BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy začalo v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) kontrolu. Zisťuje, či štátny vlakový nákladný dopravca pri výbere firmy na poskytovanie protipožiarnej ochrany vo svojom areáli v Čiernej nad Tisou neporušil zákon o verejnom obstarávaní.
ZSSK Cargo totiž zadala zákazku ružomberskej firme Safirs, s.r.o. cez rokovacie konanie bez výzvy na súťaž. Za službu má počas dvanástich mesiacov s opciou na ďalšie rovnaké obdobie zaplatiť 880,13 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty, predpokladaná cena bola 898 tis. eur.
"Hneď, ako sme sa na ministerstve o tejto skutočnosti dozvedeli, padlo rozhodnutie poslať do Carga kontrolu. Ak sa preukáže nejaké porušenie zákona, samozrejme, zakročíme," informoval v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Výsledok kontroly, ktorá posúdi aj to, či bola štátna spoločnosť naozaj v časovej tiesni, by mal byť známy v najbližších dňoch. ZSSK Cargo čaká na výsledky kontroly z ministerstva.
"Nech však táto kontrola dopadne akokoľvek, vedenie našej spoločnosti zvažuje vypísanie novej súťaže na zabezpečenie poskytovania služieb závodného hasičského útvaru v Čiernej nad Tisou," uviedol hovorca spoločnosti Martin Halanda. O spornom kontrakte železničiarov s hasičskou firmou bez súťaže informovala agentúra 8. apríla, cez víkend na to upozornila televízia Markíza.
Poslanec NR SR a podpredseda SaS Ľubomír Galko na základe medializovaných informácií o obstarávaní požiarnej ochrany objektov Carga v Čiernej nad Tisou podal na Generálnu prokuratúru SR trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.
"Toto obstarávanie bolo zmanipulované. Tvrdenia železničného Carga, že jedine spoločnosť Safirs môže vykonávať tieto práce, sa ukázali ako klamlivé," povedal Galko. Jeho trestné oznámenie obsahuje podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku a machinácie pri verejnom obstarávaní.
ZSSK Cargo odmieta akékoľvek podozrenia z klientelizmu pri zadávaní zákazky. Spoločnosť tvrdí, že sa nie vlastnou vinou v tejto veci dostala do časovej tiesne. "Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nám v decembri 2013 vypovedali zmluvu o prevádzkovaní závodných hasičských staníc s účinnosťou 31. 3. 2014.Následne si naša spoločnosť dala vypracovať analýzy nebezpečenstiev vzniku požiarov v Žiline, vo Zvolene a Čiernej nad Tisou, kde nám všade doteraz zabezpečovali hasičov ŽSR," priblížil Halanda. Z analýz vyplynulo, že v Žiline a vo Zvolene spoločnosť nemusí prevádzkovať závodný hasičský útvar. V Čiernej nad Tisou ho však mať musí v počte 24 hasičov s veliteľom a príslušnou technikou.
O zabezpečení závodných hasičských útvarov externými firmami mimo ŽSR neformálne rokovala ZSSK Cargo na jar 2013 s viacerými poskytovateľmi (Falck, Livonec, G4S, Safirs). "Jediná spoločnosť, ktorá bola schopná zaslať nám v tom čase cenovú ponuku na základe našej špecifikácie a prejavovala záujem túto službu nám poskytovať, bola Safirs. Preto, keď sme sa dostali v tomto roku do časovej tiesne, priamo sme oslovili Safirs s vedomím, že požadovanú službu dokáže zabezpečiť v požadovanom termíne a výhodnej cene," dodal Halanda.
Analýzu pre Cargo mala vykonať firma Fire consult, s.r.o. z Púchova, ktorej spoločníkom je Rudolf Adamička. Majiteľom Safirs je Ladislav Pethö, ktorý je s Adamičkom vlastníkom a konateľom púchovskej firmy Safire, s.r.o. Podľa Galka je príznačné, že sa medzi majiteľom Safirs a generálnym riaditeľom Carga Vladimírom Ľuptákom preukázali určité prepojenia.
"Tvrdenie Carga, že podľa analýzy je na výkon požadovaných činností spôsobilá iba spoločnosť Safirs, sa navyše rozchádza aj s tvrdením samotného autora tejto analýzy, ktorý túto skutočnosť poprel. To je určite pozoruhodná okolnosť,“ upozornil Galko.
"Generálny riaditeľ ZSSK Cargo pána Pethöa v minulosti registroval ako požiarneho technika, ktorý pôsobil v Slovenských celulózkach, ale žiadny osobný kontakt s ním nikdy neudržiaval," uviedol Halanda s tým, že Vladimír Ľupták v celulózkach v Ružomberku nepracuje už od roku 2001.