Minister dopravy Ľubomír Vážny (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Spor o tender na výstavbu severných úsekov diaľnice D1 by mohol ohroziť stanovený termín dostavby spojenia medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010, pripustil dnes minister dopravy Ľubomír Vážny.
Omeškanie podľa neho hrozí v prípade, ak sa zmluva s víťazom súťaže, ktorý má dostavať časť úseky za súkromné peniaze, nepodpíše do konca tohto roka. Tender na výber koncesionára sa skomplikoval pre súdny spor ministerstva dopravy a Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
"Myslím, že do konca roku 2008 (by mal byť vybratý koncesionár), inak je to nereálne (dostavať do roku 2010), lebo on musí chytiť dve letné sezóny" povedal novinárom po dnešnom rokovaní vlády Vážny.
Výber uchádzača v tendri, ktorý má postaviť asi 75 kilometrov diaľnice v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa oddialil po tom, ako ministerstvo dopravy napadlo na súde verdikt ÚVO. Ten ešte v marci nariadil ministerstvu, aby do súťaže vrátilo jedného z vyradených záujemcov. Do súťaže sa pôvodne prihlásilo šesť uchádzačov, do ďalšej fázy sa však dostali len dvaja, medzi nimi aj veľké slovenské stavebné firmy Doprastav a Váhostav-SK.
Ministerstvo podľa Vážneho opäť prehodnocuje doklady od uchádzačov v súťaži tak, ako mu nariadil ÚVO, čo vraj predĺži tender asi o tri mesiace. "Neviem posúdiť dĺžku trvania súdu. Stále mám určitú zbraň, stiahnuť žalobu, čo zatiaľ nechcem urobiť," poznamenal minister. Predpokladá však, že ak by súd rozhodol do dvoch mesiacov, dokončenie diaľnice D1 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi by mohlo byť reálne do konca roka 2010.
Ficov kabinet chce urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom takzvaných projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Štát rozbehol už aj tender na postavenie časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ministerstvo dopravy aj v tomto prípade už vylúčilo zo súťaže niektorých záujemcov, opäť tak môžu nastať komplikácie. "Očakávame v najbližších dňoch námietku na ÚVO," naznačil Vážny. Ministerstvo však pri tendroch počítalo aj s určitou časovou rezervou na revízne postupy.
Diaľnice za súkromné peniaze chcú na Slovensku stavať aj viaceré konzorciá, v ktorých sa združili zahraničné spoločnosti. Patrí k nim napríklad švédsky koncern Skanska, francúzske spoločnosti Vinci Concessions Bouygues Travaux Publics a Colas, portugalská Mota-Engil alebo nemecký koncern Hochtief a rakúska firma Alpine Bau. Víťaz súťaže bude mať na starosti výstavbu a prevádzku ciest, štát ich bude dlhodobo splácať. Vyššie príjmy z používania z diaľnic by mu mal priniesť elektronický systém výberu mýta, ktoré by od budúceho roka mali platiť vodiči nákladných áut.
"Myslím, že do konca roku 2008 (by mal byť vybratý koncesionár), inak je to nereálne (dostavať do roku 2010), lebo on musí chytiť dve letné sezóny" povedal novinárom po dnešnom rokovaní vlády Vážny.
Výber uchádzača v tendri, ktorý má postaviť asi 75 kilometrov diaľnice v Žilinskom a Prešovskom kraji, sa oddialil po tom, ako ministerstvo dopravy napadlo na súde verdikt ÚVO. Ten ešte v marci nariadil ministerstvu, aby do súťaže vrátilo jedného z vyradených záujemcov. Do súťaže sa pôvodne prihlásilo šesť uchádzačov, do ďalšej fázy sa však dostali len dvaja, medzi nimi aj veľké slovenské stavebné firmy Doprastav a Váhostav-SK.
Ministerstvo podľa Vážneho opäť prehodnocuje doklady od uchádzačov v súťaži tak, ako mu nariadil ÚVO, čo vraj predĺži tender asi o tri mesiace. "Neviem posúdiť dĺžku trvania súdu. Stále mám určitú zbraň, stiahnuť žalobu, čo zatiaľ nechcem urobiť," poznamenal minister. Predpokladá však, že ak by súd rozhodol do dvoch mesiacov, dokončenie diaľnice D1 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi by mohlo byť reálne do konca roka 2010.
Ficov kabinet chce urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom takzvaných projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Štát rozbehol už aj tender na postavenie časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Ministerstvo dopravy aj v tomto prípade už vylúčilo zo súťaže niektorých záujemcov, opäť tak môžu nastať komplikácie. "Očakávame v najbližších dňoch námietku na ÚVO," naznačil Vážny. Ministerstvo však pri tendroch počítalo aj s určitou časovou rezervou na revízne postupy.
Diaľnice za súkromné peniaze chcú na Slovensku stavať aj viaceré konzorciá, v ktorých sa združili zahraničné spoločnosti. Patrí k nim napríklad švédsky koncern Skanska, francúzske spoločnosti Vinci Concessions Bouygues Travaux Publics a Colas, portugalská Mota-Engil alebo nemecký koncern Hochtief a rakúska firma Alpine Bau. Víťaz súťaže bude mať na starosti výstavbu a prevádzku ciest, štát ich bude dlhodobo splácať. Vyššie príjmy z používania z diaľnic by mu mal priniesť elektronický systém výberu mýta, ktoré by od budúceho roka mali platiť vodiči nákladných áut.