BRATISLAVA - Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej považuje navrhovaný spôsob predaja väčšiny vozňov štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) a ich spätného prenájmu od budúceho investora pravdepodobne za najnevýhodnejší predaj štátneho majetku. Celý proces, vrátane predaja podielu 66 % akcií v dcérskej firme Cargo Wagon, a.s. považuje za skrytú privatizáciu.
"Celá transakcia je nakoniec pripravená úplne ináč a presne, ako som uviedol na mojej tlačovej konferencii 25. februára. Nemá zmysel najprv nadobudnúť akcie v dcérskej spoločnosti na základe bankovej záruky na budúcu kúpu vagónov," uviedol v pondelok Matej.
Podľa bývalého poradcu expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu a exposlanca NR SR za SDKÚ-DS nebolo vôbec potrebné zakladať dcérsku firmu. "Stačilo priamo z Carga transparentne elektronickou aukciou s vyvolávacou cenou stanovenou transparentným a zverejneným súdnoznaleckým posudkom predať vagóny. A následne si malo Cargo prenajímať v zmysle zákona o verejnom obstarávaní na dvojročné obdobia len tie vagóny, ktoré bude potrebovať pre svoju potrebu," poznamenal Matej. Ako dodal, takto je to jasná skrytá privatizácia, čím podľa neho vláda vedome obišla zákon o veľkej privatizácii.
Šéf IDH očakáva, že úspešným uchádzačom vo výberovom konaní na predaj vagónov ZSSK Cargo a podielu v jej dcére Cargo Wagon nakoniec bude skupina Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava a Axbenet, s.r.o. Trnava. Podľa neoficiálnych informácií záväznú ponuku mala podať aj švajčiarska spoločnosť AAE.
Budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov ZSSK Cargo zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére. Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov.
Výška bankovej záruky takmer 217 mil. eur sa podľa Mateja ešte nemusí vôbec rovnať kúpnej cene za vagóny. "Banková záruka sa spravidla poskytuje až do výšky 120 až 130 % nadobúdacej ceny. Budeme si musieť počkať na konečnú cenu," dodal. Poznamenal, že budúci investor v prípade nákladov na kúpu vagónov takmer 217 mil. eur, pri výnosoch z ich spätného prenájmu materskej spoločnosti 248 mil. eur a ďalších 96 mil. eur z prenájmu zvyšných tritisíc vagónov tretím osobám dosiahne čisté výnosy minimálne 127 mil. eur. A zostane mu ďalších tisíc vagónov na opravu a následný predaj alebo prenájom. ZSSK Cargo si podľa Mateja v súčasnosti prenajíma okolo 2 400 vagónov priemerne za 11 eur za vozeň na deň.
"Každý by chcel začať podnikať tak, aby si našiel štátnu firmu, od ktorej si kúpi majetok, ktorého časť spätne tejto spoločnosti prenajme a zvyšok bude prenajímať inde," uzavrel Matej.