Minister financií Ján Počiatek (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy by malo vyjednať s koncesionárom nižšiu cenu za stavbu a prevádzku 29 kilometrov diaľnice D1 pri Žiline vrátane tunelov. V opačnom prípade bude ministerstvo financií presadzovať dobudovanie úsekov cesty formou klasického verejného obstarávania.
Novinárom to dnes povedal minister financií Ján Počiatek. Kontrakt s konzorciom okolo nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions nedávno uzavrel minister dopravy Ľubomír Vážny, štát má za stavbu a prevádzku diela zaplatiť celkovo asi 8,5 miliardy eur. Samotné stavebné náklady by mali dosiahnuť zhruba dve miliardy eur.
Počiatek tvrdil, že ak sa pri finančnom dotiahnutí transakcie ukáže, že klasická výstavba tunelov by vyšla lacnejšie, bude uprednostňovať zastavenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Očakávame, aby ten rozdiel medzi metódou PPP a konvenčným obstarávaním bol minimálny," vyhlásil minister financií. Výstavba diaľnice prostredníctvom klasického obstarávania podľa neho zatiaľ vychádza výhodnejšie.
Posledné úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mali byť k dispozícii motoristom v roku 2014. Koncesionár sa má postarať o ich výstavbu a následne 30-ročnú prevádzku, štát bude dielo po dokončení splácať. Finančné podmienky kontraktu s konzorciom v zložení Hochtief PPP Solutions, Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company by mali byť spresnené v máji. Potom by sa štyri úseky od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu mali začať stavať.
Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu ciest. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V rámci druhého projektu, ktorý zahŕňa vybudovanie asi 75 kilometrov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa zatiaľ začali prípravné práce.
Počiatek tvrdil, že ak sa pri finančnom dotiahnutí transakcie ukáže, že klasická výstavba tunelov by vyšla lacnejšie, bude uprednostňovať zastavenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Očakávame, aby ten rozdiel medzi metódou PPP a konvenčným obstarávaním bol minimálny," vyhlásil minister financií. Výstavba diaľnice prostredníctvom klasického obstarávania podľa neho zatiaľ vychádza výhodnejšie.
Posledné úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mali byť k dispozícii motoristom v roku 2014. Koncesionár sa má postarať o ich výstavbu a následne 30-ročnú prevádzku, štát bude dielo po dokončení splácať. Finančné podmienky kontraktu s konzorciom v zložení Hochtief PPP Solutions, Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motorway Investors Company by mali byť spresnené v máji. Potom by sa štyri úseky od Hričovského Podhradia až po Dubnú Skalu mali začať stavať.
Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda urýchliť výstavbu ciest. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. V rámci druhého projektu, ktorý zahŕňa vybudovanie asi 75 kilometrov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa zatiaľ začali prípravné práce.