BRATISLAVA - Obchodníci už tradične v týchto dňoch spúšťajú povianočné výpredaje. Ľudí lákajú na 50 či 70-percentné zľavy, a to kamenné predajne i internetové obchody. Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského bude vo výpredajoch v ponuke viac sortimentu než vlani, budú teda bohatšie. „Lebo aj pred Vianocami bolo sortimentu viac ako v minulom roku,“ zhodnotil Drahovský.
Princíp výpredajov je však podľa neho rovnaký, a to snaha obchodníkov vyprázdniť sklady, aby bolo miesto na nový tovar. Ľudia by preto mali myslieť na to, že v zľavách je zvyčajne tovar, ktorý treba predať. „V rámci športového tovaru možno to, čo zostalo z letnej sezóny,“ doplnil Drahovský. Kupujúci na Slovensku pritom podľa neho tradične citlivo reagujú na zľavy v obchodoch. „Záujem o výpredaje tak bude minimálne taký veľký, ako v minulom roku,“ odhadol analytik.
Ako využili zľavy na Black Friday čitatelia: Totálne sklamanie, kde sa hrabeme na výpredaje v USA?!
Podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) Jozefa Dvorského budú výpredaje v internetových obchodoch opäť v centre pozornosti ľudí, pretože pôjdu naprieč všetkými kategóriami tovarov. „Stále pribúdajú zákazníci, ktorí sa na povianočné výpredaje cielene zameriavajú a plánujú si nákupy konkrétnych tovarov v tomto období,“ opísal Dvorský.
Časť ľudí presúva podľa jeho slov aj nákup niektorých vianočných darčekov až do obdobia povianočných výpredajov. „Cena je, samozrejme, stále hlavným rozhodovacím kritériom, ale v porovnaní s minulými rokmi je zreteľný rast spotrebiteľskej dôvery a záujmu spotrebiteľov nakupovať,“ dodal.
Čo sa týka povianočných výpredajov v internetových obchodoch, nie sú na ne naviazané nejaké konkrétne špecifiká. „Čiže kupujúci by si mali dávať pozor na tie isté veci ako pri štandardných nákupoch,“ vysvetlil. Na každý tovar tak musí byť zo zákona poskytnutá záruka 24 mesiacov, v prípade predaja používaného tovaru minimálne 12 mesiacov a právo spotrebiteľov na odstúpenie od zmluvy v lehote 14 kalendárnych dní zostáva aj pri výpredajoch v internetových obchodoch zachované.
Darček z internetového obchodu môžete vrátiť
Vianočný darček kúpený cez internet, ktorý sa obdarovanému nepáči alebo mu nevyhovuje, možno vrátiť späť do 14 kalendárnych dní. A to bez udania dôvodu. Umožňuje to zákon, keďže takýto tovar si kupujúci nemohol predtým vyskúšať priamo na mieste.
Ak si teda človek vyzdvihol tovar napríklad v piatok 23. decembra, môže odstúpiť od zmluvy s internetovým obchodom až do 6. januára budúceho roka a dostane naspäť peniaze. Predávajúci mu je totiž povinný vrátiť všetky platby, ktoré od neho prijal. A to vrátane nákladov na dopravu, dodanie či poštovné. No iba náklady na ten najlacnejší a najbežnejší spôsob dodania, ktorý má internetový obchod v ponuke. Predtým mu kupujúci musí odoslať výrobok späť, financie na doručenie si hradí sám.
V rámci tejto štrnásťdňovej lehoty má pritom človek právo si darček rozbaliť a odskúšať ho podobným spôsobom, ako je to obvyklé pri nákupe výrobku v klasickom kamennom obchode. Kupujúci však podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) Jozefa Dvorského zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ak s ním zaobchádza nad rámec takéhoto odskúšania a je povinný uhradiť predávajúcemu rozdiel medzi kúpnou cenou tovaru a hodnotou tovaru v čase odstúpenia od kúpnej zmluvy, prípadne náklady na uvedenie tovaru do pôvodného stavu.
Niekoľko dôležitých výnimiek
„Ak si teda niekto kúpi v internetovom obchode fotoaparát tesne pred dovolenkou, nafotí tisíc záberov a po dvoch týždňoch sa ho rozhodne vrátiť, nemal by byť prekvapený, že to nebude považované za odskúšanie tovaru, ale za jeho bežné používanie a vrátenie bude spojené s povinnosťou finančnej kompenzácie kupujúceho predávajúcemu,“ uviedol príklad Dvorský. Pri vrátení výrobku kúpeného cez internet však exituje niekoľko výnimiek. Podľa Dvorského napríklad nemožno vrátiť späť tovar, ktorý bol vyrobený podľa osobitných požiadaviek, alebo je určený osobitne pre jedného spotrebiteľa.
„Ide o tovar, ktorý bol vyrobený na mieru podľa požiadaviek zákazníka, alebo ho internetový obchod nemá v ponuke, ale dohodol sa so zákazníkom, že mu ho obstará,“ opísal Dvorský. Môže to byť napríklad šperk, ktorý ponúka internetový obchod v zlatom prevedení, ale zákazník preferuje rovnaký šperk z platiny. Pokiaľ ho teda internetový obchod nemá bežne v ponuke, ale na žiadosť zákazníka mu ho zabezpečí, nie je možné takýto tovar vrátiť.
Nemožno tiež vrátiť CD či DVD nosiče alebo počítačové programy, ktoré si kupujúci rozbalil. Ale napríklad ani noviny, časopisy alebo služby, ktoré si ľudia cez internet kúpili a tieto boli so súhlasom kupujúceho poskytnuté pred uplynutím 14-dennej lehoty. Možnosť vrátenia sa nevzťahuje ani na zmluvy o ubytovaní, doprave alebo stravovaní, kde sa predávajúci zaväzuje poskytnúť ich v dohodnutom čase alebo lehote. Ide napríklad o wellness a relaxačné pobyty, víkendové pobyty či vyhliadkové lety balónom.
Tovar kúpený cez internet môže pritom vrátiť len fyzická osoba nepodnikateľ, ktorá spĺňa definíciu spotrebiteľa a nie právnická osoba. „Niektoré veľké internetové obchody však umožňujú v rámci svojej marketingovej politiky vrátiť tovar aj v takomto prípade, ale zákazník na to nemá právny nárok,“ doplnil Dvorský.
Tieto pravidlá sú podľa jeho slov prevzaté z legislatívy Európskej únie a platia na 100 % len v prípade, ak ľudia darčeky nakupovali v slovenských internetových obchodoch, prípadne v obchodoch z členských krajín EÚ. Teda, ak daný obchod prevádzkuje slovenská firma, ktorá je registrovaná v slovenskom obchodnom registri. Niektoré obchody môžu mať svoje stránky v slovenčine, ale ich sídlo môže byť napríklad v severnej Amerike. „V takýchto prípadoch sa na internetový obchod nevzťahuje slovenská legislatíva, ale legislatíva príslušnej krajiny, ktorá môže byť diametrálne odlišná,“ dodal Dvorský.