiež upozorňujú na určitý paradox škandálu. Zatiaľ čo nemeckej ekonomike sa podarilo odolať dlhovej kríze v eurozóne aj spomaleniu hospodárskeho rastu Číny, čelia teraz najväčšiemu riziku poklesu za dlhú dobu kvôli jednej zo svojich spoločností. "Iróniou všetkého je, že hrozba by teraz mohla prísť skôr zvnútra, nie zvonku," dodáva Brzeski.
Manipulácia s emisiami sa týka aj dieselových áut v Európe
Manipulácia s emisiami na dieselových autách koncernu Volkswagen sa týka aj vozidiel dodávaných v Európe. Vyhlásil to spolkový minister dopravy Alexander Dobrindt. Podľa Dobrindta mu to v stredu v rámci prvých diskusií oznámila ním zostavená vyšetrovacia komisia vo Wolfsburgu. Zatiaľ nie je jasné, koľkých áut sa škandál týka. "To sa ukáže v najbližších dňoch," uviedol Dobrindt.
"Preto budeme naďalej intenzívne pracovať na tom, aby sme spoločne s Volkswagenom presne zistili, ktorých konkrétnych vozidiel sa to týka, a aby sme o tom mohli informovať verejnosť." Podľa ministrových slov ide o vozidlá s 1,6- a 2-litrovými dieselovými motormi.
Volkswagen po vypuknutí škandálu USA uviedol, že sa to týka približne 11 miliónov vozidiel po celom svete. Koncern do svojich dieselových áut nainštaloval softvér, ktorý zaistil, že auto v prípade emisných testov zníži emisie oxidu dusíka. V bežnej prevádzke softvér vypol systémy znižovanie emisií, ktoré potom výrazne prekračovali stanovené limity. V dôsledku škandálu v stredu odstúpil zo svojho postu šéf koncernu Martin Winterkorn.
Daimler nemanipuloval s údajmi o emisiách, BMW poprel, že prekračuje limity
Nemecká automobilka Daimler nemanipulovala s údajmi o emisiách dieselových motorov v jej modeloch. Uviedol to dnes jej hovorca v reakcii na emisný škandál koncernu Volkswagen. A automobilka BMW zase poprela správy, že jeden z jej modelov prekračuje povolený limit pre emisie oxidu dusíka. Informovala o tom agentúra Reuters.
Volkswagen sa tento týždeň priznal, že klamal americké úrady o množstve škodlivín, ktoré vypúšťajú dieselové motory jeho vozidiel. Nemecký časopis Auto Bild medzitým informoval, že aj jeden z modelov automobilky BMW, konkrétne BMW X3 xDrive 20d, v testoch Medzinárodnej rady pre čistejšiu dopravu (ICCT) prekročil limit európskej emisnej normy Euro 6 pre oxid dusíka až jedenásťnásobne.
Akcie BMW na to zareagovali poklesom, aj keď automobilka správu časopisu poprela. V oficiálnom vyhlásení uviedla, že nedostala žiadne výsledky a podrobnosti o teste, takže sa k nemu nemôže vyjadriť. Ale skontaktuje sa s ICCT a požiada o objasnenie celého prípadu. Hovorca Daimleru, ktorý vyrába luxusné vozidlá Mercedes-Benz, dnes zase vyhlásil, že firma do svojich vozidiel nenainštalovala zariadenie, ktoré ovplyvňuje meranie hladiny emisií oxidu dusíka. A dodal, že Daimler dodržiava normy o emisiách po celom svete.