Kurikulárna reforma, ktorá kladie dôraz na projektové a zážitkové vyučovanie, sa postupne implementuje už na 500 základných školách a predstavuje významný posun v praxi. Základná škola u Filipa v Banskej Bystrici je jedným z príkladov, kde sa tieto princípy prakticky realizujú.
Škola sa vzdala tradičných foriem hodnotenia a namiesto nich prijala priebežné slovné hodnotenie, sebahodnotenie a rovesnícke hodnotenie. Tieto metódy vedú žiakov k zodpovednosti za vlastné učenie a podporujú ich schopnosť stanoviť si ciele.
"Naše hodnotenie nie je len o slovách, ktoré oceňujú prácu žiaka, ale aj o odporúčaniach k jeho ďalšej činnosti, a zároveň o dohode na cieľoch a výzvach," tvrdia pedagógovia. Mapa mysle sa v škole používajú na flexibilné organizovanie dňa, zvyšujú pocit zodpovednosti a podporujú zvedavosť detí.
Metódy zážitkového a kooperatívneho učenia
Námetové vyučovanie, dramatická výchova a kooperatívne vyučovanie – všetky tieto prístupy podporujú rozvoj kritického myslenia a schopnosti spolupráce u detí. Žiaci v príkladoch tvoria texty, riešia simulované reálne situácie a učia sa prevziať zodpovednosť za spoločnú prácu. "Učíme deti nebáť sa prejaviť a prijímať spätnú väzbu," dodávajú pedagógovia.
"V centre nášho záujmu je dieťa, nie učivo. Preto využívame prostriedky aktivizujúce dieťa spojené so zážitkovým učením. V našej škole vytvárame pozitívnu pracovnú atmosféru, bez strachu a obáv z vlastného zlyhania. Netvoríme školu pre deti, ale tvoríme školu spolu s deťmi," hovorí riaditeľka školy.
Príprava na kurikulárnu reformu
Filozofia školy je v súlade s cieľmi kurikulárnej reformy: podpora tvorivosti, sebapoznania a aktívnej účasti na dianí je prioritou. "Učiteľ otvára dvere, ale vojsť musí žiak," zdôrazňujú. Podporu zavádzania zmien poskytujú aj mentori z regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU), ktorí organizujú workshopy a mentoring.
Reakcie rodičov a žiakov
Flexibilita organizácie dňa, kde deti nepoznajú tradičný rozvrh, podporuje vznik inkluzívneho prostredia a zážitkové vzdelávanie, ktoré stimuluje motiváciu. Rodičia a deti hodnotia tento prístup pozitívne, najmä pre rozvoj kritického myslenia a schopnosti spolupráce.
"Nie sme škola fokusovaná na výkon a rýchlosť v učení. Vychovávame žiakov k vnútornej slobode, k hľadaniu vlastnej identity, poznaniu a prijatiu zodpovednosti, k schopnosti rozhodovať sa.
Pri rozhovoroch s absolventmi našej školy dostávame spätnú väzbu na náš spôsob výučby. Pozitívne hodnotia najmä to, že sa v Škole u Filipa naučili spolupracovať a kriticky premýšľať, čo považujú za nevyhnutnosť pri dosahovaní ich úspechov," dopĺňa riaditeľka školy.
Inšpirácia pre školy
Príklad školy u Filipa v Banskej Bystrici ukazuje, že reforma je uskutočniteľná a prináša pozitívne zmeny, pokiaľ je podporovaná spoluprácou s odborníkmi a otvorenosťou pre zmenu.
"Odporúčam začať od seba samého, zmapovať si svoj aktuálny stav na škole, svoje silné stránky a rozvojové možnosti. Zároveň je dôležité pomenovať svoje kapacity – ľudské zdroje, časové, ale aj priestorové. Pri zavádzaní zmien tiež myslieť na slogan „menej je niekedy viac“ a nastavovať si ciele tak, aby nové procesy dávali zmysel učiteľom, rodičom a najmä žiakom," odporúča riaditeľka školy u Filipa.
Nový vzdelávací program je najvýznamnejšou inováciou v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. Viac informácii o zmenách nájdete na www.vzdelavanie21.sk.
- PR -