BRATISLAVA - Opozičné KDH apeluje na vládu SR, aby podporila a čo najrýchlejšie zriadila Fond dopravnej infraštruktúry. Pri aktuálnom život ohrozujúcom stave cestnej či železničnej infraštruktúry na Slovensku je to podľa hnutia nevyhnutné. Informovala o tom v utorok hovorkyňa KDH Lenka Kovár.
"Tragická zrážka vlakov v Pardubiciach na začiatku júna, nehoda vlaku a autobusu pri Nových Zámkoch spred pár dní, to sú varovné signály, že nie je na čo čakať. Potrebujeme predvídateľné a systematické financovanie projektov, nielen disponovať rozpočtom a míňať ho hlava-nehlava. Zriadením fondu by došlo k plánovanému financovaniu, k zlepšeniu stavu ciest, železníc, a teda aj k zvýšeniu bezpečnosti pre cestujúcich či vodičov," vysvetlil predseda poslaneckého klubu KDH Igor Janckulík.
archívne video
KDH podotklo, že Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú v správe 4644 kilometrov tratí, Česká republika má 11.400 kilometrov. Dotácia na jeden kilometer trate vychádza na Slovensku na 91.138 eur a v Českej republike je to 79.904 eur."Takže máme viac peňazí na kilometer železničnej trate a v akom stave ich máme? Súčasný stav železničných tratí si vyžaduje vysoké personálne nároky, a tak zatiaľ čo na Slovensku na jeden kilometer trate je potrebných 2,74 zamestnanca, v Českej republike je to iba 1,47 zamestnanca. Navyše, u našich susedov majú pozitívne skúsenosti aj s dopravným fondom a zákon, ktorý by ho definoval, nemusí byť vôbec slohová práca a stačí sa inšpirovať v ČR," dodal Janckulík.
KDH predpokladá, že zákon o fonde by sa dotkol aj inej legislatívny, ktorú by bolo potrebné tiež novelizovať. Janckulík dodal, že cieľom KDH je momentálne rozvíriť diskusiu naprieč politickým spektrom, vysvetliť pozitíva fondu a zlepšiť slovenskú infraštruktúru, a tým aj bezpečnosť cestovania na Slovensku.