TRNAVA – Po veľkých finančných problémoch Volkswagenu sa už na slabé predaje a rastúcu konkurenciu z Číny sťažuje aj ďalší veľký hráč na európskom trhu - automobilová skupina Stellantis. Šéf spoločnosti Carlos Tavares dokonca nevylúčil ani rušenie závodov a automobilka už oznámila, že budúci mesiac pozastaví činnosť v niektorých závodoch v Taliansku. Spoločnosť pritom pôsobí aj na Slovensku. Trnavskej fabriky Stellantisu by sa ale aktuálne problémy zatiaľ dotknúť nemali.
Ak by Číňania na konci svojej ofenzívy dosiahli v Európe trhový podiel 10 %, znamenalo by to 1,5 milióna automobilov, uviedol šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares v rozhovore pre vydanie denníka Les Echos. "To zodpovedá siedmim montážnym závodom. Európski výrobcovia by ich potom museli buď zatvoriť, alebo odovzdať Číňanom," priblížil Tavares.
K plánovaným sankčným clám Európskej únie na čínske elektromobily Tavares uviedol, že Čína by takéto prekážky dokázala obísť investovaním do tovární v Európe. "Ak sa tak stane, nemali by sme byť prekvapení, ak sa budú musieť zatvoriť závody, aby sa obmedzili zvýšené nadmerné kapacity," povedal.
Pozastavenie výroby v Taliansku
Automobilka už oznámila, že budúci mesiac pozastaví činnosť v niektorých závodoch v Taliansku. Plánované zastavenie výroby sa bude týkať tovární v Pomigliano d'Arco, Termoli a Pratola Serra počas niekoľkých dní v období od 11. do 29. novembra, uviedla spoločnosť Stellantis Italy.
Skupina už v Taliansku do 1. novembra prerušila výrobu v historickom závode Mirafiori v Turíne, ktorý vyrába elektrické mestské vozidlo Fiat 500 a dva športové automobily Maserati. Spoločnosť zdôraznila, že je odhodlaná zabezpečiť kontinuitu svojich talianskych prevádzok, pričom poznamenala, že súčasná situácia si vyžaduje ťažké rozhodnutia a jednoduché riešenia nie sú k dispozícii.
Skupina Stellantis vznikla v roku 2021 fúziou francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën a nadnárodného výrobcu áut Fiat Chrysler. V septembri materská spoločnosť automobiliek Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler a Jeep znížila svoje očakávania zisku na tento rok, najmä pre problémy na severoamerickom trhu a celkovo slabú situáciu v odvetví.
archívne video
Dotkne sa situácia aj slovenského závodu?
Slovenskej fabriky by sa aktuálna nepriaznivá situácia podobne ako pri Volkswagene dotknúť nemala, keďže naša pracovná sila je oproti konkurencii lacnejšia a výroba sa u nás stále rozširuje. Trnavský závod Stellantisu aktuálne priamo zamestnáva viac ako 3 300 ľudí a toto číslo stále rastie. „V roku 2024 plánujeme celkovo prijať viac ako 1 500 nových zamestnancov. V budúcom roku je naším cieľom priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uvádza Stellantis Slovakia. Informuje o tom STVR.