BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce v druhej polovici mesiaca vyhlásiť tender na výstavbu, financovanie a prevádzkovanie prvých úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.
Súkromný kapitál by mal financovať celkovo 151 kilometrov ciest za 125,7 miliardy korún. Vyplýva to z materiálu ministerstva dopravy, ktorým by sa na jednom z najbližších zasadnutí mala zaoberať vláda.
Zapojenie investorov do výstavby dopravnej infraštruktúry, takzvané projekty PPP, má okrem iného urýchliť dokončenie diaľničného spojenia z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. To chce vláda postaviť do roku 2010, pričom podľa expertov bol optimistický aj pôvodný termín dostavby ťahu okolo roku 2013.
Ešte v priebehu tohto mesiaca plánuje ministerstvo dopravy vyhlásiť tender na štyri úseky diaľnice D1 a dva úseky rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce. Zmluvy s investorom by mal podpísať do mája budúceho roka. Verejnú súťaž na ďalších päť chýbajúcich úsekov diaľnice D1 ministerstvo podľa materiálu vypíše v dvoch balíkoch začiatkom budúceho roka.
Úplné ukončenie výstavby, ktorá si vyžiada aj budovanie tunelov, predpokladá ministerstvo v roku 2012; niektoré úseky by mali byť v plnom profile dostavané už v roku 2010. "Štúdia firmy Mott MacDonald preukázala, že vybrané úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 sú v zásade realizovateľné formou PPP," poznamenalo ministerstvo o záveroch štúdie firmy, ktorá vedie tím poradcov Národnej diaľničnej spoločnosti.
Súkromný investor by mal diaľnice prevádzkovať 25 rokov. Na týchto úsekoch by sa však podľa skorších informácií nemali vyberať zvláštne poplatky, ale peniaze by investorovi uhrádzal štát okrem iného z príjmov z predaja diaľničných nálepiek alebo z elektronického mýta, ktoré by od roku 2009 mali platiť kamióny.
Pre snahu urýchliť výstavbu diaľnic už ministerstvo pripravilo nový zákon, ktorý by mal urýchliť prípravné práce na vybrané úseky cestnej infraštruktúry. Kritici predlohy však upozornili, že podľa materiálu by napríklad výstavba ciest mohla začať aj na parcelách vo vlastníctve občanov či firiem.
Zapojenie investorov do výstavby dopravnej infraštruktúry, takzvané projekty PPP, má okrem iného urýchliť dokončenie diaľničného spojenia z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. To chce vláda postaviť do roku 2010, pričom podľa expertov bol optimistický aj pôvodný termín dostavby ťahu okolo roku 2013.
Ešte v priebehu tohto mesiaca plánuje ministerstvo dopravy vyhlásiť tender na štyri úseky diaľnice D1 a dva úseky rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce. Zmluvy s investorom by mal podpísať do mája budúceho roka. Verejnú súťaž na ďalších päť chýbajúcich úsekov diaľnice D1 ministerstvo podľa materiálu vypíše v dvoch balíkoch začiatkom budúceho roka.
Úplné ukončenie výstavby, ktorá si vyžiada aj budovanie tunelov, predpokladá ministerstvo v roku 2012; niektoré úseky by mali byť v plnom profile dostavané už v roku 2010. "Štúdia firmy Mott MacDonald preukázala, že vybrané úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 sú v zásade realizovateľné formou PPP," poznamenalo ministerstvo o záveroch štúdie firmy, ktorá vedie tím poradcov Národnej diaľničnej spoločnosti.
Súkromný investor by mal diaľnice prevádzkovať 25 rokov. Na týchto úsekoch by sa však podľa skorších informácií nemali vyberať zvláštne poplatky, ale peniaze by investorovi uhrádzal štát okrem iného z príjmov z predaja diaľničných nálepiek alebo z elektronického mýta, ktoré by od roku 2009 mali platiť kamióny.
Pre snahu urýchliť výstavbu diaľnic už ministerstvo pripravilo nový zákon, ktorý by mal urýchliť prípravné práce na vybrané úseky cestnej infraštruktúry. Kritici predlohy však upozornili, že podľa materiálu by napríklad výstavba ciest mohla začať aj na parcelách vo vlastníctve občanov či firiem.