Univerzita Komenského sa umiestnila v celkovej evaluácii na štvrtom mieste.
BRATISLAVA - Nastaviť zrkadlo slovenským verejným vysokým školám sa rozhodla Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA), ktorá dnes zverejnila svoje prvé hodnotenie. Jeho výsledok nie je podľa jedného zo spoluzakladateľov agentúry a predsedu školského parlamentného výboru Ferdinanda Devínskeho pre školy lichotivý.
"Slovenské vysoké školy nie sú na tom veľmi dobre, a to najmä humanitné a spoločenskovedné disciplíny," konštatoval na dnešnej tlačovej besede. Podrobnejšie výsledky si záujemcovia môžu nájsť na internetovej stránke agentúry ARRA.
ARRA hodnotila 19 verejných vysokých škôl. Komárňanskú Univerzitu Jánosa Selyeho do hodnotenia nezaradila, keďže funguje len veľmi krátko. Z rovnakého dôvodu sa agentúra nezaoberala ani súkromnými školami. Podľa hodnotenia ARRA sa najlepšie umiestnila Univerzita veterinárskeho lekárstva, za ktorou nasleduje Slovenská technická univerzita, Technická univerzita vo Zvolene a štvrtá skončila Univerzita Komenského. Na poslednej priečke skončila Univerzita sv. Cyrila a Metoda. Podľa Devínskeho však nie je takéto výsledné zoradenie škôl celkom objektívne. Lepšie je ich zoradenie na šesť skupín podľa prevažujúceho typu študijných odborov.
V skupine "agro" vedie Univerzita veterinárskeho lekárstva, medzi humanitnými Vysoká škola výtvarných umení pred Trnavskou univerzitou, z lekársky zameraných škôl predbehla Univerzita Komenského svoju konkurentku Univerzitu Pavla Jozefa Šafárika. V prírodovednej skupine opäť vedie Univerzita Komenského, medzi spoločenskovednými zase Trnavská univerzita a v skupine technických škôl Technická univerzita Zvolen. K takémuto výsledku dospela ARRA podľa hodnotenia jednotlivých kritérií. Zamerala sa napríklad na počet učiteľov a študentov, záujem o štúdium, publikácie a citácie či doktorandské štúdium, ale aj na úspešnosť pri získavaní grantov.
ARRA používala pri hodnotení verejne dostupné dáta. Alarmujúci je podľa Devínskeho najmä nízky vedecký výkon drvivej väčšiny univerzít, počet publikovaných diel, ale aj to, že neexistuje korelácia medzi odmeňovaním a vedeckými výkonmi či vedeckou činnosťou a výchovou doktorandov. Výsledky hodnotenia podľa Devínskeho preukázali, že chybou súčasného vysokého školstva nie sú len nedostatočné financie. Problém vidí aj v tom, že vedenia škôl nemajú dostatočné manažérske schopnosti. Zlepšenie stavu vysokých škôl bude preto podľa neho v niektorých prípadoch "nadľudskou námahou".
ARRA hodnotila 19 verejných vysokých škôl. Komárňanskú Univerzitu Jánosa Selyeho do hodnotenia nezaradila, keďže funguje len veľmi krátko. Z rovnakého dôvodu sa agentúra nezaoberala ani súkromnými školami. Podľa hodnotenia ARRA sa najlepšie umiestnila Univerzita veterinárskeho lekárstva, za ktorou nasleduje Slovenská technická univerzita, Technická univerzita vo Zvolene a štvrtá skončila Univerzita Komenského. Na poslednej priečke skončila Univerzita sv. Cyrila a Metoda. Podľa Devínskeho však nie je takéto výsledné zoradenie škôl celkom objektívne. Lepšie je ich zoradenie na šesť skupín podľa prevažujúceho typu študijných odborov.
V skupine "agro" vedie Univerzita veterinárskeho lekárstva, medzi humanitnými Vysoká škola výtvarných umení pred Trnavskou univerzitou, z lekársky zameraných škôl predbehla Univerzita Komenského svoju konkurentku Univerzitu Pavla Jozefa Šafárika. V prírodovednej skupine opäť vedie Univerzita Komenského, medzi spoločenskovednými zase Trnavská univerzita a v skupine technických škôl Technická univerzita Zvolen. K takémuto výsledku dospela ARRA podľa hodnotenia jednotlivých kritérií. Zamerala sa napríklad na počet učiteľov a študentov, záujem o štúdium, publikácie a citácie či doktorandské štúdium, ale aj na úspešnosť pri získavaní grantov.
ARRA používala pri hodnotení verejne dostupné dáta. Alarmujúci je podľa Devínskeho najmä nízky vedecký výkon drvivej väčšiny univerzít, počet publikovaných diel, ale aj to, že neexistuje korelácia medzi odmeňovaním a vedeckými výkonmi či vedeckou činnosťou a výchovou doktorandov. Výsledky hodnotenia podľa Devínskeho preukázali, že chybou súčasného vysokého školstva nie sú len nedostatočné financie. Problém vidí aj v tom, že vedenia škôl nemajú dostatočné manažérske schopnosti. Zlepšenie stavu vysokých škôl bude preto podľa neho v niektorých prípadoch "nadľudskou námahou".