MOSKVA - Katastrofu lietadla Jak-42, ktorý sa 7. septembra zrútil pri Jaroslavli aj s miestnym hokejovým tímom Lokomotiv a slovenským hokejistom Pavlom Demitrom na palube, zavinilo pribrzďovanie stroja pri vzlete. Vyplýva to podľa ruských médií z experimentov, ktoré s podobným lietadlom podnikli skúšobní piloti v Žukovskom pri Moskve. V tlači sa objavili špekulácie, že za nešťastie mohla aj "zvláštnosť" brzdového pedálu pri tomto type lietadla.
Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania mohla haváriu spôsobiť zatiaľ neznáma "dodatočná brzdiaca sila", ktorá pôsobila proti ťahu motorov a znemožnila lietadlu riadny štart. Skúšobní piloti preto v Žukovskom raz normálne vzlietli a šesťkrát podnikli "prerušený vzlet", kedy sa snažili na stroj pôsobiť rovnakou brzdnou silou, aká podľa výpočtov pôsobila aj na lietadlo v Jaroslavli.
"Výsledky testov v tejto chvíli potvrdzujú, že na lietadlo pôsobila nejaká brzdiaca sila, ktorá mu nedovolila dostať sa do vzletovej polohy," povedal televízii Prvý kanál Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa ako skúšobný pilot riskantných experimentov zúčastnil. Testy preukázali, že nič, okrem brzdenia, nemalo normálnemu vzletu zabrániť. Počas štartu bez použitia bŕzd lietadlo odštartovalo normálne, "bez akýchkoľvek problémov a pripomienok".
Na základe získaných údajov experti dospeli k záveru, že na štartujúci Jak-42 v Jaroslavli začala po dosiahnutí rýchlosti 165 kilometrov za hodinu pôsobiť "dodatočná brzdiaca sila". Pilot potom zjavne pridal na ťahu motorov, ale lietadlo pokračoval v jazde po dráhe a pilot stále silnejšie priťahoval knipel k sebe. Pri rýchlosti 220 kilometrov za hodinu Jak-42 prešiel koniec dráhy, pri rýchlosti 230 vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil.
"Problém spočíval v tom, že nejaká brzdiaca sila ani pri pritiahnutí kniplu v uhle 10 stupňov nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu, ktorý pri normálnom vzlete má činiť 10-12 stupňov. Akonáhle táto brzdná sila zmizla, nič už nebránilo zvýšiť náklon," usúdil skúšobný pilot .
Brzdenie síce čierne skrinky vraj nezaznamenávajú, ale na dráhe sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Ešte skôr pilot, zjavne nič netušiaci o dôvodoch podivného počínania lietadla, silno pritiahol knipel a lietadlo začalo stúpať príliš prudko, čím sa dostalo za kritickú hranicu uhla nábehu.
"Kritický, maximálne prípustný uhol nábehu je v tejto konfigurácii 19 stupňov. Tento uhol bol prekročený, ale dynamické charakteristiky v danej chvíli (...) už neumožňovali uhol nábehu zmenšiť, a to viedlo k zrúteniu lietadla," objasnil Sevasťjanov.
Vysvetlenie, prečo vlastne pilot v Jaroslavli brzdil, vidí iný expert, tiež skúšobný pilot Alexander Akimenkov v "primitívnej zvláštnosti" brzdového pedálu stroja Jak-42. "Na pedáli je železná hrana. Pri vzlete sa nohy majú zložiť z pedálu tak, aby podpätok bol na podlahe. Ak ale zostane na pedáli, potom pilot môže nevdojak tlačiť na hranu pedálu, a tým brzdiť," uviedol pre Moskovskij komsomolec. "V letectve sa samovrahovia nevyskytujú, ale je absolútne jasné, že sa o konanie v kabíne nepodelili - napravo chce druhý pilot prerušiť vzlet, naľavo kapitán ide na štart. Tak to byť nemalo," dodal Akimenkov.
Špecializované laboratórium teraz podľa denníka Rossijskaja gazeta skúma súčiastky bŕzd zo zrúteného lietadla. Ak sa preukáže, že technika naozaj bola v poriadku, vina za haváriu bude pripísaná chybám pilotov, ktorí pri katastrofe zahynuli.
V troskách lietadla, ktoré sa 7. septembra pri pokuse o štart zrútilo pri Jaroslavli, zahynulo 44 ľudí, väčšinou hokejistov miestneho Lokomotivu. Nešťastie prežil jedine palubný inžinier Alexander Sizov.