MOSKVA - Počas doby používania lietadiel Jak-42 nenastala ani jedna letecká udalosť, teda ani katastrofa, ktorá by súvisela s ergonómiou kabíny. Nebol ani zistený prípad, že by brzdný systém lietadla tohto typu odmietol pracovať. Konštatoval to dnes ruský Medzištátny letecký výbor (MAK), ktorý skúma príčiny havárie lietadla Jak-42, v ktorom 7. septembra zahynul pri Jaroslavli miestny hokejový tím a trojica slovenských hokejistov.
Komisia dnes oznámila, že jej práca dospela do finálneho štádia vyšetrovania. Boli dokončené analýzy a spracované výsledky kontrol, vrátane analýzy stavu motorov, palubných systémov a zariadení lietadla, činnosti posádky a tiež identifikácia hlasov posádky. Bol vykonaný letecký experiment za účasti skúšobných pilotov a vyhodnotená analýza leteckých udalostí a katastrof lietadiel typu Jak-42 za celú dobu ich používania.
Na základe technických údajov, ktoré má komisia, nedošlo za obdobie používania lietadla Jak-42 ani k jednej leteckej udalosti, teda ani k jednej katastrofe, ktorej príčiny by súviseli s ergonómiou kabíny. Zistený nebol ani prípad, kedy by brzdný systém odmietol pracovať, uviedla komisia.
V minulých dňoch bola vykonaná séria letových skúšok s lietadlom rovnakého typu. Podľa denníka Kommersant, ktorý sa odvoláva na špecialistov zúčastňujúcich sa skúšok, bola experimentálne dokázaná verzia o tom, že haváriu nespôsobili technické závady alebo problémy s kvalitou paliva, ale brzdenie kolies pilotom pri riadení, ktorý z nejakého dôvodu nechal pri vzlete nohy na pedáloch.
Technická komisia uviedla, že má všetky potrebné materiály a výsledky všetkých druhov vyšetrovania, na základe ktorých stanoví systémové a bezprostredné príčiny a okolnosti katastrofy.
Ku katastrofe došlo 7. septembra neďaleko letiska pri Jaroslavľ, kde sa lietadlo zrútilo pri nepodarenom štarte. V troskách zahynulo 44 ľudí, väčšinou hokejistov miestneho klubu Lokomotiv Jaroslavľ. Nehodu prežil jediný človek, palubný inžinier, ktorý sa teraz lieči v stredisku pre popáleniny.