Ilustračné Foto
BANSKÁ BYSTRICA - Plánované predĺženie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka cez Nízke Tatry si vyžiada výstavbu viac ako piatich kilometrov tunelov.
Trasa štvorprúdovej komunikácie by mala pretínať pohorie v smere od Slovenskej Ľupče medzi vrchmi Hadliarka a Kozí chrbát. Tu má vzniknúť aj najdlhší, takmer trojkilometrový tunel. Vyplýva to z materiálu ministerstva dopravy, ktorý je zverejnený na internetovom portáli o životnom prostredí. Termín výstavby väčšej časti úseku zatiaľ nie je stanovený.
Výstavbu približne 55 kilometrov dlhej rýchlostnej cesty rozdelili na štyri časti. Takmer šesťkilometrový severný obchvat Banskej Bystrice je súčasťou rozbehnutého projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) na dostavbu nedokončených úsekov R1 z Trnavy do Banskej Bystrice. Ďalší úsek by mal kopírovať súčasnú cestu z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče. Pravdepodobne najnáročnejšia bude výstavba tretieho úseku do Korytnice na severnej strane Tatier, ktorá si okrem vyrazenia dvoch tunelov vyžiada aj výstavbu troch mostov.
S priamym prepojením Banskej Bystrice na diaľnicu D1 pôvodne ministerstvo dopravy nepočítalo. Uvažovalo sa len o preložení plánovanej trasy severo-južnej rýchlostnej cesty R3 zo Šiah do Trstenej, ktorá mala prechádzať namiesto Kremnice cez mesto pod Urpínom. Najnovšie plány tak počítajú s výstavbou obidvoch trás.
Na budovanie nových ciest však chýbajú peniaze, problematické je aj dokončenie viacerých rozostavaných úsekov. Slovenská vláda plánuje v najbližšom čase postaviť s pomocou súkromných financií približne 150 kilometrov úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Ako prvá by sa mala začať stavať časť cesty R1 pri Zlatých Moravciach.
Výstavbu približne 55 kilometrov dlhej rýchlostnej cesty rozdelili na štyri časti. Takmer šesťkilometrový severný obchvat Banskej Bystrice je súčasťou rozbehnutého projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) na dostavbu nedokončených úsekov R1 z Trnavy do Banskej Bystrice. Ďalší úsek by mal kopírovať súčasnú cestu z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče. Pravdepodobne najnáročnejšia bude výstavba tretieho úseku do Korytnice na severnej strane Tatier, ktorá si okrem vyrazenia dvoch tunelov vyžiada aj výstavbu troch mostov.
S priamym prepojením Banskej Bystrice na diaľnicu D1 pôvodne ministerstvo dopravy nepočítalo. Uvažovalo sa len o preložení plánovanej trasy severo-južnej rýchlostnej cesty R3 zo Šiah do Trstenej, ktorá mala prechádzať namiesto Kremnice cez mesto pod Urpínom. Najnovšie plány tak počítajú s výstavbou obidvoch trás.
Na budovanie nových ciest však chýbajú peniaze, problematické je aj dokončenie viacerých rozostavaných úsekov. Slovenská vláda plánuje v najbližšom čase postaviť s pomocou súkromných financií približne 150 kilometrov úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Ako prvá by sa mala začať stavať časť cesty R1 pri Zlatých Moravciach.