MOSKVA - Príčinou septembrovej leteckej havárie v severoruskom Jaroslavli bola chyba pilota, ktorý pri štarte stroj pribrzdil. Podľa dnešného vydania ruského denníka Kommersant to vyplýva z ukončeného vyšetrovania. Jeho definitívne výsledky majú byť zverejnené tento týždeň.
Letecké nešťastie na jaroslavlskom letisku Tunošna pripravilo o život 44 ľudí, väčšinu hokejistov miestneho klubu Lokomotiv. Medzi mŕtvymi bol aj slovenský reprezentant Pavol Demitra. Tragédiu prežil iba palubný inžinier Alexander Sizov. Podľa Kommersantu vyšetrovatelia dospeli k záveru, že za haváriu môže pilot Andrej Solomencev, ktorý pri štarte nedopatrením zošliapol brzdový pedál. Keď sa pokúsil odpútať stroj od zeme a pritiahol riadiacu páku, do brzdových pedálov sa naplno oprel.
Podľa vyšetrovateľov nie je mimovoľné brzdenie úplne neobvyklé u posádok, ktoré na stroje Jak-42 prešli zo starších typov Jak-40. Pedále lietadiel Jak-40 sú totiž vybavené podložkou pre podpätok, o ktorú môže pilot nohu oprieť, bez toho, aby správanie lietadla ovplyvnil. U typov Jak-42 nič také nie je, a ak pilot nohu o pedál zo zvyku oprie, môže dôjsť k nechcenému pribrzdeniu.
Konštruktéri Jaku-42 predpokladali, že nohy pilotov budú za letu spočívať na podlahe, nie na opierke ako u Jakov-40. V mnohých prípadoch sa ale stávalo, že piloti zo zvyku pokladali nohy na neexistujúcu podložku. Podľa zistení vyšetrovacej komisie za takých okolností dochádzalo a stále dochádza k nechcenému brzdeniu u posádok zaužívaných riadením starších Jakov-40. Leteckí inšpektori o tomto jave podľa Kommersantu nevedeli, pretože takzvané čierne skrinky pribrzďovanie pri štarte neregistrujú.
Piloti sa doteraz so situáciou vždy vyrovnali zvýšením ťahu motorov, ktoré premohli brzdnú silu pôsobiacu proti nim. Energickejšie aj pri štarte dvíhali prednú časť lietadla od pristávacej dráhy. Hlavný pilot jaroslavlského Jaku Solomencev nalietal na starších strojoch Jak-40 okolo 5000 hodín, druhý pilot Igor Ževelov presadol do novších "štyridsaťdvojek" len nedávno, uvádza denník. Obaja pri štarte zaujali "obvyklé" pozície s nohami na pedáloch. V kritickej chvíli sa navyše dopustili mnohých ďalších chýb. Podcenili váhu lietadla, ktoré okrem plných nádrží paliva nieslo aj dve tony hokejovej výstroje, a štartovali s rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu, nie 210, ako bolo treba. Jeden z pilotov pri štarte navyše posunul knipel od seba, miesto aby ho držal v neutrálnej polohe.
Nič z toho by ale katastrofu nespôsobili, tieto chyby by, ako tomu bolo aj v mnohých iných prípadoch, bolo možné ľahko kompenzovať silnejším ťahom motorov a energickým odpútaním stroja od zeme. Predné kolesá podvozku ale začali pod brzdným tlakom vibrovať kvôli nerovnostiam na štartovacej dráhe a vinou opotrebovania podvozku. Otrasy prinútili pilota pokúsiť sa zdvihnúť lietadlo ešte skôr, pri rýchlosti okolo 185 kilometrov za hodinu. Za takýchto okolností sa ale kolesá podvozku od zeme neodpútali.
Posádka mala podľa Kommersantu v tých chvíľach jedinú možnosť - prerušiť štartovací manéver a začať naplno brzdiť. Piloti ale dobre vedeli, že takéto riešenie by mohlo viesť nielen k odkladu hokejového zápasu v Minsku, kam hokejový tím letel, ale viedlo by aj k pokute a vyšetrovaniu. Ak by sa havarijné brzdenie nepodarilo, mohlo dôjsť k tragédii.
Solomencev sa preto rozhodol vo štarte pokračovať. Energicky pritiahol knipel k sebe, aby odpútal predné kolesá podvozku od zeme. Výškové kormidlo zdvihol o desať namiesto odporúčaných piatich až šiestich stupňov. Ako ukázalo vyšetrovanie, knipel priťahoval oboma rukami silou niekoľkých desiatok kilogramov. Nemohol za takýchto okolností ovládať páky pre riadenie motorov, a preto opakovane žiadal druhého pilota, aby výkon zvýšil na maximum.
S rastúcou rýchlosťou stúpal aj tlak vetra na výškové kormidlo a udržať knipel bolo pre pilota stále ťažšie. Hlavný pilot držal knipel všetkou silou, a nohami sa pritom čo najsilnejšie zaprel o podlahu - teda o brzdu. "Čo to robíš, Andrjušo?" zakričal na Solomenceva druhý pilot Ževelov. V tých chvíľach ale bolo na všetko už neskoro. Keď boli brzdy uvoľnené, stroj sa prudko zdvihol, potom stratil rýchlosť a spadol na ľavé krídlo.
Medzištátny letecký výbor, ktorý nešťastie vyšetroval, ešte pred ukončením svojho pátrania nariadil všetkým leteckým spoločnostiam, ktoré Jaky-42 prevádzkujú, aby posádky upozornili na správnu polohu nôh pri štarte, uviedol Kommersant. Definitívne výsledky vyšetrovania havárie by mali byť zverejnené v priebehu tohto týždňa.