Predstavte si malú neplnoorganizovanú školu na Bratríckej ulici v Lučenci. Už viac ako dve desaťročia sa tu učitelia a vedenie snažia vytvárať prostredie, kde sa deti cítia bezpečne, prijaté a motivované učiť sa.
Riaditeľka školy, ktorá tu pôsobí vyše 20 rokov, stále hľadá spôsoby, ako žiakov podporiť a nájsť nové spôsoby vzdelávania. Keď ju pred troma rokmi oslovili s nápadom založiť Regionálne centrum podpory učiteľov (RCPU), ihneď pochopila, že toto je cesta, ako priniesť zmenu nielen do školy, ale do celého regiónu.
Budovanie siete podpory
Dnes v centre pôsobí deväť mentorov – pestrý tím riaditeľov, učiteľov, členov školských podporných tímov a odborníkov z praxe. Sú medzi nimi aj maďarsky hovoriace mentorky, čo odráža špecifiká regiónu. Každý z nich prináša jedinečné skúsenosti, ktoré pomáhajú budovať komunitu, kde sa učitelia navzájom podporujú a inšpirujú.
Jednou z mentorek je Iveta Harváneková, bývalá stredoškolská učiteľka, ktorá vždy vnímala, že učitelia potrebujú odbornú a psychologickú podporu, aká je bežná v iných pomáhajúcich profesiách. Jej najväčším úspechom je získanie dôvery učiteľov, sieťovanie škôl a pozitívne zmeny, ktoré spoločne dosiahli.
"Vo vzdelávaní sme prechádzali rôznymi zmenami a vždy sme sa snažili o to, aby každý náš žiak mohol zažívať úspech a chodil do školy rád, cítil sa tu bezpečne, prijatý a vypočutý. Vyskúšali sme a overili v praxi množstvo inovácií a trendov. Niektoré boli pre našu školu vhodné, iné nie.
V súčasnosti má naša škola jasnú víziu, hodnoty i stratégie orientované na žiaka. Pred takmer troma rokmi mi zavolala Zuzka Sojková – podporovateľka našej školy, ktorá verila našej vízii – s veľmi zaujímavou výzvou založenia RCPU na našej malej neplnoorganizovanej škole.
V priebehu hodiny sme prebrali o čo vlastne ide a bolo nám jasné, že toto je cesta, akou môžeme šíriť potrebu zmeny vo vzdelávaní, sieťovať školy, riaditeľov, učiteľov, ďalších pedagogických a odborných zamestnancov, byť tými, ktorí budú veriť a podporovať ďalších v ich úsilí o zmenu, ktorá je aj v našom regióne veľmi potrebná," priblížila riaditeľka školy.
Ako vyzerá pomoc v praxi?
Mentoring je hlavným nástrojom podpory. Spočiatku učitelia vnímali prítomnosť mentora na hodine ako formu kontroly. Postupne sa však situácia zmenila. Dnes je mentoring prirodzenou súčasťou profesijného rozvoja. Učitelia cez neho objavujú nové pohľady na výučbu, zlepšujú svoje pedagogické zručnosti a získavajú nástroje na prácu s žiakmi z rôznych prostredí.
Okrem toho centrum organizuje workshopy, diskusie a prednášky, ktoré reflektujú aktuálne potreby učiteľov. Témy zahŕňajú inkluzívne vzdelávanie, inovačné metódy či využívanie technológií. Tieto aktivity sú príležitosťou na výmenu skúseností a budovanie komunity, ktorá sa vzájomne podporuje.
Tím mentorov je teda pestrý a zahŕňa rôzne profesijné profily, čo prispieva k bohatému zdieľaniu skúseností a odbornosti. Prácu môjho tímu si nesmierne vážim – predovšetkým ich odhodlanie, profesionalitu, otvorenosť a ochotu spolupracovať. Ich pozitívny prístup a odhodlanie sú pre mňa veľkou motiváciou a som hrdá, že môžem byť súčasťou takého tímu," doplnila riaditeľka školy.
Prínosy a plány do budúcnosti
Od začiatku fungovania centra vidno pozitívne zmeny v regióne. Zlepšila sa kvalita vyučovania, čo sa prejavilo na výsledkoch žiakov. Učitelia sú motivovanejší, pretože majú prístup k podpore a vzdelávaniu šitému na mieru. Výrazná je aj spolupráca medzi školami, ktorá pomáha prekonávať bariéry a zdieľať osvedčené postupy.
"Od začiatku fungovania centra podpory učiteľov môžeme vnímať niekoľko pozitívnych zmien v regióne ako zvýšená kvalita vzdelávania - učitelia majú prístup k novým metódam a pedagogickým praxiam, čo vedie k zlepšeniu kvality vyučovania a lepším výsledkom žiakov. Podpora profesijného rozvoja - centrum poskytuje workshopy, vzdelávania, ktoré pomáhajú učiteľom rozvíjať svoje odborné zručnosti a zvyšovať ich motiváciu.
Spolupráca a zdieľanie skúseností -učitelia majú možnosť sa stretávať, diskutovať a zdieľať osvedčené postupy, čo podporuje komunitu vzdelávania a zlepšuje atmosféru medzi pedagógmi. Inovácie vo vyučovaní - podporujeme inovačné prístupy a technológie vo vyučovaní, čo pomáha učiteľom prispôsobiť sa moderným potrebám žiakov. Tieto zmeny prispievajú k lepšiemu vzdelávaciemu prostrediu a pozitívne ovplyvňujú celkový rozvoj regiónu," dodala riaditeľka školy na záver.
Regionálne centrá podpory učiteľov slúžia ako miesto, kde učitelia nájdu:
- odbornú podporu a pomoc v každodennej pedagogickej praxi,
- individuálne sprevádzanie formou mentoringu,
- workshopy, ktoré im pomôžu prehĺbiť si nové metódy a prístupy vo vzdelávaní v takých témach ako hodnotenie žiakov, inklúzia, personalizácia, digitalizácia, interaktívne formy vzdelávania či konštruktivistický prístup,
- priestor na výmenu skúseností a spoluprácu s kolegami z rôznych škôl, poradenstvo v oblasti inovácie vyučovania, aby boli pripravení na nové výzvy, ktoré prinášajú zmeny vo vzdelávaní.
Učitelia, ktorí hľadajú podporu a pomoc, sa môžu prihlásiť do regionálnych centier a bezplatne využívať ich služby. Viac informácií nájdete na vzdelavanie21.sk.
- PR -