Populárny predvianočný zľavový ošiaľ Black Friday si získal pevné miesto už aj na Slovensku. Existuje však výnimka, s ktorou prišla známa sieť drogérií. Rozhodla sa nákupnú horúčku nielen ignorovať, ale dokonca priniesla vlastnú špeciálnu aktivitu.
Už siedmy rok po sebe môžu zákazníci dm drogerie markt prispieť svojím nákupom na dobrú vec. V rámci výzvy Giving Friday totiž spoločnosť venuje 5 percent z celkového denného obratu na vybraný projekt. Tento rok udalosť vychádza na 29.11. Viac nám v rozhovore prezradila Natália Franková, skupinová vedúca marketingu dm drogerie markt.
Ako vnímate fakt, že sa dm drogerie markt rozhodla ísť doslova proti prúdu a namiesto tradičných zliav počas Black Friday prišla s úplne opačnou aktivitou?
Pre nás je to prirodzené nadviazanie na celoročnú stratégiu, ktorá sa vyhýba akciám a masívnym zľavám. Pod hlavičkou dlhodobých cien u nás ceny zostávajú rovnaké minimálne štyri mesiace, aby sme zákazníkov nemotivovali k naháňaniu sa za krátkodobými zľavami a rýchlymi nákupmi.
Čo bolo hlavným motívom pre začiatok kampane Giving Friday a prečo vlastne vznikla?
Vnímali sme tento nový nákupný fenomén a našli sme spôsob, ako ho zrealizovať po našom - vytvoriť priestor ako nákupný zhon, konzum celej spoločnosti a Black Friday nahradiť pomocou druhým, ktorá má v našom ponímaní väčšiu pridanú hodnotu. Je to aktivita celého koncernu, nie iba Slovenska.
Kedy sa uskutočnila prvá kampaň a ako by ste zhodnotili jej fungovanie až do súčasnosti?
V roku 2018. Výťažok z kampane je každý rok vyšší a vyšší, čo nás veľmi teší. Veríme, že tento trend bude ďalej pokračovať. Určite tomu pomáha aj nárast počtu zákazníkov, ktorý si práve tento náš deň obľúbili a nakupujú nielen v predajni, ale aj online, v e-shope na mojadm.sk alebo prostredníctvom aplikácie Moja dm.
Podľa čoho vyberáte konkrétne projekty, ktoré v daný rok podporíte?
V našej firemnej filozofii je zakorenené, že venujeme pozornosť okrem iného aj udržateľnosti životného prostredia a tiež podporujeme tých, ktorí to potrebujú. Tomu prispôsobujeme vybrané projekty.
Vždy však berieme ohľad na spoločenskú situáciu. V čase pandémie sme zabezpečili slávnostné jedlo pre ľudí bez domova a o rok neskôr vybavili počítačové učebne pre marginalizované skupiny. Myslím, že si ešte všetci pamätáme na to, že nie všetky deti majú rovnaké možnosti, čo sa technického vybavenia týka.
Čo bolo dôvodom, že ste sa tento rok rozhodli podporiť projekt Školy na zelenú?
Máme za sebou už dva ročníky tohto projektu a odozva od školských zariadení je veľmi silná. Aby som to vysvetlila - financie, ktoré vyzbierame počas Giving Friday, putujú do nášho Nadačného fondu vedeného v Nadácii Pontis.
Keď spustíme výzvu, školské zariadenia môžu podať žiadosti o finančnú podporu z grantového programu, ktorý je vedený v tomto fonde. Táto podpora je určená na inštaláciu fotovoltických panelov. Veľkou motiváciou je úspora nákladov. Na mnohých školách sa stretávame s tým, že vedenie má pripravené mnohé plány, ktoré sa snaží zrealizovať za usporené financie.
V akých hodnotách sa pohybujú sumy, ktoré ste na vybrané projekty postupne venovali?
Celková suma za 6 rokov narástla na takmer 300-tisíc eur. K výške výťažkov za jednotlivé roky poviem toľko, že v prvý rok sme boli približne na 35-tisícoch, minulý rok na necelých sedemdesiatich.
Je to skvelé. Aby sme však mohli podporiť viacerých žiadateľov, vždy ešte vyzbieranú sumu navyšujeme o tisícky eur. Chceme tak vyhovieť väčšiemu počtu školských zariadení a zároveň tak projekty urobiť veľkolepejšie a hlavne energeticky úspornejšie.
Akú máte spätnú väzbu od zákazníkov na túto iniciatívu?
Hlavne pozitívnu. Viacerí zákazníci si cielene odložia väčší nákup na tento deň, aby mohli pomôcť. To je pre nás najkrajší prínos kampane - motivovať ľudí robiť nevyhnutné veci tak, aby pomáhali aj okoliu.
Aké ohlasy máte naopak od projektov, ktoré ste prostredníctvom Giving Friday podporili?
Dobré, kiež by sme vedeli pomáhať vždy a všetkým. Ak sa obzrieme za poslednými dvomi ročníkmi projektu Školy na zelenú, v ktorom sme pomohli zafinancovať fotovoltické panely, spätná väzba je výborná.
Riaditelia hovoria, že žiakov chcú nielen vzdelávať, no najmä vychovávať a ísť im príkladom. V rámci školstva je naozaj kľúčové, aby sa žiakom dostávala nielen teória, ale aj príležitosti, ako ju aplikovať v praxi a v neposlednom rade ušetriť energiu.
Považujete svoju kampaň v rámci Slovenska za výnimočnú a jedinečnú?
Na tom až tak nezáleží, či je jedinečná. Niekto možno robí pre pomoc spoločnosti niečo iné, čomu sa my nevenujeme, a tak je to v poriadku. Pevne veríme, že v nej budeme môcť pokračovať aj v ďalší ročníkoch.
Viac a projekte Giving Friday
Advertoriál pripravený v spolupráci s dm drogerie markt.