Štvrtok14. november 2024, meniny má Irma, zajtra Leopold

Extrém kvôli lietadlu smrti: Piloti riskujú životy, Jak-42 rozbehnú na brzdách!

Hokejový tím Lokomotiv Jarosľav zahynul v troskách lietadla
Hokejový tím Lokomotiv Jarosľav zahynul v troskách lietadla

MOSKVA - Experiment s lietadlom Jak-42, ktorý má pomôcť objasniť septembrovú katastrofu lietadla rovnakého typu pri Jaroslavli, vstupuje do riskantnej fázy. Po pondelkovom bežnom vzlete majú skúšobní piloti pri "prerušovaných štartoch" overiť hypotézu, že v osudovom stroji jeden z pilotov pridával na ťahu motorov, zatiaľ čo druhý brzdil.

Ruský Medzištátny letecký výbor (MAK), ktorý nehodu vyšetruje, zatiaľ nespresnil, kedy pristúpi k ďalšej fáze testov na letisku Ramenskoje v Žukovskom pri Moskve. Na svojom webe len oznámil, že spracováva poznatky z pondelkového letu.

"Ešte nikto a nikdy sa podobnej manipulácie s lietadlom nedopustil: stroj sa bude rozbiehať doslova na brzdách," napísal dnes denník Kommersant o chystanom experimente. Kým jeden z pilotov má pridávať na ťahu motorov a priťahovaním kniplu dvíhať výškovku, druhý má za pomoci brzdového pedálu spomaľovať štart a držať predok lietadla na dráhe.

"Zložitosť nastávajúcej úlohy spočíva v tom, že obaja piloti musia s presnosťou zlomku sekundy určiť okamih, kedy experiment prerušia a spoločne začnú maximálne brzdiť. Ak začnú brzdiť ešte skôr, než sa predné koleso podvozku odlepí od dráhy, test sa nepočíta. Ale pri najmenšom oneskorení, kedy sa stroj už ocitne vo vzduchu, žiadne počínanie s riadením už nepomôže odvrátiť katastrofu," objasnil denník.

Pondelňajší vzlet, kedy skúšobní piloti zopakovali úkony posádky havarovaného stroja, podľa Kommersantu len opäť preukázal, že nič, okrem brzdenia, nemohlo vzletu Jak-42 v Jaroslavli zabrániť. Experti už skôr preukázali, že stroj bol technicky úplne v poriadku, motory pracovali normálne a riadenie bolo nastavené na vzlet. Vyšetrovanie tiež vyvrátilo predchádzajúce verzie, že katastrofu mohlo zaviniť zlyhanie motorov počas štartu, napríklad kvôli nasatiu vtákov či kvôli nekvalitnému palivu, alebo že piloti mohli zabudnúť vypnúť "parkovaciu brzdu".

Podľa vyšetrovateľov vraj zostáva jediné vysvetlenie, a síce, že normálnemu vzlete zabránilo to, že už po rozjazde jeden z pilotov brzdil, a to možno nie úmyselne, ale aj nevedomky, ak si pedál pomýlil s opierkou pre nohu. Brzdy boli podľa technikov v poriadku a nemohli sa spustiť samy.

Podľa stôp na dráhe pribrzďovanie začalo zhruba v polovici dráhy a trvalo až do vzletu. Sám tlak na brzdu bol pomerne malý, a tak prakticky nebránil stroju v rozjazde. Ale nedovolil zdvihnúť predok - a tak pilot energicky pritiahol knipel a odlepil stroj od zeme približne 500 metrov za koncom štartovacej dráhy. Po vzlete však lietadlo zamierilo do výšky príliš strmo, dostalo sa za kritický uhol nábehu a prepadlo sa do vývrtky, v ktorej zrazilo anténu rádiomajáka.

Kommersant na záver usúdil, že ak experiment potvrdí, že pád lietadla zavinila "dodatočná brzdiaca sila", za vinníkov budú uznaní piloti. Ale sama otázka, prečo jeden z nich brzdil, zostane pravdepodobne otvorená a MAK v záverečnej správe vyhýbavo pripíše katastrofu zlej príprave pilotov a ich chybám pri vzlete.

Pri havárii 7. septembra zahynulo 44 z 45 cestujúcich a členov posádky. Na palube bol prakticky celý hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ vrátane Slováka Pavla Demitru, českých hráčov Jana Marka, Karla Rachůnka a Jozefa Vašíčka  a hokejistov z Ukrajiny, Bieloruska, Nemecka, Švédska, Lotyšska a Ruska. Haváriu ako jediný prežil palubný inžinier Alexander Sizov.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu