Ministerstvo dopravy pri realizácii troch diaľničných tendrov cez projekty verejno-súkromného partnerstva a výbere koncesionárov nepostupuje v súlade so zadefinovanými termínmi.
Napriek tomu neočakáva zmeny predpokladaného spojazdnenia úsekov na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 bez tunelových objektov v roku 2010.
Tento termín môže byť ohrozený, ak sa začiatok stavebných prác v rámci tretieho balíka PPP posunie na prvý štvrťrok 2009. Vyplýva to z informácie vládneho splnomocnenca pre urýchlenie výstavby diaľnic a generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu.
Materiál o príprave a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest, ich finančnom krytí a súvisiacich legislatívnych opatreniach je zaradený do programu najbližšieho zasadnutia vlády. Ministerstvo dopravy podľa uvedenej informácie zdôvodňuje oneskorenie výberom časovo náročného koncesného dialógu, hoci zároveň umožňuje presné stanovenie termínov, podmienok a ponukových cien.
Rezort dopravy vypracoval nový časový harmonogram a zmena termínov pri výbere koncesionárov podľa ministerstva nemá zásadný vplyv na postup projektov. Uzavretie zmlúv s koncesionármi odhaduje pri balíku PPP na D1 medzi Martinom a Prešovom na 1. septembra, pri druhom balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami na 16. septembra 2008 a pri treťom balíku na D1 v okolí Žiliny na 1. februára 2009.
Alternatívny časový harmonogram výberu koncesionárov v prípade ďalších komplikácií počíta s neskoršími termínmi podpisu zmlúv - 22. septembra, 27. októbra 2008 a 2. marca 2009. Ministerstvo dopravy informovalo, že riadiaci výbor PPP na ministerstve zváži návrh na zmenu termínov úloh z vlaňajšieho uznesenia vlády o urýchlení výstavby diaľnic. Proces podľa rezortu zabrzdilo prerušenie spolupráce s vtedajším poradcom spoločnosťou Mott MacDonald.
Minister dopravy Ľubomír Vážny by mal definitívne znenie zmluvnej dokumentácie pre PPP projekty predložiť na rokovanie vlády pri prvom balíku 20. augusta a pri druhom balíku 10. septembra 2008.
Pri treťom balíku zatiaľ takýto odhad chýba. V prípade ďalších komplikácií súvisiacich s možným revíznym postupom uchádzačov by sa uvedené termíny posunuli na 10. septembra a 15. októbra 2008 a pri treťom balíku na 18. februára 2009. NDS predpokladá, že stavebné povolenie pre realizáciu PPP projektov by malo byť zabezpečené pri prvom balíku v auguste a pri druhom v septembri 2008. Čo sa týka tretieho balíka, žiadosť o stavebné povolenie by mala byť podaná v máji tohto roku. Hoci stavby v rámci tretieho balíka budú pripravené, podľa rezortu dopravy sa nezačnú v roku 2008. To by znamenalo ohrozenie splnenia termínu ich dokončenia bez tunelov v roku 2010.
Na prípravu stavieb cez PPP projekty potrebuje NDS v tomto roku 1,8 mld. Sk, s čím však štátny rozpočet zatiaľ nepočíta. Či sa diaľničné úseky cez PPP postavia v naplánovanom rozsahu okolo 151 kilometrov, závisí podľa materiálu nielen od výberu koncesionárov, ale aj od následného posúdenia zmlúv ministerstvom financií a vládou. Ak by sa napríklad stavby tretieho balíka nemali financovať zo súkromných zdrojov, ale len zo štátneho rozpočtu, odsunulo by to ich dokončenie až do roku 2017.
Za zváženie preto stojí, uvádza sa ďalej v správe, prehodnotenie jednotlivých operačných programov Národného strategického referenčného rámca a presmerovanie prípadných nevyčerpaných prostriedkov do operačného programu Doprava, aby sa prednostne budovala cestná infraštruktúra.
NDS by mohla pripraviť projekty, ktoré by čerpali peniaze z eurofondov v prípade úspešnosti PPP projektov.