(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Druhé kolo poskytovania štátnych príspevkov na kúpu nového vozidla výmenou za likvidáciu staršieho auta sa skončilo v utorok krátko po 17:00. Motoristi mali o dotáciu veľký záujem a už počas deviatich dní odovzdali viac ako 22.000 automobilov.
Vyplýva to z informácií Združenia automobilového priemyslu (ZAP). Vláda vyčlenila na druhé kolo šrotovného 22,1 milióna eur (665,78 milióna korún), poskytnutie ďalších peňazí na tento účel zatiaľ neplánuje. Podľa oslovených majiteľov šrotovísk sa dnes záujem o zošrotovanie podarilo uspokojiť.
"O 17:09 bolo spracovateľmi starých vozidiel prevzatých 22.100 starých vozidiel na spracovanie v 'druhej vlne šrotovného'. Týmto počtom spracovaných starých vozidiel boli vyčerpané prostriedky vyčlenené ministerstvom hospodárstva na dotáciu pri kúpe nového vozidla," uviedlo združenie bez ďalších podrobností.
V prvom aj druhom kole tak štát dohromady podporil nákup viac ako 40.000 nových áut, na dotácie vynaloží 55,3 milióna eur (1,67 miliardy Sk).
Štátna podpora na kúpu nového vozidla sa rýchlo míňala najmä v úvode minulého týždňa po obnovení dotácií. Koncom týždňa a počas veľkonočných sviatkov záujem mierne oslabol, na dnešný deň zostali peniaze asi na 2600 vozidiel.
Zatiaľ čo v prvom kole záujem o šrotovné výrazne prekročil limit, dnes sa pred šrotoviskami tvorili len krátke rady. "Vybavili sme pred 17:00 posledného zákazníka, vonku už na zošrotovanie auta nečakal nikto," povedal majiteľ jedného z košických šrotovísk Miroslav Popivčák. Záujem o šrotovné podľa neho bol okrem prvých dní v druhom kole nižší.
Uspokojiť všetkých záujemcov vraj stihli aj na autovrakovisku Lusi v Banskej Bystrici. "Najhoršie boli prvé dva dni od spustenia (druhého kola šrotovného), to bol nával záujemcov. Časom sa to však ukľudnilo a žiadny zo záujemcov by nemal odísť nevybavený," povedal jeden zo zástupcov autovrakoviska. Neprezradil však, koľko áut v druhom kole zošrotovali.
Ministerstvo hospodárstva, ktoré zavedenie šrotovného spolu so ZAP presadilo, pred časom upozornilo, že druhé kolo prinieslo aj viaceré negatíva. Predajcovia napríklad ponúkli nové vozidlá za vyššie ceny ako v predchádzajúcich týždňoch a problémy boli aj s množstvom autovrakov, ktoré sa nahromadili na šrotoviskách. Niektoré prevádzky vraj navyše protizákonne žiadali od motoristov poplatky za zaradenie do poradovníka.
Podmienkou získania štátnej podpory bolo odovzdanie vozidla staršieho ako desať rokov. Následne si môže záujemca kúpiť nové vozidlo najmenej o 2000 eur (60.252 Sk) lacnejšie, predajca však musí spustiť z ceny minimálne polovicu z tejto sumy. Tisíc eur (30.126 Sk) uhradí štát.
Nie všetci motoristi si už za šrotovné kúpili nové auto. Pre veľký záujem naň totiž mnohí musia čakať aj niekoľko týždňov či mesiacov. Zavedenie príspevkov sa však už odrazilo na vyššom predaji vozidiel, ktorý sa začiatkom roka pre dopady svetovej hospodárskej krízy prepadol.
Slováci mohli získať šrotovné aj v marci. Na prvú vlnu vyčlenila vláda 33,2 milióna eur (miliardu korún), pričom najvyššia štátna dotácia bola 1500 eur (45.189 Sk). Vodiči v prvom kole odovzdali na likvidáciu viac než 22.000 áut, peniaze sa minuli za necelé tri týždne.
