BUDAPEŠŤ – Na konferenciách maďarskej armády o bezpečnosti letectva odborná verejnosť už pred niekoľkými rokmi upozorňovala, že kvôli poruche predného podvozku stíhačiek JAS-39 Gripen, ktoré používa aj letectvo maďarských ozbrojených síl, môže dôjsť k nehodám s poškodením lietadiel a s katapultážou. Napísal to dnes denník Magyar Nemzet.
Vibrácia predného podvozku nie je neznámym javom v armádach, ktoré tieto stroje používajú, píše denník. Príčinou problému, ktorý môže viesť až k nehode, sú nerovnosti vzletovej dráhy na základni v Kecskeméte.
Riešením by bola rekonštrukcia 2,5 kilometra dlhej dráhy, ktorá je široká 60 metrov - avšak kvôli miliardovým nákladom o tom nemožno ani uvažovať, konštatoval Magyar Nemzet, podľa ktorého by tieto náklady boli nižšie než škoda, ktorá vznikla na havarovaných gripenoch.
Začiatkom júna pilot v Kecskeméte po vzlietnutí hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok - vypustil preto vo vzduchu časť pohonných látok a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj síce dosadol na dráhu, avšak vymkol sa kontrole: pilot sa v tej chvíli katapultoval a utrpel zranenie stavcov.
V priebehu mesiaca to bola už druhá nehoda maďarského gripenu; 19. mája pri českom meste Čáslav skončila maďarská stíhačka z doposiaľ neznámych príčin v poli, niekoľko stoviek metrov za vzletovou a pristávacou dráhou. K havárii došlo počas pristávacieho manévru. Pilotná kabína sa odlomila a poškodená bola aj časť lietadla. Piloti sa včas katapultovali a z nehody vyviazli bez zranení. V marci núdzovo pristál v Košiciach maďarský gripen vracajúci sa z ostrých strelieb vo Švédsku.