BRATISLAVA - Bývalý minister financií a terajší poslanec NR SR za SDKÚ-DS považuje Radu pre hospodársku krízu skôr za združenie lobistov než za združenie odborníkov. Uviedol to v diskusnej relácii Slovenskej televízie(STV) O päť minút 12. Podľa neho, každá nová prognóza v súvislosti s hospodárskou krízou je pesimistickejšia a opatrenia vlády v tomto smere považuje za nedostatočné, neúčinné - a v niektorých prípadoch až za škodlivé.
"Tisíce ľudí prichádza každý deň o prácu. Vláda má robiť opatrenia, aby tieto negatívne vplyvy krízy obmedzila a aby v budúcnosti zabezpečila rast," poznamenal. Mikloš vláde tiež vyčítal enormné plytvanie finančnými prostriedkami, podľa neho nepristúpila k zníženiu daní a peniaze preinvestovala na predražené tendre, ako napríklad diaľničné mýto, PPP projekty či rekonštrukciu Bratislavského hradu. Exminister sa tiež kriticky vyjadril k zavedeniu tzv. šrotovného.
"Šrotovné vôbec nechráni slabšie príjmové skupiny, ale umožňuje určitej skupine ľudí, aby si nakúpila nové autá. Česko šrotovné nepodporilo, vybralo sa cestou znižovania daní a odvodov," skonštatoval. Mikloš opakovanie vyhlásil, že opatrenia voči kríze sú nedostatočné a Slovensku klesá hospodársky rast.
Podľa neho aj z vyjadrení analytikov vyplýva, že opatrenia, ktoré navrhuje opozícia sú oveľa lepšie. Ako na záver skonštatoval, do úvahy prichádza aj mierne navýšenie štátneho deficitu v tom prípade, že to pomôže slovenskej ekonomike. Miklošov diskusný partner štátny tajomník ministerstva financií Peter Kažimír oponujúc tvrdí, že vláda začala s opatreniami už vlani v jeseni, keď ich opozícia kritizovala za to, že plašia verejnosť.
"Hneď na jeseň sme začali s balíkmi opatrení, posilnenie domáceho dopytu, budovanie infraštruktúry, podpora sociálnych projektov, rokujeme v zhode so sociálnymi partnermi. Pre nás je zhoda v tomto prostredí veľmi dôležitá," poznamenal. Kažimír nesúhlasí ani so znižovaním daní, ako skonštatoval, znižovanie neodporúčajú ani organizácie ako OECD. "Návrhy, ktoré predkladá opozícia - nízke dane, nemôžeme podporiť, posledná prognóza hovorí o tom, že pre nás je dôležité udržať Maastrichtské kritéria, kritérium stability. To, čo navrhuje opozícia, tomu nepomôže."
Kažimír tvrdí, že opatreniami, ktoré vláda podniká chce podporiť domáci dopyt, podporiť kúpyschopnosť. Opatrenia sa podľa jeho vyjadrení dotknú všetkých rozpočtových kapitol, kde chce vláda šetriť. Štátny tajomník zásadne odmietol Miklošove tvrdenia o predražených tendroch, "to čo hovoríte - neustále podhadzovanie témy, že tendre nie sú v poriadku, je klamstvo. Počas vašej vlády sa mihali kauzy vláčiky, tendre, ktoré boli kontroverzné," dodal.
V súvislosti s tzv. šrotovným sa Kažimír vyjadril, že v tomto smere ako automobilová veľmoc musíme pristupovať solidárne - a nie sa priživovať. "Šrotovné je nasmerované k spotrebe, chceme, aby sa zlepšila spotreba," dodal. Obaja diskusní partneri sa nakoniec vyjadrili aj k prepravnej spoločnosti Cargo, ktorej štát poskytol v súvislosti s krízou pomoc formou finančných aktív do základného imania spoločnosti. "My nemôžeme pustiť Cargo dole vodou. Ide o pôžičku za trhových podmienok.