So zavedením štátnej dotácie nesúhlasili niektorí analytici a opoziční politici. Opatrenie totiž podľa nich Slovensku v boji s krízou nepomôže, pretože vraj podporuje najmä zahraničné automobilky. Šrotovné tento rok zaviedli aj ďalšie štáty EÚ, napríklad Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko či Portugalsko.
"O 17:09 bolo spracovateľmi starých vozidiel prevzatých 22.100 starých vozidiel na spracovanie v 'druhej vlne šrotovného'. Týmto počtom spracovaných starých vozidiel boli vyčerpané prostriedky vyčlenené ministerstvom hospodárstva na dotáciu pri kúpe nového vozidla," uviedlo združenie bez ďalších podrobností.
V prvom aj druhom kole tak štát dohromady podporil nákup viac ako 40.000 nových áut, na dotácie vynaloží 55,3 milióna eur (1,67 miliardy Sk).
Štátna podpora na kúpu nového vozidla sa rýchlo míňala najmä v úvode minulého týždňa po obnovení dotácií. Koncom týždňa a počas veľkonočných sviatkov záujem mierne oslabol, na dnešný deň zostali peniaze asi na 2600 vozidiel.
Zatiaľ čo v prvom kole záujem o šrotovné výrazne prekročil limit, dnes sa pred šrotoviskami tvorili len krátke rady. "Vybavili sme pred 17:00 posledného zákazníka, vonku už na zošrotovanie auta nečakal nikto," povedal majiteľ jedného z košických šrotovísk Miroslav Popivčák. Záujem o šrotovné podľa neho bol okrem prvých dní v druhom kole nižší.
Uspokojiť všetkých záujemcov vraj stihli aj na autovrakovisku Lusi v Banskej Bystrici. "Najhoršie boli prvé dva dni od spustenia (druhého kola šrotovného), to bol nával záujemcov. Časom sa to však ukľudnilo a žiadny zo záujemcov by nemal odísť nevybavený," povedal jeden zo zástupcov autovrakoviska. Neprezradil však, koľko áut v druhom kole zošrotovali.
Ministerstvo hospodárstva, ktoré zavedenie šrotovného spolu so ZAP presadilo, pred časom upozornilo, že druhé kolo prinieslo aj viaceré negatíva. Predajcovia napríklad ponúkli nové vozidlá za vyššie ceny ako v predchádzajúcich týždňoch a problémy boli aj s množstvom autovrakov, ktoré sa nahromadili na šrotoviskách. Niektoré prevádzky vraj navyše protizákonne žiadali od motoristov poplatky za zaradenie do poradovníka.
Podmienkou získania štátnej podpory bolo odovzdanie vozidla staršieho ako desať rokov. Následne si môže záujemca kúpiť nové vozidlo najmenej o 2000 eur (60.252 Sk) lacnejšie, predajca však musí spustiť z ceny minimálne polovicu z tejto sumy. Tisíc eur (30.126 Sk) uhradí štát.
Nie všetci motoristi si už za šrotovné kúpili nové auto. Pre veľký záujem naň totiž mnohí musia čakať aj niekoľko týždňov či mesiacov. Zavedenie príspevkov sa však už odrazilo na vyššom predaji vozidiel, ktorý sa začiatkom roka pre dopady svetovej hospodárskej krízy prepadol.
Slováci mohli získať šrotovné aj v marci. Na prvú vlnu vyčlenila vláda 33,2 milióna eur (miliardu korún), pričom najvyššia štátna dotácia bola 1500 eur (45.189 Sk). Vodiči v prvom kole odovzdali na likvidáciu viac než 22.000 áut, peniaze sa minuli za necelé tri týždne.
So zavedením štátnej dotácie nesúhlasili niektorí analytici a opoziční politici. Opatrenie totiž podľa nich Slovensku v boji s krízou nepomôže, pretože vraj podporuje najmä zahraničné automobilky. Šrotovné tento rok zaviedli aj ďalšie štáty EÚ, napríklad Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko či Portugalsko.