BRATISLAVA - Pri analýzach v Českej republike zistili, že približne 50 percent emisií z dopravy vytvára medzinárodná doprava. V rozhovore to uviedol riaditeľ odboru ochrany ovzdušia českého ministerstva životného prostredia (MŽP ČR) Kurt Dědič. Na ovplyvnenie medzinárodnej dopravy podľa neho nemá MŽP ČR žiaden dosah. Dědič si myslí, že situácia na Slovensku je podobná.
Členské krajiny Európskej únie sa do roku 2030 zaviazali znížiť produkciu emisií o 40 percent. Zároveň by v rámci Európskeho ekologického dohovoru, ktorý tento mesiac predstavila nová predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, chceli do roku 2050 dosiahnuť v Európe úplnú uhlíkovú neutralitu.
Dosiahnutie požadovaného zníženia emisií o 40 percent do roku 2030 je podľa neho splniteľné, ťažšie sa však bude dosahovať najmä vo veľkých mestách. „Priemyselné mestá s množstvom lokálnych kotolní a hustou dopravou, ako je tu u nás v ostravskom regióne alebo u vás v Bratislave a Košiciach, nedosiahnu zníženie ľahko. Bude potrebné veľmi detailne zmapovať zdroje znečistenia a s maximálnym úsilím využiť ich potenciál na zlepšenie,“ povedal Dědič.
V rozhovore uviedol, že okrem Európskej únie (EÚ) sa snaží globálnu klimatickú situáciu ovplyvňovať aj OSN. „V súčasnosti sa zmeny rodia aj v európskych štátoch, ktoré nie sú členskými krajinami EÚ. Dobrá spolupráca funguje v rámci Európskej hospodárskej komisie OSN, kde sa snažíme podobné limity, ktoré fungujú v EÚ, preniesť aj do oblasti Kaukazu a južných krajín Európy. Do značnej miery sa to darí, aj keď je to proces časovo náročný,“ vysvetlil.
Časovú náročnosť zmien považuje za jeden z hlavných problémov aj v Českej republike a na Slovensku. Zavádzanie zmien do praxe je podľa neho v krajinách strednej Európy pomalšie než v iných krajinách. „Keď sa zhováram s kolegami z EÚ, často počúvam, že dokážu napríklad celú flotilu vozidiel mestskej hromadnej dopravy v danom meste vymeniť za elektrifikovanú v pomerne krátkom čase. U nás je to zložitejšie a zároveň to trvá dlhšie,“ dodal Dědič.