Utorok5. november 2024, meniny má Imrich, zajtra Renáta

V Bratislave máme unikátnu križovatku: Ódy kompetentných, obyvatelia sa búria! Najhoršie riešenie, odkazujú

Zobraziť galériu (9)
(Zdroj: Topky.sk / Vlado Anjel)

BRATISLAVA - Ostrovčeky na cestách sú v súčasnosti realitou skôr vyspelejších miest, no stretnúť sa s nimi môžeme už aj na Slovensku. V súčasnosti najznámejší je v Bratislave pred Múzeom, ktorý vyvolal vlnu rozhorčenia motoristov. Teraz však v bratislavskej mestskej časti pribudol ďalší. A nie jeden. Podľa známej organizácie ide o prvú križovatku holandského typu na Slovensku.

Nový typ križovatky, tzv. holandského typu, osadili v bratislavskom Lamači, konkrétne na ulici Podháj. Ide o cestu do kopca, ktorá je dostatočne široká a bežne sa stávalo, že tadiaľ autá nejazdili predpísanou rýchlosťou. Naokolo sú bytovky a pohyb chodcov je veľký. 

Archívne VIDEO Vallo tvrdí, že cyklotrasa na Vajanského nábreží je dôležitou súčasťou cyklistickej infraštruktúry 

Vallo tvrdí, že cyklotrasa na Vajanského nábreží je dôležitou súčasťou cyklistickej infraštruktúry (Zdroj: TASR/Jakub Popelka)

Cesta ako taká bola naprojektovaná podľa mestskej časti ešte v 70. rokoch. Pôvodne sa počítalo s rozsiahlou výstavbou na plánovanom sídlisku Zelená hora, no z prvotných plánov napokon zišlo. 

Križovatka Podháj, Studenohorská a Podlesná sa v uplynulých dňoch menila a už nevyzerá tak, ako kedysi. Dôvodom je iniciatíva združenia Cyklokoalícia, ktorý návrh tzv. križovatky holandského typu dalo vypracovať ešte v roku 2018.

križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

"Finálne riešenie vychádza z projektu, ktorý sme vďaka vašim 2 % z dane dali vypracovať a darovali mestu ešte v roku 2018, keď sa na ulici kompletne menil asfalt, čo bolo príležitosťou pre je úpravu. Hoci sa vtedy z nášho návrhu do reality pretavilo len málo, po takmer šiestich rokov bude ulica konečne bezpečnejšia a vznikne v mnohých ohľadoch vzorové riešenie aj pre ďalšie mestá na Slovensku. Zamrzí len fakt, že projekt sa nateraz nerealizuje v celej dĺžke, kde by došlo k redukcii počtu parkovacích miest - od križovatky smerom nahor si tak na bezpečnejšie riešenie pohybu cyklistov žiaľ ešte počkáme," napísali na sociálnej sieti. 

Podľa lamačskej samosprávy bude celý projekt rozdelený na tri etapy. Prvou je úprava križovatky Podháj - Studenohorská - Podlesná a taktiež úprava priechodu pre chodcov pri zástavke Podháj. Následne sa prejde na druhú etapu, počas ktorej sa zosúladí vodorovné a zvislé dopravné značenie a zmení sa dodnes tolerované parkovanie zo šikmého na pozdĺžne. Poslednou etapou je vyznačenie, nasvietenie a debarierizácia troch priechodov pre chodcov v hornej časti ulice pri zastávkach Studenohorská a Klanec.

križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

Podľa samosprávy bola zmena križovatky viac, ako potrebná. "V roku 2023 bol na mieste vykonaný monitoring pohybu jednotlivých účastníkov cestnej premávky a zároveň anketa medzi chodcami. Z prieskumu vyplynulo, že takmer 13 % peších túto križovatku považuje za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú. Z prieskumu medzi rodičmi a žiakmi ZŠ, ktorý bol realizovaný v tom istom roku vyplynulo, že až 29 % respondentov nepovažuje okolie školy za bezpečné, a to hlavne z dôvodu vysokej rýchlosti jazdy na ulici Podháj, nebezpečného pešieho prechádzania ulice na križovatke Podháj x Studenohorská x Podlesná a z dôvodu zlého prístupu a prechádzania na zastávku Podháj," uviedla mestská časť. 

Okrem toho, boli na križovatke realizované aj merania rýchlostí áut, ktoré po ceste prechádzali. Podľa vedenia mestskej časti boli výsledky meraní veľmi znepokojivé. Viac ako polovica vozidiel prekročila na tomto mieste rýchlosť. Ak by sa odrátali vozidlá MHD, tak by percento vozidiel, ktoré počas meraní prekročili rýchlosť dosiahlo až 60 %. Najvyššia nameraná rýchlosť bola 85 km/h. Z 318 zaznamenaných prejazdov až 5 vozidiel prekročilo maximálnu povolenú rýchlosť o 20 km/h. Rýchlosť o viac ako 10 km/h prekročilo každé ôsme vozidlo. 

