Tunel Bôrik
BRATISLAVA - V súčasnosti je na Slovensku prevádzkovaných 76 železničných tunelov v sieti Železníc Slovenskej republiky, štyri diaľničné tunely Branisko, Horelica, Sitina a Lučivná a cestný tunel Stratená.
Informoval o tom člen výboru Slovenskej tunelárskej asociácie (STA) zo spoločnosti Terraprojekt, a.s. Bratislava Miloslav Frankovský. Očakáva sa, že koncom tohto roka bude sprevádzkovaný piaty diaľničný tunel Bôrik na úseku D1 Mengusovce - Jánovce. Popri dopravných tuneloch sú na Slovensku aj iné typy podzemných stavieb. Ide o vodohospodárske štôlne menšieho profilu, či štôlne a tunely, ktoré boli vybudované pre ťažbu nerastných surovín, alebo štôlne pre energetické diela - prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh a vodné diela Ružín a Turček.
"Železničné tunely sú považované za bezpečnejšie, pretože vodič je špeciálne školený strojvodca. Vie, čo má urobiť v kritickej situácii. Má sa snažiť vyviesť vlakovú súpravu mimo tunel. Bezpečnostné európske smernice predpisujú, akým spôsobom majú byť budované nové železničné tunely," povedal ďalej Frankovský. Náročnejšie z pohľadu bezpečnosti sú podľa neho cestné tunely, cez ktoré prechádza veľký počet vodičov s motorovými vozidlami. Vyššiemu riziku v cestných tuneloch zodpovedá výrazne vyšší štandard bezpečnosti technologického vybavenia.
Cestné tunely na rozdiel od železničných, poznamenáva zástupca STA, sú vybavené umelým vetraním, kamerovým systémom, dopravným značením, núdzovými telefónmi a rôznymi inými zariadeniami, ktoré sú napríklad v tuneloch Sitina a Branisko. Domáce diaľničné tunely sú vybavené v súlade s európskymi bezpečnostnými požiadavkami.
Popri plánovanej výstavbe ďalších nových tunelov na diaľniciach D1 a D3 by mali byť podľa Frankovského postavené tunely aj v sieti rýchlostných ciest. "Presné číslo nepoviem, pretože sú v príprave a vo vývoji. Ide o tunely, ktoré by mali prekonať chrbát Nízkych Tatier, mali by byť na trase južného ťahu cez horský prechod Soroška a cez mnohé ďalšie horské prechody," dodal Frankovský.
STA so sídlom v Žiline je dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva. Podporuje aktivity so zameraním na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v dopravnej infraštruktúre, vodnom hospodárstve, energetike, podzemných inžinierskych sieťach, podzemnej urbárnej infraštruktúre, ekologických stavbách a podzemnom skladovaní produktov. Asociácia združuje podľa vlastnej webovej stránky 47 členov.
"Železničné tunely sú považované za bezpečnejšie, pretože vodič je špeciálne školený strojvodca. Vie, čo má urobiť v kritickej situácii. Má sa snažiť vyviesť vlakovú súpravu mimo tunel. Bezpečnostné európske smernice predpisujú, akým spôsobom majú byť budované nové železničné tunely," povedal ďalej Frankovský. Náročnejšie z pohľadu bezpečnosti sú podľa neho cestné tunely, cez ktoré prechádza veľký počet vodičov s motorovými vozidlami. Vyššiemu riziku v cestných tuneloch zodpovedá výrazne vyšší štandard bezpečnosti technologického vybavenia.
Cestné tunely na rozdiel od železničných, poznamenáva zástupca STA, sú vybavené umelým vetraním, kamerovým systémom, dopravným značením, núdzovými telefónmi a rôznymi inými zariadeniami, ktoré sú napríklad v tuneloch Sitina a Branisko. Domáce diaľničné tunely sú vybavené v súlade s európskymi bezpečnostnými požiadavkami.
Popri plánovanej výstavbe ďalších nových tunelov na diaľniciach D1 a D3 by mali byť podľa Frankovského postavené tunely aj v sieti rýchlostných ciest. "Presné číslo nepoviem, pretože sú v príprave a vo vývoji. Ide o tunely, ktoré by mali prekonať chrbát Nízkych Tatier, mali by byť na trase južného ťahu cez horský prechod Soroška a cez mnohé ďalšie horské prechody," dodal Frankovský.
STA so sídlom v Žiline je dobrovoľným združením právnických a fyzických osôb pôsobiacich v odbore podzemného staviteľstva. Podporuje aktivity so zameraním na intenzívne a extenzívne využitie podzemných priestorov v dopravnej infraštruktúre, vodnom hospodárstve, energetike, podzemných inžinierskych sieťach, podzemnej urbárnej infraštruktúre, ekologických stavbách a podzemnom skladovaní produktov. Asociácia združuje podľa vlastnej webovej stránky 47 členov.