Pál Csáky
BRATISLAVA - Opozičná Strana maďarskej koalície (SMK) sa bude usilovať zlepšiť cestné spojenie regiónov južného Slovenska s Maďarskom. V rozhovore s ČTK to povedal predseda SMK Pál Csáky.
Strana podľa neho takto reaguje na to, že vláda Roberta Fica uprednostňuje najmä dostavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc cez Žilinu a rýchlostnej cesty do Banskej Bystrice cez Nitru.
"Touto necitlivou politikou vládna koalícia vytláča južné Slovensko smerom k juhu," povedal predseda SMK. Lepšie spojenie s Maďarskom by pomohlo obyvateľom slovenského juhu pri cestovaní za prácou a nahradilo by diaľnice, ktoré južné Slovensko obchádzajú, dodal Csáky.
Vláda chce, aby sa cestné ťahy z Bratislavy do Košíc cez Žilinu a z Nitry do Banskej Bystrice dostavali v osobitnom režime aj za účasti súkromného kapitálu. SMK už dlhší čas naopak presadzovala stavbu rýchlostnej cesty z Košíc cez Lučenec, Levice a Dunajskú Stredu do Bratislavy, teda cez regióny, kde žijú aj občania maďarskej národnosti. Ešte pred minuloročnými parlamentnými voľbami dokonca vtedajší líder Béla Bugár vyhlásil, že stavba tejto cesty by bola jednou z podmienok prípadného vstupu SMK do vlády.
"Na Slovensku je minimálne 24.000 takých ľudí, ktorí hľadajú zamestnanie v Maďarsku," poznamenal Csáky. "Dnes, keď niekto z Bratislavy má niečo vybaviť za Košicami, už cestuje cez maďarskú diaľničnú sieť. My sme presadzovali alternatívu, ale keď nie je na to pochopenie, no tak musíme zobrať tú skutočnosť, ktorá tu je," dodal.
SMK podľa Csákyho má prostriedky na to, aby svoje myšlienky presadila. Hoci nie je vo vláde, má silné zastúpenie na miestnej úrovni a v krajských samosprávach. A práve tie môžu o cestách nižších tried rozhodovať. Okrem toho ďalšie príležitosti ponúkajú podľa neho eurofondy v oblasti cezhraničnej spolupráce.
Strana ešte na jar počas návštevy maďarskej predsedníčky parlamentu Katalin Sziliovej lobovala za dostavbu mostov cez pohraničnú rieku Ipeľ. Viacero mostov, ktoré boli zničené ešte za druhej svetovej vojny, by mohli spájať s Maďarskom chudobnejšie obce v okresoch Veľký Krtíš a Lučenec.
O obnove mostov však už s maďarskou vládou rokoval aj premiér Fico. Ten v júni tvrdil, že na jeseň by sa mohla podpísať dohoda o rekonštrukcii dvoch z nich. Premiér tiež vyhlásil, že do konca volebného obdobia by vláda chcela dokončiť spojenie Košíc s maďarským Miskolcom rýchlostnou cestou.
Vláda chce, aby sa cestné ťahy z Bratislavy do Košíc cez Žilinu a z Nitry do Banskej Bystrice dostavali v osobitnom režime aj za účasti súkromného kapitálu. SMK už dlhší čas naopak presadzovala stavbu rýchlostnej cesty z Košíc cez Lučenec, Levice a Dunajskú Stredu do Bratislavy, teda cez regióny, kde žijú aj občania maďarskej národnosti. Ešte pred minuloročnými parlamentnými voľbami dokonca vtedajší líder Béla Bugár vyhlásil, že stavba tejto cesty by bola jednou z podmienok prípadného vstupu SMK do vlády.
"Na Slovensku je minimálne 24.000 takých ľudí, ktorí hľadajú zamestnanie v Maďarsku," poznamenal Csáky. "Dnes, keď niekto z Bratislavy má niečo vybaviť za Košicami, už cestuje cez maďarskú diaľničnú sieť. My sme presadzovali alternatívu, ale keď nie je na to pochopenie, no tak musíme zobrať tú skutočnosť, ktorá tu je," dodal.
SMK podľa Csákyho má prostriedky na to, aby svoje myšlienky presadila. Hoci nie je vo vláde, má silné zastúpenie na miestnej úrovni a v krajských samosprávach. A práve tie môžu o cestách nižších tried rozhodovať. Okrem toho ďalšie príležitosti ponúkajú podľa neho eurofondy v oblasti cezhraničnej spolupráce.
Strana ešte na jar počas návštevy maďarskej predsedníčky parlamentu Katalin Sziliovej lobovala za dostavbu mostov cez pohraničnú rieku Ipeľ. Viacero mostov, ktoré boli zničené ešte za druhej svetovej vojny, by mohli spájať s Maďarskom chudobnejšie obce v okresoch Veľký Krtíš a Lučenec.
O obnove mostov však už s maďarskou vládou rokoval aj premiér Fico. Ten v júni tvrdil, že na jeseň by sa mohla podpísať dohoda o rekonštrukcii dvoch z nich. Premiér tiež vyhlásil, že do konca volebného obdobia by vláda chcela dokončiť spojenie Košíc s maďarským Miskolcom rýchlostnou cestou.