BRATISLAVA - Na zastavenie hroziacej segregácie v materských školách vyzýva ministra školstva Petra Plavčana (nominant SNS) poslanec NR SR z hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Miroslav Sopko. Ten kritizuje dokument Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením pre predprimárne vzdelávanie.
Ide o 283-stranový dokument, ktorý je doplnkom k štátnemu vzdelávaciemu programu z dielne Štátneho pedagogického ústavu, ktorý ministerstvo školstva prijalo v máji a platiť začne 1. septembra tohto roka, pripomína Sopko v tlačovej správe. Pri tvorbe dokumentu sa totiž podľa Sopka stali závažné metodologické chyby, ktoré znemožňujú integráciu zdravotne postihnutých detí a komplikujú administratívnu prácu učiteliek materských škôl.
„Napríklad, kým zdravým deťom postačuje zaoberať sa pozorovateľnými znakmi živočíchov, mentálne postihnuté deti majú poznať voľne žijúce živočíchy a živočíchy chované pre úžitok, čo je dokonca v rozpore s novou koncepciou prírodovedného vzdelávania. Je to rovnaký nezmysel, ako vytvoriť tréningový bežecký program pre deti s detskou mozgovou obrnou a deti s autizmom učiť prezentačným zručnostiam,“ cituje Sopka tlačová správa, ktorú poskytol Matúš Bystriansky z tlačového oddelenia OĽaNO.
Podľa Sopka učiteľky v materských školách budú musieť každý deň pracovať navyše s každým zdravotne znevýhodneným dieťaťom, aby vedelo a zvládalo viac, než jeho zdraví rovesníci. „Samozrejme, všetko budú usilovne dokumentovať, administrovať, čo zvýši byrokraciu do nepredstaviteľných rozmerov,“ upozorňuje poslanec OĽaNO. Vyzýva preto ministra Plavčana, „aby túto chybu okamžite napravil a zrušil účinnosť dokumentu od septembra 2017“. Zároveň šéfa rezortu školstva žiada, „aby dal vypracovať opravené dodatky za účasti odbornej komisie pre predprimárne vzdelávanie a odborníkov, ktorí vytvorili v súčasnosti platný školský vzdelávací program pre materské školy“.