BRATISLAVA - Do troch rokov musia základné školy zabezpečiť povinnú výučbu jedného cudzieho jazyka od tretej triedy. Druhý jazyk má byť do ôsmich rokov povinný od šiestej triedy, povedal minister školstva Ján Mikolaj po rokovaní vlády, ktorá schválila koncepciu výučby cudzích jazykov.
Na všetkých stredných školách by mali byť do r. 2016 povinné dva cudzie jazyky, ale na rôznej úrovni podľa typu škôl. Minister nepodporil návrh expertov na jednotné učebnice jazykov. Učebnice aj metodika výučby bude závisieť od škôl, určené však bude, čo musí žiak v ktorom ročníku ovládať.
Problém s nedostatkom učiteľov a ich nízkou úrovňou budú musieť vyriešiť školy. Jednou z možností je podľa ministra účasť učiteľov jazykových škôl, ktoré vyučujú väčšinou popoludní. Predpoludním by mohli učiť na základných alebo stredných školách. Rezort neplánuje podporiť učiteľské študijné odbory, aj keď podľa Mikolaja chýba 1 800 učiteľov jazykov. "Učiteľov je dosť, len neučia. Jednotliví zriaďovatelia si budú musieť pomôcť," povedal.
Alarmujúco nízku úroveň znalosti cudzích jazykov aj ich výučby konštatoval výskum Štátneho pedagogického ústavu. Najhoršie je na tom angličtina. Odborníci preto v návrhu koncepcie odporučili jednotné učebnice. Jedným z dôvodov nevedomosti je podľa nich veľká rôznorodosť učebníc. "Toto napísal ten odborný tím. Ten napísal, že je príliš veľká rozmanitosť, že by bolo zrejme efektívnejšie, keby bola jednotná metodika. Ale čo to vlastne znamená, to dnes neviem povedať. Ale určite nebude jedna učebnica, jedna metodika. Tá voľnosť tam bude veľká, len to musí byť definované cieľovými poznatkami," uviedol Mikolaj.
Problém s nedostatkom učiteľov a ich nízkou úrovňou budú musieť vyriešiť školy. Jednou z možností je podľa ministra účasť učiteľov jazykových škôl, ktoré vyučujú väčšinou popoludní. Predpoludním by mohli učiť na základných alebo stredných školách. Rezort neplánuje podporiť učiteľské študijné odbory, aj keď podľa Mikolaja chýba 1 800 učiteľov jazykov. "Učiteľov je dosť, len neučia. Jednotliví zriaďovatelia si budú musieť pomôcť," povedal.
Alarmujúco nízku úroveň znalosti cudzích jazykov aj ich výučby konštatoval výskum Štátneho pedagogického ústavu. Najhoršie je na tom angličtina. Odborníci preto v návrhu koncepcie odporučili jednotné učebnice. Jedným z dôvodov nevedomosti je podľa nich veľká rôznorodosť učebníc. "Toto napísal ten odborný tím. Ten napísal, že je príliš veľká rozmanitosť, že by bolo zrejme efektívnejšie, keby bola jednotná metodika. Ale čo to vlastne znamená, to dnes neviem povedať. Ale určite nebude jedna učebnica, jedna metodika. Tá voľnosť tam bude veľká, len to musí byť definované cieľovými poznatkami," uviedol Mikolaj.