V Bratislave máme unikátnu
Zobraziť galériu (9)
 (Zdroj: lamac.sk)

Obrovská kritika obyvateľov

Celkovo sa na križovatke nachádza 11 ostrovčekov. Ich osadenie a počet, rovnako ako zmeny na ceste, sa nepozdávajú ako obyvateľov, tak ani motoristom. Viacerí sa ku krokom združenia či mesta a mestskej časti vyjadrujú kriticky. 

križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

"Gratulujem, úplne najhlúpejšie riešenie funkčnej križovatky ! Ako mohol niekto so zdravým rozumom navrhnúť niečo také bizarné …Totálne ste zničili niečo čo roky plynule fungovalo, teraz je tam väčší zmätok a je to výrazne nebezpečnejšie než predtým, KOMU ste tým vlastne pomohli ? Vodičom určite nie," napísala pod príspevok Cyklokoalície Soňa. "Najhlúpejšie riešenie, aké mohlo prísť. Ďakujeme za skomplikovanie nádhernej širokej a prehľadnej križovatky. Mohlo sa to vyriešiť menej nákladné a podľa zákona a predpisov," napísal ďalší diskutujúci. "Som zvedavý, ako tento labyrint v zime budú odhŕňať?" zamyslel sa iný diskutujúci. 

Okrem toho, osadenie ostrovčekov spôsobilo aj chaos. Mnohí vodiči sa totiž nevedeli zorientovať v tom, kedy je správny čas na odbočenie. Problémy priznáva aj mestská časť. "Počas prvých dní, kedy sa vodiči snažili v križovatke zorientovať, bolo najväčším problémom pravé odbočenie zo Studenohorskej a Podlesnej," uviedli. Z toho dôvodu vodičom zaznačili správne riešenie. 

V Bratislave máme unikátnu
Zobraziť galériu (9)
 (Zdroj: lamac.sk)

Správny krok? 

To, či ide o správny krok a križovatka sa osvedčí, ukáže až čas. Podľa mestskej časti však na potrebe zvýšenia bezpečnosti na Podháji panuje všeobecná zhoda. "Otázkou je teda spôsob realizácie. Tých by pripadalo do úvahy viacero, no v rámci projektu, ktorého cieľom je dosiahnuť potrebné zníženie rýchlosti na širokej ceste, zaistiť bezpečnosť chodcov a vytvoriť priestor aj pre pohyb na bicykli, bolo zvolené práve toto riešenie. Ostrovčeky sú tvorené tak, aby sa dali v budúcnosti relatívne ľahko upravovať. Dôležité bude s odstupom času vyhodnotenie opatrenia vrátane opätovného merania dodržiavania maximálne povolenej rýchlosti," uzavreli. 

križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

Neprimerané reakcie, tvrdí Cyklokoalícia

Na kritiku obyvateľov smerom k ostrovčekom a riešeniu križovatky reagovala aj samotná Cyklokoalícia. Podľa ich slov sa okolo križovatky vytvorila hystéria. Vysvetľovali preto zámer osadiť do križovatky až 11 ostrovčekov. "Funkčne sú uprostred ulice Podháj umiestnené v podstate len dva ostrovčeky. Každý z týchto dvoch ostrovčekov je tvorený dvoma (z oboch strán priechodu)," uviedli. Podľa ich slov však prínos križovatky ocenia najmä chodci, ktorí namiesto prekonávania 18 metrov dlhého priechodu pre chodcov tak naraz budú musieť prekonať len 3,5 metrov dlhý úsek. "Pričom mu bude stačiť sledovať autá z jednej strany. Situácia bude pri prechádzaní chodcov, ktorých tu počas rannej a poobednej špičky prejde priemerne 133 za hodinu (z veľkej časti deti), jednoznačnejšia aj pre vodičov," tvrdia. 

Ako dodali, zvyšných 7 ostrovčekov sa nachádza mimo priestoru pre autá. "Keďže úprava ešte nie je dokončená, nemusí to byť pri prvom pohľade zrejmé. Veríme, že po dokončení ostrovčekov, podfarbení cyklistických pruhov a dokončení všetkého vodorovného aj zvislého značenia v najbližších dňoch bude situácia jednoduchšia a hysterické reakcie viac nebudú potrebné," uzavreli. 

križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)
križovatka v Lamači
Zobraziť galériu (9)
križovatka v Lamači  (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

Viac o téme: CyklokoalíciaKrižovatka holandského typu
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu