BRUSEL - Niektorých Európanov najnovšie pobúrila tzv. správa Lunacek, ktorú schválili v Bruseli. Jej cieľom je zaviazať krajiny, aby zrovnoprávnili predovšetkým homosexuálov. Na poplach začali biť mnohé občianske organizácie z rôznych európskych krajín, ktoré spustili petičné akcie. Návrhy obsiahnuté v správe Lunacek zahŕňajú široké spektrum spoločenských oblastí. K najdiskutovanejším a najpálčivejším návrhom rozhodne patrí ten, ktorý hovorí o tom, že deti môžu mať viac ako dvoch rodičov. Návrhy sa týkajú života lesbičiek, homosexuálov, bisexuálov, transrodových a intersexuálnych osôb.
Správa Lunacek je pomenovaná podľa rakúskej spravodajkyne Ulrike Lunacek, ktorá je predsedníčkou pracovnej skupiny pre LGBT práva (skratka pre lesbičky, homosexuálov, bisexuálov a transrodové osoby) a zástankyňou interaktívnej sexuálnej výučby pre deti od predškolského veku.
Podľa Paula Herzoga von Oldenburga, vedúceho kancelárie Federácie Pro Europa Christiana v Bruseli, správy a uznesenia Európskeho parlamentu nemajú síce právnu záväznosť, ale napriek tomu majú váhu vo verejnej diskusii. Ak je takýto dokument prijatý, lobisti presadzujú napr. "právo na potrat", zákony proti homofóbii, a tak ďalej. Kto chce argumentovať proti takémuto dokumentu, musí vykonať oveľa viac presvedčovacieho úsilia.
Návrhy, ktoré sú obsiahnuté v správe Lunacek zahŕňajú široké spektrum spoločenských oblastí: zamestnanie, vzdelávanie, zdravie, oblasť tovaru a služieb, či rodiny. Potrebné je však podotknúť, že všetky zmieňované oblasti sa týkajú LGBTI, teda lesbičiek, homosexuálov, bisexuálov, transrodových a intersexuálnych osôb.
Lunacek napr. žiada vytváranie pozitívneho pohľadu na LGBT komunitu. Zdôrazňuje, že sexuálna výchova musí zahŕňať nediskriminačné informácie o LGBTI osobách a sprostredkúvať pozitívny pohľad na ne, aby bolo možné účinne podporovať a chrániť práva mladých LGBTI osôb.
NÁVRHY
Výbor pre práva žien a rodovú rovnosť schválil tieto návrhy:
1. je znepokojený tým, že ani organizácie občianskej spoločnosti, ani subjekty zaoberajúce sa problematikou rodovej rovnosti sa náležitým spôsobom nezaoberajú právami ani záujmami transrodových osôb; vyzýva členské štáty, aby úlohami týkajúcimi sa boja proti diskriminácii transrodových osôb osobitne poverili verejne financované organizácie občianskej spoločnosti a subjekty zaoberajúce sa problematikou rovnosti, a aby zabezpečili, že organizácie pôsobiace v rámci justičného systému budú mať primerané vybavenie a informácie potrebné na riešenie sťažností týkajúcich sa diskriminácie transrodových osôb na základe rodu;
2. vyzýva Komisiu a výbory Parlamentu, aby pri svojej práci v oblasti občianskych práv, zdravotnej starostlivosti, vzdelávania a zamestnanosti zohľadňovali problematiku transrodových osôb;
3. zdôrazňuje potrebu dodržiavať a zaručiť zásadu rovnosti všetkých ľudí nezávisle od ich pohlavia/rodu, rodovej identity a rodového vyjadrenia, rasového pôvodu či sexuálnej orientácie;
4. upozorňuje, že v európskych ani vnútroštátnych právnych predpisoch nie je zmienka o intersexuálnych osobách, a poukazuje na nedostatok poznatkov a výskumu v tejto oblasti; žiada v tejto súvislosti, a najmä s ohľadom na rodovú identitu, aby sa zintenzívnilo úsilie zamerané na presadzovanie právnych predpisov v oblasti rodovej rovnosti v praxi;
5. vzýva členské štáty, aby zaručili ochranu lesbičiek, homosexuálov, bisexuálov, transrodových a intersexuálnych osôb pred nenávistnými slovnými prejavmi homofóbie a násilím a aby zabezpečili, aby partneri rovnakého pohlavia požívali rovnaký rešpekt, dôstojnosť a ochranu, aké požíva zvyšok spoločnosti; zdôrazňuje často nepriaznivé vnímanie LGBTI osôb zo strany verejnosti, ako aj úlohu médií pri odstraňovaní takýchto predstáv; vyzdvihuje potrebu usporadúvať na vnútroštátnej aj európskej úrovni osvetové kampane venované právam LGBTI osôb;
6. zdôrazňuje, že lesbičky sú často vystavené kumulatívnej diskriminácii (ako ženy aj ako lesbičky) a že opatrenia na podporu rovnosti LGBTI osôb musia ísť ruka v ruke s opatreniami na podporu rovnosti žien a dievčat s cieľom dosiahnuť pre lesbičky rovnosť, nediskrimináciu a život bez násilia;
