Bratislava - Vodiči, chodci či cyklisti sa budú od októbra riadiť novými pravidlami cestnej premávky.
Parlament to dnes schválil v novom cestnom zákone, ktorý by podľa vlády mal prispieť k väčšej bezpečnosti na slovenských cestách.
V obciach sa zníži maximálna povolená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu, vodiči budú musieť po celý rok svietiť a za neprimeranú rýchlosť či jazdu pod vplyvom alkoholu budú vyššie pokuty.
Vláda od zákona očakáva vyššiu bezpečnosť na cestách. Do roku 2010 by totiž mala krajina v súlade so záväzkom voči EÚ znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu v porovnaní s rokom 2001, v ktorom zomrelo viac než 600 ľudí. Vlani si pritom nehody vyžiadali 627 životov. Nový zákon sprísni postihy za dopravné priestupky.
Najvyššia pokuta, do 40.000 korún a zákaz šoférovať na päť rokov, bude po novom hroziť vodičovi, ktorý odmietne skúšku na alkohol. Za jazdu v podnapitom stave budú môcť policajti udeliť pokutu do 30.000 korún a za prekročenú rýchlosť do 25.000 korún. Doposiaľ bol maximálny postih 15.000 korún.
Na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo miest a dedín sa zvýši minimálna povolená rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu, zatiaľ čo doposiaľ to bolo 50 kilometrov za hodinu. Poslanci napokon súhlasili aj s návrhom Rafaela Rafaja (SNS), ktorý presadil, aby chodci pri prechádzaní cez vozovku nemohli telefonovať či počúvať volkmen.
So znením zákona súhlasilo 80 poslancov koalície. Opozícia sa pri hlasovaní väčšinou zdržala, hoci v rozprave poslanec SDKÚ-DS Martin Pado pripustil, že koalícia počas rokovania v parlamentných výboroch vyhovela väčšine požiadaviek opozičných poslancov.
Predseda KDH Pavol Hrušovský chcel v zákone presadiť, aby poslanci pri dopravných priestupkoch už neboli chránení poslaneckou imunitou. Jeho iniciatívu však koaliční zákonodarcovia nepodporili.
V obciach sa zníži maximálna povolená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu, vodiči budú musieť po celý rok svietiť a za neprimeranú rýchlosť či jazdu pod vplyvom alkoholu budú vyššie pokuty.
Vláda od zákona očakáva vyššiu bezpečnosť na cestách. Do roku 2010 by totiž mala krajina v súlade so záväzkom voči EÚ znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu v porovnaní s rokom 2001, v ktorom zomrelo viac než 600 ľudí. Vlani si pritom nehody vyžiadali 627 životov. Nový zákon sprísni postihy za dopravné priestupky.
Najvyššia pokuta, do 40.000 korún a zákaz šoférovať na päť rokov, bude po novom hroziť vodičovi, ktorý odmietne skúšku na alkohol. Za jazdu v podnapitom stave budú môcť policajti udeliť pokutu do 30.000 korún a za prekročenú rýchlosť do 25.000 korún. Doposiaľ bol maximálny postih 15.000 korún.
Na diaľniciach a rýchlostných cestách mimo miest a dedín sa zvýši minimálna povolená rýchlosť na 80 kilometrov za hodinu, zatiaľ čo doposiaľ to bolo 50 kilometrov za hodinu. Poslanci napokon súhlasili aj s návrhom Rafaela Rafaja (SNS), ktorý presadil, aby chodci pri prechádzaní cez vozovku nemohli telefonovať či počúvať volkmen.
So znením zákona súhlasilo 80 poslancov koalície. Opozícia sa pri hlasovaní väčšinou zdržala, hoci v rozprave poslanec SDKÚ-DS Martin Pado pripustil, že koalícia počas rokovania v parlamentných výboroch vyhovela väčšine požiadaviek opozičných poslancov.
Predseda KDH Pavol Hrušovský chcel v zákone presadiť, aby poslanci pri dopravných priestupkoch už neboli chránení poslaneckou imunitou. Jeho iniciatívu však koaliční zákonodarcovia nepodporili.