BRATISLAVA - Na diaľnici D1 Bratislava - Trnava sa od 1. novembra zníži maximálna povolená rýchlosť na 110 km/h pre všetky jazdné pruhy. Zároveň v záujme zvýšenia bezpečnosti Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vybuduje v úseku medzi Bratislavou a Trnavou 13 odstavných plôch.
Do polovice novembra tohto roku pribudne šesť krátkych núdzových pruhov dlhých 60 a širokých tri metre. Do konca júna 2011 sa dostavia ďalších sedem odstavných ostrovčekov. V úsekoch vyraďovacích pruhov bude v pravom jazdnom pruhu najvyššia povolená rýchlosť 80 km/h. Národná diaľničná spoločnosť tiež doplní vodorovné a zvislé značenie vyznačujúce povinný odstup od predchádzajúceho vozidla, ktorý bude 70 metrov. Na kilometrovníky osadia tabule s bezplatným SOS číslom, prostredníctvom ktorého NDS 24 hodín denne zabezpečuje pomoc motoristom.
"Hneď po nástupe do funkcie ministra dopravy som v reakcii na tragickú nehodu na tomto úseku vyjadril presvedčenie, že musíme prijať v krátkej dobe ešte pred zimnou sezónou niekoľko opatrení, ktoré by aspoň do istej miery eliminovali riziká, respektíve zvyšovali bezpečnosť na tomto úseku diaľnice D1. Tento úsek je v podstate stavbou a ešte istý čas ňou bude, kým sa dobuduje ďalší celkový odstavný pruh a paralelné komunikácie pri diaľnici," povedal novinárom na odpočívadle Triblavina minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ.
Zníženie maximálnej rýchlosť zo 130 na 110 km/h považuje za bežnú prax, aj v iných krajinách sa podľa neho potvrdzuje, že zníženie rýchlosti vo všetkých pruhoch je rozumnejšie ako odstupňovať rýchlosti pre každý pruh osobitne. Bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky ministerstvo aj NDS chápu ako prioritu na vyťaženej komunikácii medzi Bratislavou a Trnavou, zníženie maximálnej rýchlosti podľa Figeľa nezníži priepustnosť diaľnice, akurát sa o niekoľko minút predĺži cesta medzi oboma mestami. Na úpravy vynaloží NDS okolo 830 tisíc eur. Kedy bude fungovať plnohodnotný odstavný pruh na úseku Bratislava - Trnava zatiaľ nie je jasné.
Po dobudovaní 13 odstavných plôch sa vytvorí 30 možností na núdzové odstavenie vozidla, respektíve na opustenie diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Maximálna vzdialenosť medzi núdzovými plochami bude štyri kilometre.
Poslanec za Smer Ľubomír Vážny si však myslí, že ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií namiesto urýchlenia prác na dostavbe plnohodnotného odstavného pruhu plytvá peniazmi na výstavbu odstavných plôch.
"Čo ak sa stane niečo práve v hluchom, až štyri kilometre dlhom mieste? Preto som trval na tom, aby Národná diaľničná spoločnosť, a.s. urýchlene pripravovala už začatý proces prípravy definitívneho rozšírenia. Alfou a omegou je dokončiť plnohodnotný šesťpruh a nie plytvať prostriedkami a energiou ľudí z NDS na ďalšie čiastkové riešenia," uviedol bývalý minister dopravy.
"Zníženie rýchlosti taktiež nie je všeliekom, k mimoriadnym kolíznym udalostiam bude dochádzať aj pri rýchlosti 110 km/h," dodal. Podľa neho Ján Figeľ nepozná technológiu výstavby, pretože stavebný ruch na 13-tich miestach vyvolá ďalšie obmedzenia dopravy medzi Bratislavou a Trnavou.