7. zdôrazňuje potrebu presadzovať politiky a postupy zamerané na boj proti diskriminácii na základe sexuálnej orientácie či rodovej identity, ako aj potrebu presadzovať politiky na posilnenie rozmanitosti na pracovisku, a to spolu s iniciatívami na podporu úplného začlenenia LGBTI zamestnancov do pracovného prostredia, ako aj rešpektu voči nim;
8. zdôrazňuje, že služby týkajúce sa rozhodovania v oblasti reprodukcie a plodnosti by sa mali LGBTI osobám poskytovať bez diskriminácie;
9. zdôrazňuje, že sexuálna výchova musí zahŕňať nediskriminačné informácie o LGBTI osobách a sprostredkúvať pozitívny pohľad na ne, aby bolo možné účinne podporovať a chrániť práva mladých LGBTI osôb;
10. zdôrazňuje, že vo vzdelávaní a odbornej príprave sociálnych a zdravotníckych pracovníkov treba prostredníctvom vypracovania osobitných programov v rámci príslušných učebných osnov klásť dôraz na to, že je dôležité rešpektovať dôstojnosť LGBTI osôb, ako aj ich osobitné potreby a rozhodnutia v oblasti zdravotnej starostlivosti;
11. vyzýva členské štáty, aby prijali náležité opatrenia na zabezpečenie toho, aby najmä transrodové osoby mali skutočný prístup k vhodným službám v oblasti zmeny pohlavia vrátane psychologických, endokrinologických a chirurgických odborných kompetencií v oblasti zdravotnej starostlivosti o transrodové osoby, a to bez toho, aby boli tieto osoby vystavované neprimeraným požiadavkám;
12. odsudzuje nútenú sterilizáciu transrodových osôb, ku ktorej v niektorých členských štátoch stále dochádza, a vyzýva na okamžité ukončenie tohto porušovania ľudských práv;
13. vyzýva členské štáty, aby prijali opatrenia zamerané na zvýšenie rešpektu voči LGBTI osobám a na podporu ich integrácie v školskom prostredí a aby tiež podporovali objektívne vedomosti o problematike sexuálnej orientácie, rodovej identity a rodového vyjadrenia na školách a v iných vzdelávacích zariadeniach; vyjadruje obavy, že mladí ľudia, ktorí sú LGBTI, a ľudia vnímaní ako LGBTI sú vystavení vyššiemu riziku šikanovania; zdôrazňuje potrebu vytvoriť bezpečné prostredie pre všetkých mladých ľudí nezávisle od ich rodu, rasy či sexuálnej orientácie;
14. zdôrazňuje význam uznania občianskych práv LGBTI osôb bez diskriminácie na základe ich sexuálnej orientácie či rodovej identity; naliehavo vyzýva členské štáty, aby v súlade s predpismi EÚ uznávali všetky formy manželstva, partnerstva a rodičovstva, ktoré boli uzavreté v inom štáte osobami, ktoré majú bydlisko alebo pracujú na jeho území, a vyzýva Komisiu, aby zakročila proti členským štátom, ktoré tak nekonajú;
15. vyzýva členské štáty, aby uvažovali o spôsoboch, ako prispôsobiť svoje rodinné právo súčasným meniacim sa štruktúram a formám rodiny, a aby doň zahrnuli možnosť, že deti môžu mať viac ako dvoch rodičov (alebo zákonných poručníkov), pretože tým by sa otvorila cesta pre väčšie uznanie tzv. dúhových rodín a LGBT rodín, ako aj rodín so zmeneným zložením;
16. vyzýva členské štáty, aby zabezpečili prístup slobodných žien a lesbičiek k liečbe neplodnosti a k asistovanej reprodukcii;
17. zdôrazňuje, že právo na slobodu prejavu treba v praxi dodržiavať tým, že sa zaručí možnosť prijímať a ďalej odovzdávať informácie o otázkach týkajúcich sa sexuálnej orientácie a rodovej identity akoukoľvek formou prejavu vrátane tlače, publikácií, ústnych a písomných vyhlásení, umenia a médií; zdôrazňuje potrebu rešpektovať slobodu pokojného zhromažďovania a združovania všetkých LGBTI osôb; domnieva sa, že miestne a regionálne orgány by preto mali napomáhať úsilie LGBTI organizácií o usporadúvanie podujatí, ako sú tzv. pochody hrdosti (Pride Parade), pretože tieto podujatia môžu zvýšiť informovanosť verejnosti o problematike LGBTI a zlepšiť postavenie LGBTI osôb;
18. poukazuje na značný nedostatok údajov a výskumu, pokiaľ ide o problémy, ktorým čelia LGBTI osoby, ich rozsah a opatrenia na ich riešenie; poukazuje na to, že takéto informácie majú kľúčový význam pre vypracovanie vhodnej politiky a pre stanovenie priorít, a vyzýva EÚ a členské štáty, aby sa týmito problémami zaoberali a aby zodpovedajúco tomu konali;
19. nabáda členské štáty, aby zabezpečili zhromažďovanie a analýzu relevantných kvantitatívnych údajov v podobe pravidelných prieskumov o výskyte zneužívania a viktimizácie LGBTI osôb;
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%