Základná škola na Pionierov 1 v Rožňave je živým dôkazom toho, že škola nemusí byť len povinnosťou, ale aj miestom, kde deti objavujú svoju vnútornú motiváciu a tešia sa na každý deň plný objavov. Najväčšia škola v regióne Horný Gemer kladie dôraz na rozvoj špecifických potrieb a talentov každého žiaka bez ohľadu na jeho rodinné zázemie, národnosť či špeciálne potreby.
„Našou dlhodobou víziou je učiť deti životným zručnostiam a rozvíjať ich potenciál,“ hovorí riaditeľka školy Erika Fabiánová. S príkladom inovatívnych metód, ako je blokové vyučovanie, tematické vyučovanie alebo slovné hodnotenie, škola ukazuje, že kurikulárna reforma nemusí byť len formalitou, ale reálnou zmenou. Tento prístup prispieva k vytváraniu komunity, kde sú vzťahy medzi učiteľmi, žiakmi a rodičmi postavené na partnerstve a vzájomnom porozumení.
Od memorovania k tvorivému mysleniu
Vzdelávanie v minulosti často kládlo dôraz na pamäťové učenie a opakovanie naučených faktov. Dnes sa však ukazuje, že tento prístup nestačí na prípravu detí na výzvy budúcnosti. Škola na Pionierov 1 v Rožňave preto učí deti nielen vedomostiam, ale aj tomu, ako tieto vedomosti uplatniť. Nové metódy výučby pomáhajú žiakom rozvíjať kritické myslenie, kreativitu a schopnosť riešiť problémy – zručnosti, ktoré sú kľúčové pre ich úspech v modernom svete.
Cesta ku kreativite a slobode
Kurikulárna reforma, ktorú začali implementovať v roku 2023, priniesla mnohé zmeny do každodenného života školy. Na Pionierov 1 si uvedomili, že forma vzdelávania je kľúčová. Učitelia sa stali sprievodcami, ktorí žiakov motivujú k samostatnému premýšľaniu a objavovaniu. „Radosť žiakov na vyučovaní je pre nás tou najlepšou odmenou,“ zdôrazňuje vedenie školy.
Jednou z najväčších zmien bolo zavedenie blokového vyučovania, ktoré žiakom umožnilo hĺbšie pochopenie tém a viac času na praktické aktivity. Prváci a druháci sa učia v systéme slovného hodnotenia, ktoré ich motivuje a podporuje ich snahu. Učitelia však pripúšťajú, že prechod na tento systém si vyžaduje trpezlivosť a odhodlanie.
(Zdroj: MŠVVaM SR)
Aj malá škola môže byť veľká inšpiráciou
Škola v Rožňave je ukážkou toho, že aj klasická regionálna škola môže byť inšpiratívna a ukážková. Vďaka odhodlanému tímu pedagógov a podpore rodičov sa podarilo vytvoriť prostredie, ktoré žiakov motivuje a zároveň ich pripravuje na budúcnosť.
Každé dieťa je dôležité
Škola je tiež ukážkou inkluzívneho prístupu. Žiaci s rôznym jazykovým a kultúrnym zázemím, vrátane slovenského, maďarského a rómskeho, nachádzajú v triedach podporu a pochopenie. Škola aktívne pracuje na vytváraní pozitívneho prostredia, kde sa každé dieťa cíti prijaté a oceňované.
Dôraz na well-being nie je len frázou. Všetky aktivity školy, od vzdelávacích metód po pravidelné športové a outdoorové podujatia, podporujú fyzické aj psychické zdravie žiakov. Významná je aj prevencia – škola sa venuje témam závislostí, duševného zdravia a rozvoju zdravých návykov.
Rodičia ako spojenci
Rodičia sú neoddeliteľnou súčasťou každej zmeny. Škola organizuje stretnutia, na ktorých vysvetľuje princípy zmien a ich význam. „Záujem rodičov o zapísanie detí do našej školy narastá. Je to dôkaz, že rodičia zmeny chcú, chcú svoje deti pripravené na život a dôverujú našim učiteľom,“ hovorí riaditeľka.
Učitelia a učiteľky na základných školách, ktoré začali učiť podľa nového vzdelávacieho programu, hodnotia reformu pozitívne. Podľa nich nový prístup k vyučovaniu zlepšil komunikáciu a motiváciu učiteľov aj žiakov. Vítajú aj rozdelenie vzdelávania na základných školách do troch cyklov.
V súčasnosti učí po novom takmer 500 škôl, od školského roka 2026/2027 bude nový vzdelávací program štandardom pre všetky základné školy.
Nový vzdelávací program je najvýznamnejšou inováciou v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. Viac informácií sa dočítate tu www.vzdelavanie21.sk.
- PR -