Cargo v roku 2006 vykazovalo stratu, v roku 2008 sa znížili výdavky a dostalo sa do zisku." Mikloš ale zareagoval, že za zlý stav Carga sa podpísala Ficova vláda aj tým, že nepripustila do spoločnosti zahraničného investora, rakúsku prepravnú spoločnosť, čím Slovensko prišlo o financie. Kažimír ale oponuje, že privatizácia by nič nevyriešila, lebo v čase hospodárskej krízy má problémy aj samotný rakúsky prepravca.
"Šrotovné vôbec nechráni slabšie príjmové skupiny, ale umožňuje určitej skupine ľudí, aby si nakúpila nové autá. Česko šrotovné nepodporilo, vybralo sa cestou znižovania daní a odvodov," skonštatoval. Mikloš opakovanie vyhlásil, že opatrenia voči kríze sú nedostatočné a Slovensku klesá hospodársky rast.
Podľa neho aj z vyjadrení analytikov vyplýva, že opatrenia, ktoré navrhuje opozícia sú oveľa lepšie. Ako na záver skonštatoval, do úvahy prichádza aj mierne navýšenie štátneho deficitu v tom prípade, že to pomôže slovenskej ekonomike. Miklošov diskusný partner štátny tajomník ministerstva financií Peter Kažimír oponujúc tvrdí, že vláda začala s opatreniami už vlani v jeseni, keď ich opozícia kritizovala za to, že plašia verejnosť.
"Hneď na jeseň sme začali s balíkmi opatrení, posilnenie domáceho dopytu, budovanie infraštruktúry, podpora sociálnych projektov, rokujeme v zhode so sociálnymi partnermi. Pre nás je zhoda v tomto prostredí veľmi dôležitá," poznamenal. Kažimír nesúhlasí ani so znižovaním daní, ako skonštatoval, znižovanie neodporúčajú ani organizácie ako OECD. "Návrhy, ktoré predkladá opozícia - nízke dane, nemôžeme podporiť, posledná prognóza hovorí o tom, že pre nás je dôležité udržať Maastrichtské kritéria, kritérium stability. To, čo navrhuje opozícia, tomu nepomôže."
Kažimír tvrdí, že opatreniami, ktoré vláda podniká chce podporiť domáci dopyt, podporiť kúpyschopnosť. Opatrenia sa podľa jeho vyjadrení dotknú všetkých rozpočtových kapitol, kde chce vláda šetriť. Štátny tajomník zásadne odmietol Miklošove tvrdenia o predražených tendroch, "to čo hovoríte - neustále podhadzovanie témy, že tendre nie sú v poriadku, je klamstvo. Počas vašej vlády sa mihali kauzy vláčiky, tendre, ktoré boli kontroverzné," dodal.
V súvislosti s tzv. šrotovným sa Kažimír vyjadril, že v tomto smere ako automobilová veľmoc musíme pristupovať solidárne - a nie sa priživovať. "Šrotovné je nasmerované k spotrebe, chceme, aby sa zlepšila spotreba," dodal. Obaja diskusní partneri sa nakoniec vyjadrili aj k prepravnej spoločnosti Cargo, ktorej štát poskytol v súvislosti s krízou pomoc formou finančných aktív do základného imania spoločnosti. "My nemôžeme pustiť Cargo dole vodou. Ide o pôžičku za trhových podmienok.
Cargo v roku 2006 vykazovalo stratu, v roku 2008 sa znížili výdavky a dostalo sa do zisku." Mikloš ale zareagoval, že za zlý stav Carga sa podpísala Ficova vláda aj tým, že nepripustila do spoločnosti zahraničného investora, rakúsku prepravnú spoločnosť, čím Slovensko prišlo o financie. Kažimír ale oponuje, že privatizácia by nič nevyriešila, lebo v čase hospodárskej krízy má problémy aj samotný rakúsky prepravca.