BRATISLAVA – Ples v opere, ktorý sa pravidelne koná v historickej budove Slovenského národného divadla, je spoločenské podujatie otvárajúce bratislavskú plesovú sezónu. Každoročne ho svojou prítomnosťou poctia významné osobnosti spoločenského, kultúrneho a hospodárskeho života. Svoju históriu začal Ples v opere písať v roku 2001, ktorým vždy sprevádzala významná osobnosť. Aktuálny osemnásty ročník bude moderovať herečka Božidara Turzonovová, ktorá na svojej róbe už s návrhárkou pracuje. To ako sa obliekli v minulosti jej predchodkyne, zhodnotila stylistka Andrea Ziegler, ktorá nielen im, ale aj ostatným hosťom plesu radí, čo treba v rámci dress codu dodržiavať a čomu sa radšej vyhnúť.
„Ples má svoj dress code. Je treba dodržiavať etiketu. Dámy musia mať vždy dlhú róbu až po zem. Topánky by nemali byť vidieť. Róba by mala byť výnimočný spoločenský kúsok. Dôraz by sa mal klásť na estetiku, dobrý vkus a dokonalé zladenie s osobnosťou. Róba by mala byť elegantná, ale nie ako divadelný kostým. Príliš preexponované šaty môžu vypáliť nevhodne, ba až smiešne. Je dobré ostať pri overenom strihu, prispôsobiť ho postave a dôraz klásť na farbu a materiál. A samozrejme je dôležité akceptovať vek nositeľky,“ prízvukuje stylistka Andrea Zigler, ktorá upozorňuje aj na to, čo treba mať zahalené.
„Dekolt, ramená odhaľovať len, keď sú v top kondícii. V opačnom prípade je vhodnejšie ich rafinovane zahaľovať. Prevísajúci tuk v podpaží tiež nie je príliš estetické predvádzať v korzete. Reálny pohľad do zrkadla je základ k dobrému a vkusnému výberu šiat. Treba si uvedomiť svoje plusy a mínusy. Dôležité je vedieť, ako skorigovať nedostatky a naopak vyzdvihnúť, čo je dokonalé. Aj v plesovej róbe platí, že správny výber šiat urobí z dámy hviezdu večera. Strih, farba, materiál dokážu veľa. Vedia pomôcť, ale i ublížiť," dodáva.
A ako sa jej páčil výber šiat moderátoriek z minulých ročníkov? Ktorá sa obliekla najlepšie a ktorej to nevyšlo?
„Ak sa pozrieme späť dozadu na uplynulé roky Plesu v opere na dámy, ktoré moderovali, musím povedať, že najlepšie šaty mala Zuzka Mauréry (2017) a tiež Lucia Barmošová (2014). Skvelý výber doplnkov vrátane mejkapu a účesu."
„Nemôžem povedať, že každou plesovou sezónou by bolo evidentné zdokonaľovanie výberu rób. Niektoré pôsobia až príliš jednoducho. Monika Hilmerová (2015) mala krásne šaty a farba jej pristala, len mám pocit, že týmto šatám chýbala dostočná honosa, ktorú si ples vyžaduje. Má to byť róba. Toto sú šaty."
„Alena Heribanová (2001) moderovala prvý ročník Plesu v opere. Myslím si, že to odpálila celkom fajn."
„Ako som už spomenula, správny výber róby má korigovať tiež nedostatky. Adriana Kmotríková svojím výberom (2011) len upozornila na svoje nedokonalosti. Nie som si istá, či má paže a ruky na takéto odhaľovanie. Viditeľný tuk v podpaží nepôsobí práve esteticky. Príliš veľa volánov navyše vyzerá trochu infantilne až gýčovo. Chýba mi tu viac majestátnosti vhodnej pre dámu. Čo je veľký prúser, tak to, že jej vidieť topánky. Šaty majú byť až po zem. To je dress code teraz a bol tiež v roku 2011!"
„Pre mňa nie je róba ani čo mala na sebe Zdena Studenková v roku 2010. To nie je róba, to je skôr divadelný kostým. Navyše, tá čelenka mi k jej osobnosti príde veľký omyl a neverím jej to."
„V 2005 jej to tiež nevyšlo. Príliš farebné, prezdobené, tak trochu gýčové. Menej vymýšľať a radšej vsadiť na jednu farbu. Tou kožušinou s očkami to zabila. Dnes by ju asi ukameňovali bojovníci za práva zvierat."
„To isté, žiaľ, platí aj pre Ivetu Malachovskú v roku 2009. Chápem, že deväť rokov dozadu bolo v móde všeličo, ale toto je pre mňa skôr tiež divadelný kostým ako plesová róba. Nie vždy experimentovanie vypáli dobre."
„Diana Mórová v 2008 vyzerá ako morská panna. Príliš lesklá až gýčová. To neestické zarezanie v podpaží nevidela? Nikto ju na to neupozornil, že to nevyzerá dobre? A tie úžasné sťaby latexové rukavice, to je teda trefa. Áno, podľa správnosti by dáma mala mať aj dlhé rukavice, ale treba sa tiež zamyslieť, ako bude vyzerať celkový finálny vizuál. A tento sa príliš nevydaril. Navyše vlasy by mali byť vypnuté!"
„Niekedy sa treba zamyslieť, že nie všetko čo sa deje v divadle, má divadelný podtón. Hargašová (2007) bola ďaľšou skôr postavou z akejsi hry ako reprezentujúcou moderátorkou večera Plesu v opere. Možno niečo o Tutanchamónovi. Tam by zapadla perfektne."
„Soňa Müllerová (2002, 2004), žiaľ, ani toto nie je vhodná róba pre moderátorku plesu. Príliš obyčajné a jednoduché."
„Emma Tekelyová (2003) neviem ako to vyzeralo naživo, sukňa by sa dala použiť aj dnes. Ten vrch mi príde trochu kreatívny experiment, ale v skutočnosti to možno vyzeralo dobre."
„Kamila Magálová (2006) sa tiež pokúšala asi príliš zaujať a chcela byť originálna. To jej určite vyšlo. Otázka, že ako. Na mňa pôsobí ako čarodejnica z nejakej rozprávky. Ako kostým skvelé. Ako róba do opery nevhodné!"
„Andrea Pálffy Belanyiová (2012), Adriana Kučerová (2013) a Vera Wisterová (2016) mali róbu, ktorá sa pre moderátorku plesu hodí a zodpovedá pravidlám. To, či sa aj páči, je už vec subjektívneho názoru. Ja by som dala pozor pri výbere materiálu a jeho krčivosti. Prípadne by som si dala viac záležať pri finálnej úprave, príprave šiat."
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%