BRATISLAVA - "Nonsens? Nie, Železnice Slovenskej republiky." Týmito slovami začal príbeh, ktorý nám do redakcie prišiel od nespokojného a nahnevaného príbuzného. Jeho mama mala naplánovanú cestu vlakom z Bratislavy do Humenného. Tej sa ale za zvláštnych okolností nezúčastnila. Problém, ktorý nastal, však železničná spoločnosť svojím vysvetlením vyvrátila. Kde je pravda a kto za vzniknutú situáciu zaplatí, je otázne.
Príbeh nespokojného klienta
Odchod vlaku bol podľa rozpisu naplánovaný na 23.40 hod. Nočný vlak mal byť priamym spojom medzi západom a východom, konkrétne hlavná stanica Bratislava a Humenné. Lístok, ktorý si pani na cestu zakúpila stál 51,40 eur. Išlo o sumu za jednolôžkovú časť. Cestujúca, ktorá bola pripravená na dlhú nočnú cestu dorazila na stanicu o 23.00 hod.
Cesta domov na východ sa skomplikovala. Pri nastúpení do vlaku sa pani dozvedela, že vlak ide len do Žiliny či Považskej Bystrice. Následne nato bolo cestujúcim oznámené, že budú presadení do náhradných autobusov a ďalšie riešenie ešte nie je jasné, lebo to vraj nemajú kompetentní doriešené.
Informácie o zmene vraj neboli zverejnené ani na internete a ani na stanici. "Hlavne, že pri kúpe lístka cez internet sme zadávali emailovú adresu, telefónne číslo a iné údaje, inak nie je možné lístok zakúpiť," napísal nespokojný príbuzný.
Príbehu nie je koniec. To, čo nasledovalo nazval syn cestujúcej "perlou na záver!" Nespokojná cestujúca sa spolu s viacerými cestujúcimi vybrala lístok vrátiť a žiadať o vrátenie peňazí. "Chceme vrátiť lístok, keď máme celú noc prestupovať a ešte ani neviete, ako by ste nás do cieľovej stanice dopravili!" Odpoveď pani, ktorá práve v tom čase na stanici pracovala je zarážajúca: "To riešte na centre pre reklamáciu, tam majú 30 dní na vybavenie vašej žiadosti." Cestujúci sa ale nevzdali a argumentovali tým, že nezaplatili malé peniaze za cestu, ktorá sa neuskutoční. Zaujímalo ich, či sa im peniaze niekedy vôbec vrátia. Nato mala pani opäť jednoznačnú odpoveď: "To vám neviem povedať, nie našou vinou vlak nejde. My zato nemôžeme. Riešte to, keď otvoria oddelenie a oni vám povedia, či vám peniaze vrátia v plnej sume alebo len časť z nej."
Reakcia Železničnej spoločnosti
Po prečítaní tohto zážitku sme kontaktovali Železničnú spoločnosť Slovensko a.s., ktorej odpoveď nekorešponduje s predošlými slovami nespokojnej cestujúcej. Spoločnosť priznala, že vo štvrtok 17. novembra riešila vo večerných hodinách mimoriadnu situáciu. Išlo o prerušenú premávku vlakov na hlavnom ťahu medzi Bytčou a Žilinou. Problém zapríčinilo poškodenie výhybky v stanici Bytča. Ako informovala spoločnosť, doprava v dôsledku tejto nečakanej udalosti bola zastavená od cca 20.25 hodine až do polnoci. "Všetkým cestujúcim sa ospravedlňujeme za vzniknuté meškania. Čas obnovenia dopravy nebolo možné včas odhadnúť, nočný rýchlik R 615 Zemplín, ktorý cestujúci mali záujem využiť, však nakoniec uvedenou mimoriadnosťou nebol zasiahnutý. Doprava už bola v čase prejazdu vlaku obnovená a nočný rýchlik prišiel do cieľovej stanice Humenné podľa cestovného poriadku," uviedol hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.
Cestujúci sa radujú, nové vlakové spojenia: Železnice zavádzajú opäť aj obľúbené IC vlaky
Spoločnosť zareagovala na podnet z redakcie a preveruje, kto poskytol cestujúcim spomínané informácie. "V prípade mimoriadnych udalostí, ak vlak mešká 5 a viac minút, je možné cestovný doklad zakúpený od ZSSK vrátiť bez storna poplatku a peniaze sú cestujúcemu vyplatené na počkanie priamo v pokladniciach ZSSK," informoval Kováč. Z Prepravného poriadku ZSSK vyplýva, že ak vlak, ktorý má cestujúci na pláne použiť mešká vinou ZSSK 5 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, má cestujúci viacero práv a možností, ktoré môže uplatniť. "V pokladnici alebo vo vlaku si môže vyžiadať potvrdenie o vzniku udalosti resp. o meškaní. Výrazne tým urýchli následné riešenie prípadnej reklamácie," uzavrel Kováč.